Galeria Wnętrz w Krakowie 1

i

Autor: Maciej Jeżyk Widok ogólny pawilonu od strony zagłębionych w wykopie parkingów

Galeria Wnętrz w Krakowie

2019-07-16 12:36

Architekt musiał poradzić sobie z klasyczną sytuacją wschodnioeuropejskiego nie-miejsca : zaprojektować salon meblowy obok czteropasmowej drogi, naprzeciwko salonu konkurencji, nieopodal zabudowy jednorodzinnej. O nowym projekcie Atelier Loegler pisze Grzegorz Stiasny.

Do ciekawych sytuacji w architekturze może dojść, gdy twórcy którzy zbudowali swoją pozycję na znaczących budynkach publicznych zderzają się z projektowaniem inwestycji komercyjnych. W poprzednich dziesięcioleciach te kolizje miały miękkie skutki i obiecujący charakter. Kiedy Marek Budzyński budynek biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego wieńczył od frontu tzw. „rogalem komercji”, a w podziemiach umieszczał pasaż handlowy i centrum rozrywki dla dzieci przyjmowaliśmy te działania ze zrozumieniem. Gdy architekt mistyczny — Stanisław Niemczyk, rozbudowując kościół pod wezwaniem Miłosierdzia Bożego w Krakowie umieścił przy nim pasaż handlowy, to był on przeznaczony dla lokalnych kupców, antycypujący dzisiejsze miejskie aktywizmy, a na dodatek nazwany zielonym pasażem (A-m 03/94). Zaś budynek banku w jego rodzinnych Czechowicach-Dziedzicach (A-m 08/05) nie był korporacyjnym molochem, tylko lokalnym bankiem spółdzielczym. Bolesław Stelmach ma w swoim portfolio centrum handlowe u podnóża lubelskiego zamku wyposażone w ogrody na dachu, które mieszkańcy uważają za dobrze wpisujące się w otoczenie. Planiści i architekt wymogli na najemcach nawet pozbawione koloru szyldy. A dokonana ostatnio zmiana nazwy kompleksu skutkująca montażem krzykliwego kasetonu wzbudziła spore emocje.

Galeria Wnętrz w Krakowie 5

i

Autor: Maciej Jeżyk Widok ogólny z wejściem głównym do pawilonu

Tym razem to Romuald Loegler twórca krakowskiej opery i rozbudowy Biblioteki Jagiellońskiej podjął próbę stworzenia ciekawej przestrzeni dla dużego producenta mebli. Projekt przewidywał budowę ekologicznego pawilonu edukacyjno-handlowego na obrzeżach miasta. Architekt musiał poradzić sobie z klasyczną sytuacją wschodnioeuropejskiego nie-miejsca: czteropasmowa, zapchana autami droga, upstrzona reklamami dziewięciometrowej szerokości, stacjami benzynowymi, ekranami akustycznymi odgradzającymi „łanową” zabudowę mieszkalną przemieść, warsztatami samochodowymi i… salonem meblowym konkurencji. Za to dla sprzedawców i działu marketingu miejsce było wymarzone: przy jednej z głównych dróg wylotowych z miasta, niedaleko węzła autostradowego.

Galeria Wnętrz w Krakowie 6

i

Autor: Maciej Jeżyk Fragment pawilonu z wejściem głównym i zejściem na poziom dolny do zagłębionych w wykopie parkingów

Planiści wymagali dużego udziału terenów zielonych. Sposobem pogodzenia tych sprzeczności stało się przeniesienie znacznej części potrzebnej powierzchni użytkowej do podziemi. Od ulicznego frontu teren nieco podniesiono, co dało lepszą ekspozycję przypominającej zespół podmiejskich domków górnej części obiektu. Od zaplecza zaś rozkopano, umieszczając pod oporowymi ścianami parkingi dla klientów i zaplecza. Nieco wyniesiona nad poziom drogi bryła odcina się na tle graniczącego z terenem lasu. Główne wejście prowadzi do górnej kondygnacji złożonej z sześciu niby-domków ze skośnymi dachami, tworzących osobne aneksy pozwalające na eksponowanie wyposażenia w przestrzeniach o wymiarach i proporcjach podobnych do przestrzeni mieszkalnych. Dolna kondygnacja, otwarta dużą, szklaną ścianą na zagłębioną w stosunku do otaczającego terenu przestrzeń parkingu jest pozbawiona podziałów wewnętrznych halą sprzedaży. Obie kondygnacje łączą się nie poprzez zwykłe schody, lecz za pomocą usytuowanej w samym centrum obiektu, wykończonej drewnem, trybuny. Zaaranżowano tu bowiem otwartą przestrzeń audytoryjną przewidzianą dla spotkań, wykładów i prezentacji.

Galeria Wnętrz w Krakowie 9

i

Autor: Maciej Jeżyk Widok pawilonu od strony parkingu

Projektant budynku nie jest zadowolony z realizacji. Narzeka na materiałowe oszczędności, uproszczenia detali, rezygnacje z ambitnych rozwiązań proekologicznych i materiałowo-estetycznych. Ambitnie marzył o wynurzającej się z płaszczyzny rozległej sadzawki, połyskującej, świetlistej bryle neutralnie energetycznego pawilonu kuszącego elegancką ekspozycją domowego wyposażenia na tle ciemnej ściany lasu. W wyrazie wdzięczności i uznania za realizację inwestor odwdzięczył mu się mottem: „sztuką jest połączyć to, co ulotne, z tym, co aktualne zawsze”.

Galeria Wnętrz w Krakowie 10

i

Autor: Maciej Jeżyk Wnętrze centralnej strefy pawilonu z otwartym audytorium, schodami prowadzącymi na dolny poziom hali, przeszkloną windą i dużym świetlikiem dachowym

Założenia autorskie

Proponowana architektura jest odbiciem pasji i marki firmy Kler i jej konsekwentnego dążenia do umacniania pozycji wiarygodnego partnera i lidera w krzewieniu kultury dobrego wnętrze. Showroom zaprojektowany został z myślą o przestrzeni przyjaznej do kontaktu z klientem. To także przestrzeń dla wystaw, spotkań, szkoleń, warsztatów. Rozpoznawalny dla wszystkich znak domu, w uproszczonej stylistyce, osadzony w architekturze ogrodu, jest dosłowną interpretacją ideowego założenia, ujętego w tytule inwestycji. Otoczenie i ogród przed budynkiem uzupełniają charakter siedziby. Prosta i mało wymagająca w utrzymaniu całoroczna roślinność tworzy łącznie z obiektem przyjazny i dizajnerski klimat. Plac wejściowy i parking stanowią spójną architektoniczną całość. Cegła drogowa klinkierowa podkreśla czytelność kompozycji.

Galeria Wnętrz w Krakowie 11

i

Autor: Maciej Jeżyk Wnętrze przeszklonego holu wejściowego

Z różnych względów nie udało się niestety zrealizować wszystkich założeń. Projekt, pod hasłem „Dom i ogród” miał lepiej odpowiadać m.in. na kwestie ochrony klimatu i natury. Budynek nie stanowi sam o swojej jakości. To dialog wnętrza i zewnętrza staje się jej dopełnieniem, jeśli patrzymy na architekturę jako na kompleksową działalność, która tworzy środowisko człowieka.

ROMUALD LOEGLER

Galeria Wnętrz w Krakowie 12

i

Autor: Maciej Jeżyk Centralna strefa pawilonu z audytorium, schodami prowadzącymi na dolny poziom hali i świetlikiem dachowym. Na drugim planie wnętrze jednego z aneksów wystawowych ze szklaną witryną skierowane ku ulicy
Metryka

Galeria wnętrz

Kraków, Tetmajera 83

Autorzy: Atelier Loegler Architekci sp. z o. o., architekt Romuald Loegler

Współpraca autorska: ​architekci Kinga Włodarczyk, Michał Kapelak

Architektura wnętrz: Atelier Loegler Architekci sp. z o. o., architekt Romuald Loegler

Architektura krajobrazu: Atelier Loegler Architekci Sp. z o. o., architekt Romuald Loegler

Konstrukcja: KB-Projekty Konstrukcyjne sp. z o.o., Wiesław Bereza

Generalny wykonawca: P.B.M. Nowbud Sp. z o.o.

Inwestor: IT Connect spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k, KLER S.A

Powierzchnia terenu: 8333 m²

Powierzchnia zabudowy: 1155 m²

Powierzchnia użytkowa: 1517 m²

Powierzchnia całkowita: 3605 m2

Kubatura: 16 732 m3

Projekt: 2015

Realizacja: 2018

Koszt inwestycji(netto): 15 253 000 PLN

Galeria Wnętrz w Krakowie 2

i

Autor: archiwum pracowni Sytuacja. Oznaczenia: 1 – Galeria Wnętrz Tetmajera 83; 2 – projektowany stropodach zielony z sadzawką; 3 – główny wjazd; 4 – Salon meblowy KARE Design
Galeria Wnętrz w Krakowie 3

i

Autor: archiwum pracowni Rzut przyziemia. Oznaczenia: 1 – strefa wejścia; 2 – strefa sprzedaży; 3 – patio; 4 – zadaszony parking; 5 – plac manewrowy i parking
Galeria Wnętrz w Krakowie 4

i

Autor: archiwum pracowni Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – strefa wejścia; 2 – powierzchnia dla firm związanych z aranżacją wnętrz, miejsce wystaw; 3 – sala multimedialna; 4 – bistro; 5 – taras zielony; 6 – taras zielony z wodą; 7 – patio; 8 – przestrzeń ekspozycji zewnętrznej
Galeria Wnętrz w Krakowie 7

i

Autor: archiwum pracowni Przekrój A-A
Galeria Wnętrz w Krakowie 8

i

Autor: archiwum pracowni Przekrój B-B
A Gallery of Interiors

Romuald Loegler, renowned for his public buildings, this time tried his hand at a commercial venue, a showroom for a furniture company. Located on a large plot by a major exit road, the building meets the planning requirement of a predominantly green character; being located partly belowground. The surface was slightly raised on the street side, thus enhancing the exposition of the showroom, which resembles a complex of suburban houses. The main entrance leads to the upper level of the six “houses” with pitched roofs; each of them contains an arranged interior resembling an apartment. The open-spaced bottom level is meant for retail sales and opens toward the parking lot by a glass wall. Both levels are connected by a centrally located, wood-finished auditorium space meant for meetings, lectures and workshops. The gallery is surrounded by a landscaped garden with easy to care for evergreens.