Dlaczego kupujemy? Nauka o robieniu zakupów.

i

Autor: archiwum serwisu Paco Underhill, Dlaczego kupujemy? Nauka o robieniu zakupów. Zachowania klienta w sklepie, mt biznes 2001 (drugie wydanie – 2007)

Dlaczego kupujemy? Nauka o robieniu zakupów. Zachowania klienta w sklepie

2016-07-29 12:28

Z książki Paco Underhilla dowiadujemy się, jak patrzeć na przestrzeń i jak ją przeprojektowywać. Zaczynamy rozumieć, że drobne zmiany umeblowania i wielkości ciągów komunikacyjnych, umiejętność zaznaczenia wejścia, lokalizacja witryn czy dostosowanie oznakowań wpływają na czytelność wnętrz, poczucie komfortu i bezpieczeństwa użytkowników – recenzja Daniela Załuskiego.

Underhill jest uczniem amerykańskiego socjologa Williama H. Whyte’a, który przez kilkadziesiąt lat badał zachowania ludzi w przestrzeniach publicznych Nowego Jorku, obserwując i śledząc pieszych, nagrywając dziesiątki filmów, przeprowadzając wywiady. Do oceny funkcjonalności architektury obiektów usługowych, aranżacji ich wnętrz i skuteczności marketingu Underhill zaadaptował właśnie metody Whyte’a. Jednak, jak pisze, najlepszymi obserwatorami zachowań ludzkich nie są Wertykalne kontra horyzontalne W wydanym przez organizację eVolo drugim tomie publikacji Skyscrapers of the Future znalazło się m.in. 30 prac przysłanych na światowy konkurs architektoniczny na najbardziej awangardowe idee dla wertykalnej intensywności – 09 Skyscraper Competition.

Oprócz tego przeglądu, w jednym z zawartych w książce artykułów, który nosi tytuł Making the Future Real, Javier Quintana zestawia zaskakująco podobne wizje wieżowców z początku XX wieku z tymi powstałymi w końcu stulecia. City of the Future z 1928 roku (proj. Arne Hosek) porównuje bynajmniej naukowcy, ale aktorzy, artyści, pisarze, ludzie mądrzy i kreatywni, niespętani wyuczoną teorią, których profesjonalizm opiera się na zdolności obserwowania. Underhill stawia wiele ważnych tez: Nigdy nie będziesz wiedział, ile naprawdę może kupić klient, jeśli nie zapewnisz mu do tego najbardziej komfortowych warunków, czy: Możliwe jest odgadnięcie i wyznaczenie kierunku ruchu ludzi, ponieważ poruszamy się utartymi ścieżkami i zwalniamy, przyspieszamy lub zatrzymujemy się reagując na otoczenie.

W sposób przystępny dowiadujemy się z książki, jak patrzeć na przestrzeń i jak ją przeprojektowywać. Zaczynamy rozumieć, że drobne zmiany umeblowania i wielkości ciągów komunikacyjnych, umiejętność zaznaczenia wejścia, lokalizacja witryn czy dostosowanie oznakowań wpływają na czytelność wnętrz, poczucie komfortu i bezpieczeństwa użytkowników, przez co znacząco oddziałują na wzrost sprzedaży. Książka nie dotyczy jedynie obiektów handlowych, informacje w niej zawarte mogą być przydatne w projektowaniu innych budynków.