Hotel Renaissance

i

Autor: archiwum serwisu Foyer sali balowej w budowie; Fot. archiwum pracowni JEMS Architekci

Aeronautyczne odniesienia – o koncepcji hotelu Renaissance Andrzej Sidorowicz

2018-08-22 16:42

Prosta i możliwie syntetyczna forma podejmuje swoisty dialog zarówno z samym terminalem, jak i z pozostałymi obiektami w rejonie lotniska. Aeronautyczne odniesienia stanowiły próbę wykreowania w industrialnej i technologicznej architekturze otoczenia portu budynku nieco odrealnionego – pisze Andrzej Sidorowicz z JEMS Architekci.

Widok nowego hotelu, zlokalizowanego vis-à-vis wyjścia z terminalu T2, będzie wielu pasażerom towarzyszyć w ich krótkiej obecności na warszawskim lotnisku. Było to wskazaniem do przedstawienia w projekcie koncepcyjnym prostej i możliwie syntetycznej formy, podejmującej swoisty dialog zarówno z samym terminalem, jak również z pozostałymi obiektami w rejonie lotniska. Aeronautyczne odniesienia stanowiły próbę wykreowania w industrialnej i technologicznej architekturze otoczenia portu budynku nieco odrealnionego. Quasi-technologiczne podejście do sposobu ukształtowania bryły znalazło swą kontynuację w rozwiązaniu technicznym fasady.

Hotel Renaissance

i

Autor: archiwum serwisu Makieta foyer sali balowej; Fot. archiwum pracowni JEMS Architekci

Analiza wymagań akustycznych, wynikających z lokalizacji obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska, określiła standard izolacyjności elewacji i w konsekwencji wymusiła zastosowanie okien w części hotelowej z zewnętrzną szybą „doklejoną” do fasady przed oknem wewnętrznym. Łagodne przełamanie krawędzi podcienia i attyki nadawać ma budynkowi dynamiczny kształt. Gładka „skóra” grafitowej elewacji skontrastowana została z jasną drewnianą okładziną ścian podcieni i wyeksponowanych stropów parteru. Zabieg ten podkreśla wrażenie ekskluzywności i wewnętrznego ciepła. Główne przestrzenie obiektu – hole i restauracja – inspirowane są dorobkiem polskiego modernizmu lat powojennych, sztuki użytkowej z tamtych lat oraz niezwykłą i niestety nieistniejącą już architekturą dawnego dworca lotniczego, zaprojektowanego przez Krystynę i Jana Dobrowolskich w 1969 roku. Kształt samego sufitu w strefie wejściowej ma z kolei przywodzić na myśl geometryczne motywy polskiego wzornictwa lat 50. i 60. Zewnętrzna powłoka wykonana jest z drewna, tak aby przypominała modną w tamtych latach plecionkę. Wewnętrzna zaś przekształca się w układ trójkątnych kasetonów, swoją formą nawiązujących do sufitu wspomnianego już dawnego terminalu, którego niezwykła struktura była niczym sieć kryształów pokrywających całą halę lotniska.

Metryka

Hotel Renaissance Warsaw Airport sieci Marriott Adres obiektu: Warszawa, ul. Żwirki i Wigury 1 Autorzy: JEMS Architekci, architekci Olgierd Jagiełło, Paweł Majkusiak, Maciej Miłobędzki, Marek Moskal, Marcin Sadowski, Andrzej Sidorowicz (architekt prowadzący), Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Wojciech Zych Zespół projektowy: architekci Grzegorz Artymiński, Katarzyna Bogusławska- -Bradley, Jan Damięcki, Daniel Drynkowski, Ewa Kozieł-Jurowska, Maria Mermer, Tomasz Napieralski, Piotr Sołowiej, Marta Świątek-Piziorska, Anna Wojcieszek, Marcin Zadrożny, Małgorzata Zmysłowska, Urszula Zych Projekt konkursowy: JEMS Architekci, architekci Maciej Rydz, Paweł Majkusiak Architektura wnętrz parteru oraz foyer sali balowej: JEMS Architekci, architekci Andrzej Sidorowicz, Marcin Sadowski; zespół projektowy: architekci Tomasz Napieralski, Magdalena Kandyba, Agnieszka Suchocka, Weronika Szycht-Tokarska, Nina Wójcicka, Zofia Zuchowicz Architektura wnętrz hotelowych (sale konferencyjne, strefa SPA, sala balowa, pokoje hotelowe, lounge: Towarzystwo Projektowe, projektanci: Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski; zespół projektowy: Barbara Dobrzyńska, Maciej Siczek, Julita Zembrowska Techniczny projekt elewacji: Biuro Techniczne Tuscher Architektura krajobrazu: RS Architektura krajobrazu Konstrukcja: LGL Generalny wykonawca: Alpine Bau Gmbh, PORR Powierzchnia zabudowy: 3943 m² Powierzchnia terenu: 140 896 m² Powierzchnia całkowita: 21 792 m² Powierzchnia użytkowa: 16 453 m² Liczba pokoi hotelowych: 225 Kubatura: 74781 m³ Inwestor: Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze Koszt inwestycji: nie podano Projekt konkursowy: 2009 Projekt: 2009-2017 Data realizacji: 2018