Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 1

i

Autor: Piotr Stycharski / Sky Foto Studio 1 | Widok z lotu ptaka na kompleks muzealny u zbiegu ul. Pijarskiej i św. Jana. W prawym rogu fragment Klasztorka i kościół pijarów, po lewej Pałac Książąt Czartoryskich

Muzeum Czartoryskich / Kraków

2020-03-25 14:19

Krakowskie muzeum w nowej odsłonie jest realizacją wyrafinowaną i stonowaną – to warunki dla ponadczasowości, o które w architekturze zawsze chodzi najbardziej. O przebudowie Muzeum Czartoryskich piszą Ewa Kuryłowicz i Jerzy S. Majewski, publikujemy też założenia Kazimierza Łataka i Piotra Lewickiego, współautora ekspozycji Maksymiliana Majocha konstruktora Krzysztofa Przybyły, a także przypominamy historię kolekcji.

O historii kolekcji Czartoryskich Tomasz Żylski

Inicjatorką powstania kolekcji, a zarazem pierwszego na polskich ziemiach muzeum była Izabela z Flemmingów Czartoryska. W 1801 roku, w sześć lat po III rozbiorze, na terenie majątku w Puławach udostępniła zwiedzającym tzw. Świątynię Sybilli z pamiątkami po wielkich Polakach. Budynek w formie rotundy, wzorowanej na świątyni Westy w Tivoli, zaprojektował Piotr Aigner. Nad wejściem do pawilonu umieszczono napis „Przeszłość przyszłości”, stanowiący motto całego zbioru, w którym oprócz obrazów, rzeźb, broni, rękopisów i historycznych dokumentów, z czasem znalazły się także szczątki polskich władców i osób szczególnie zasłużonych, jak Mikołaj Kopernik czy Jan Kochanowski.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 2

i

Autor: Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny - Archiwum Ilustracji / NAC 2 | Widok klasztorka, 1926

W 1809 roku tuż obok wzniesiono tzw. Dom Gotycki, również autorstwa Aignera, w którym prezentowano dzieła sztuki europejskiej, w tym zakupione wkrótce przez syna Izabeli, księcia Adama Jerzego Czartoryskiego, Portret młodzieńca Rafaela i Damę z gronostajem Leonarda da Vinci. Obrazy te, razem ze znajdującym się już wcześniej w zbiorach Krajobrazem z miłosiernym Samarytaninem Rembrandta, stanowiły odtąd trzon kolekcji. Po upadku powstania listopadowego Adam Jerzy osiadł w Paryżu. W 1843 roku kupił tzw. hôtel Lambert, do którego przeniósł większość puławskich zbiorów i który przez ponad 100 następnych lat ogniskował życie polskiej emigracji. W 1874 roku, po wydarzeniach związanych z obroną Paryża podczas wojny francusko-pruskiej, syn Adama, Władysław, podjął decyzję o utworzeniu w Krakowie muzeum dla rodzinnej kolekcji. Władze miasta przekazały na ten cel dawny arsenał, a książę dokupił jeszcze wschodnią część klasztoru pijarów (tzw. klasztorek) i zlokalizowany naprzeciwko zespół trzech kamienic na rogu ulic Pijarskiej i św. Jana.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 3

i

Autor: Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny - Archiwum Ilustracji / NAC 3 | Fragment ulicy św. Jana, w głębi kościół Przemienienia Pańskiego położony przy ul. Pijarskiej

Kamienice w miejską rezydencję pałacową z neorenesansowym dziedzińcem przekształcili Albert Bitner, Wandalin Beringer i Zygmunt Hendel, a francuski architekt Maurice Ouradou nadał elewacjom frontowym wszystkich budynków jednolity, neogotycki charakter. Muzeum na drugim piętrze pałacu otwarto dla publiczności w 1880 roku, ale obrazy Leonarda, Rafaela i Rembrandta sprowadzono do Krakowa dopiero dwa lata później. Poza kilkuletnią przerwą podczas I wojny światowej można je było tam oglądać do sierpnia 1939 roku, kiedy to część kolekcji przewieziono do majątku Czartoryskich w Sieniawie. Niestety hitlerowcy znaleźli kryjówkę i zarekwirowali najcenniejsze dzieła. Po wojnie większość zbiorów, z wyjątkiem m.in. zaginionego Portretu młodzieńca i tzw. szkatuły królewskiej z kilkudziesięcioma przedmiotami związanymi z polskimi rodami panującymi, wróciła do Krakowa. Ponownie wyeksponowano je w pałacu Czartoryskich, przekształconym teraz w oddział krakowskiego Muzeum Narodowego. Z obawy przed roszczeniami spadkobierców władze PRL przez lata nie pozwalały na prezentację kolekcji na Zachodzie.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 4

i

Autor: Nowości Ilustrowane, 1907 nr 52 4 | Główna sala z obrazami, 1907

W latach 80. po raz pierwszy pojawił się pomysł, by Czartoryscy przekazali ją narodowi polskiemu w zamian za symboliczne odszkodowanie. Do transakcji jednak nie doszło. W 1991 roku minister kultury Marek Rostworowski zdecydował uporządkować status prawny zbiorów. Z jego inicjatywy Adam Karol Czartoryski powołał wówczas Fundację Książąt Czartoryskich, przekazując jej w depozyt całą kolekcją. Ponieważ zbiory nadal miało utrzymywać państwo, w statucie zapisano, że prezesem Fundacji każdorazowo będzie dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie. Z czasem Adam Czartoryski zaczął jednak wycofywać niektóre depozyty, na przykład rodowe srebra przekazał do Zamku Królewskiego w Warszawie. Aby temu zapobiec, ówczesny prezes fundacji, Tadeusz Chruścicki, zainicjował akcję wykupu najcenniejszych przedmiotów od księcia. Środki na ten cel pochodziły z dotacji ministerstwa kultury i zagranicznych podróży Damy z gronostajem.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 5

i

Autor: Nowości Ilustrowane, 1907 nr 52 5 | Sala z ceramiką, fajansami i porcelaną, 1907

Ciągła nieobecność w Krakowie najcenniejszego dzieła z kolekcji doprowadziła do konfliktu w radzie fundacji między reprezentującymi państwo muzealnikami a pozostającymi w większości przedstawicielami rodziny Czartoryskich. W konsekwencji w 2004 roku rada zmieniła statut i powierzyła prezesurę Adamowi Zamoyskiemu, kuzynowi Czartoryskiego. To on rozpoczął generalny remont muzealnych obiektów, a opracowanie projektu przebudowy powierzył pracowni Lewicki, Łatak Architekci. Realizacja rozpoczęła się w 2010 roku, ale z uwagi na problemy z finansowaniem ciągnęła się przez kolejne lata. Przełom nastąpił w grudniu 2016 roku, kiedy ministerstwo kultury nabyło od fundacji zbiory wraz z nieruchomościami za ponad 430 mln zł. Kolekcja Czartoryskich oficjalnie stała się teraz własnością państwa. Resort przekazał wkrótce dodatkowe środki na dokończenie remontu, a w marcu 2017 roku Muzeum Narodowe w Krakowie we współpracy z lokalnym oddziałem SARP ogłosiło konkurs na projekt nowej ekspozycji, w którym zwyciężyła pracownia ART FM. Muzeum Czartoryskich w nowej odsłonie udostępniono zwiedzającym 20 grudnia 2019 roku.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 6

i

Autor: Muzeum Narodowe w Krakowie 6 | Wnętrze sali namiotowej, 1927

O konstrukcji przekrycia dziedzińca Krzysztof Przybyła

Wbrew obiegowym opiniom projekt wykonawczy jest istotnym elementem przygotowania dokumentacji projektowej. Przykład realizacji zadaszenia w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie pokazuje, że dzięki właściwej współpracy pomiędzy architektem prowadzącym i konstruktorem możliwe było połączenie wizji architekta z wymaganiami fizyki budowli oraz sprawne zrealizowanie trudnego zadania przez wykonawcę.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 7

i

Autor: Muzeum Narodowe w Krakowie 7 | Wnętrze sali włoskiej, 1929

Projekt ten został zrealizowany w kilku etapach. W trakcie pierwszego z nich powstał wpisany w obrys dziedzińca ruszt, zbudowany ze stali S355 na siatce trójkątnej, oparty na słupkach mocowanych do płyty stropodachu na poziomie +13,2 m. Powłoka rusztu wznosi się na poziom +15,35 m w najszerszym miejscu, łagodnie opadając w obu kierunkach do poziomu +14,2 i +13,9 m. Całość konstrukcji podzielono na 14 segmentów montażowych, z których każdy spełniał wymogi skrajni na transport, a ich ciężary nie przekraczały 1,5 ton. Zaprojektowano system ukrytych w profilach łączników montażowych umożliwiających zespolenie segmentów, bez konieczności spawania na budowie.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 8

i

Autor: Muzeum Narodowe w Krakowie 8 | Klasztorek, 2004

Drugi etap obejmował dokumentację warsztatową, która zawierała rysunki 14 segmentów oraz wszystkich elementów montażowych, a także detali połączeń warsztatowych i montażowych. Powstało łącznie 80 rysunków wraz z wykazami stali profili zimnogiętych, blach i śrub. Po szczegółowej weryfikacji całości dokumentacji przekazano je na budowę i do wytwórni.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 9

i

Autor: Biuro Projektów Lewicki Łatak 9 | Widok z ul. Pijarskiej na ganek łączący klasztorek z Pałacem Czartoryskich, 2009

W trzecim etapie wykonano konstrukcję dachu w hali, a następnie podzielono ją na segmenty zgodnie z projektem. Ten etap też został poddany kontroli, zwłaszcza pod względem geometrii i usytuowania głównych osi podporowych.

Czwartym etapem był montaż. Poprzez budynek frontowy dźwig przenosił konstrukcję na miejsce docelowe. Po rektyfikacji konstrukcji nastąpiło zespolenie styków montażowych z montażem cięgien nośnych oraz połączenie słupków z płytą stropodachu.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 10

i

Autor: Biuro Projektów Lewicki Łatak 10 | Dziedziniec, 2009

O idei projektu Kazimierz Łatak i Piotr Lewicki

Choć Izabela Czartoryska utworzyła swoją kolekcję w Puławach, książęce muzeum i zbiory wrosły na dobre w pejzaż kulturalny Krakowa. Po II wojnie światowej zarówno nieruchomości, jak i sama kolekcja zostały znacjonalizowane, przyczyniając się do poczucia związania muzeum ze społecznością Krakowa. Nie zmienił tego ponad trzydziestoletni okres, kiedy i budynki, i zbiory należały z powrotem do prywatnego podmiotu, którym jest Fundacja XX Czartoryskich.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 11

i

Autor: Biuro Projektów Lewicki Łatak 11 | Widok na wejście do muzeum od ul. św.Jana, 2009

Od czasu jego powstania (w wyniku połączenia trzech wcześniejszych kamienic w latach 70. XIX wieku) pałac Książąt Czartoryskich przechodził parokrotnie gruntowne przebudowy, m.in. w latach 50. i 70. XX wieku, ale z początkiem nowego tysiąclecia nie spełniał już współczesnych wymogów użytkowych i technicznych.

Postawiono przed nami zadanie powiększenia powierzchni ekspozycyjnej, stworzenia w budynku przestrzeni publicznej adekwatnej do rangi obiektu, udostępnienia całości oferowanego programu osobom niepełnosprawnym, wyposażenia gmachu we wszystkie niezbędne systemy instalacyjne, wymiany zdegradowanej substancji zgodnie z wymogami ochrony konserwatorskiej. Staraliśmy się także mieć na względzie osobisty stosunek mieszkańców Krakowa, przywykłych do „swojego” Muzeum. Chcieliśmy, aby po tak istotnej przebudowie było ono choć w części podobne do tego sprzed rozpoczęcia prac.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 17

i

Autor: Maciej Jeżyk 17 | Widok na odrestaurowane gotycko-renesansowe elewacje frontowe Pałacu Czartoryskich projektu Maurycego Ouradou. Budynek wznosi się u zbiegu św. Jana i Pijarskiej. Wieńczy go neorenesansowa, krakowska attyka. Z lewej fragment barokowego kościoła pijarów

I tak się stało. Do największych przekształceń należało utworzenie wejścia prowadzącego na dziedziniec, który został przekryty przeszklonym dachem i udostępniony po raz pierwszy publiczności. Wokół wyciętych arkad dziedzińca ulokowano wszystkie niezbędne funkcje (w tym kawiarnię, której wcześniej nie było). Sam klimat sal ekspozycyjnych pozostał zbliżony do tych w dawnym muzeum.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 18

i

Autor: Maciej Jeżyk 18 | Zaułek Książąt Czartoryskich. Na wprost fasada klasztorku należącego do kompleksu muzealnego i połączonego z Pałacem Czartoryskich neogotyckim, krytym gankiem przerzuconym nad ulicą Pijarską

Więcej niż renowacja: Jerzy S. Majewski

Architektom udało się stworzyć budynek muzealny o nowocześnie zaprezentowanej kolekcji, zachowując charakter historycznego muzeum i jego zabytkowych wnętrz. Dzięki przebudowie przestrzeń wystawowa zwiększyła się o około jedną trzecią. Pełne harmonii połączenie tradycji i współczesności jest w moim przekonaniu główną cechą zmodernizowanego muzeum. Nowy dyrektor dr Andrzej Betlej zapowiadał, że ma to być muzeum, w którym opowieść jest budowana w oparciu o obiekty kolekcjonowane przez ród Czartoryskich przez kilka pokoleń ze świadomością tego, czemu mają one służyć. Z chwilą otwarcia muzeum nie wszystkie sale tworzące logiczny ciąg ekspozycyjny zostały udostępnione. Gotowa jest główna część wystawy umieszczona na dwóch górnych kondygnacjach XIX-wiecznego Pałacu Lubomirskich. Na ostateczne ukończenie czeka jeszcze ekspozycja w dawnym klasztorze pijarów i wrośniętym w mur miejski Arsenale.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 19

i

Autor: Maciej Jeżyk 19 | Ulica św. Jana. Perspektywę zamyka barokowa fasada kościoła pijarów wzniesiona w latach 1759-61 wg projektu Franciszka Placidiego. Z prawej fragment odrestaurowanej, XIX-wiecznej fasady Pałacu Czartoryskich

Obydwa te obiekty oddzielone są od pałacu ulicą, a wszystkie trzy łączą neogotyckie, kryte ganki zaprojektowane przez ucznia Eugène’a Viollet-le-Duc – architekta Maurice’a Ouradou. Architekci przyjęli kilka istotnych założeń. Niewykorzystany dziedziniec postanowili przekształcić w reprezentacyjny hol muzealny, z nowym wejściem od strony ulicy Pijarskiej. Sale ekspozycyjne umieścili w oficynie zajmowanej dotąd przez pracownie konserwatorskie i pomieszczenia biurowe. Aby zoptymalizować trasę zwiedzania, na wysokości drugiego piętra oficyna została połączona ze skrzydłem frontowym od ul. św. Jana za pośrednictwem otwartej kładki przerzuconej ponad dziedzińcem. Wszystkie te rozwiązania sprawiły, że archaiczne, mało wygodne muzeum otrzymało pełną światła reprezentacyjną przestrzeń oraz klarowny układ funkcjonalny. Nowe rozwiązania znacznie podniosły zarówno dostępność, jak i atrakcyjność obiektu.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 20

i

Autor: Piotr Stycharski / Sky Foto Studio 20 | Stare Miasto, widok w kierunku południowym

W ciągu dnia dziedziniec przesycony jest światłem, odbijającym się od odrestaurowanych, jasnych elewacji. Konstrukcja dachu stanowi oprawę dla trójkątnych szyb o wysokich parametrach izolacyjności energetycznej. Zadaszenie oparte jest poza płaszczyznami elewacji wokół dziedzińca i chowa się za wieńczącymi je attykami. Dach zdaje się więc unosić ponad dziedzińcem. Jego trójkątne pola do pewnego stopnia znajdują odzwierciedlenie w układzie posadzki wykonanej z białego marmuru. Dziedziniec nie jest prostokątny, jego nieregularność architekci optycznie zniwelowali 8-metrową, przeszkloną kładką biegnącą pod kątem na wysokości drugiego piętra. Kładka obłożona została 9-metrowymi, jednolitymi arkuszami połyskliwej blachy nierdzewnej. Pierwotnie przyziemie dziedzińca otaczały okna w obramieniach. Po przebudowie zamieniły się w otwarte arkady, tworząc nieomal renesansowe wnętrze. Dzięki ich przepruciu bezpośrednio na dziedziniec otwarte zostały pomieszczenia parteru. Otrzymały nowe funkcje zaplecza muzeum. W przyziemiu oficyny znalazły się kasy, toalety oraz główna klatka schodowa. Zaś w przyziemiu budynku frontowego od św. Jana znajduje się szatnia, sklep muzealny oraz obszerna kawiarnia, której stoliki wystawione są też na dziedzińcu. Wszystko to razem sprawia, że dziedziniec stał się rodzajem ogólnodostępnej przestrzeni publicznej. Projekt ekspozycji muzealnej i aranżacji wnętrz muzealnych to już dzieło pracowni ART FM, której koncepcja wyłoniona została w konkursie zorganizowanym przez Muzeum Narodowe w Krakowie oraz krakowski SARP. Dzięki bardzo dyskretnemu stosowaniu współczesnych technik wystawienniczych udało się zachować klimat dawnej ekspozycji, a także nadać jej cech nowoczesnych. Wykorzystano zarówno zabytkowe gabloty, jak i zaprojektowano nowe, w oparciu o systemowe profile. Istotną rolę w salach ekspozycyjnych odgrywa oświetlenie. Różnego rodzaju oprawy oświetleniowe zamontowano na ukrytych pod sufitem szynoprzewodach. W pomieszczeniach pierwszego piętra znalazły się też plafony świetlne w miejscu dawnych świetlików. Ponad nimi na poddaszu ukryte zostały m.in. urządzenia klimatyzacyjne. W całym muzeum wymienione zostały posadzki. W salach ekspozycyjnych tworzą je parkiety ułożone w sześcioboczne moduły.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 21

i

Autor: Piotr Stycharski / Sky Foto Studio 21 | Szklane przekrycie dziedzińca

Jak opowiadał Maksymilian Majoch z pracowni ART FM, szerokość boku równa jest długości dłuższego boku ramy obrazu Leonarda da Vinci. Największym bowiem skarbem muzeum jest obraz damy z gronostajem, który umieszczono w osobnej sali na drugim piętrze. Obraz znalazł się w specjalnie zaprojektowanej gablocie, w której architekci z ART FM wykorzystali zasadę złotego podziału. Zdecydowanie współczesny charakter ma główna klatka schodowa w oficynie. W wykończeniu klatki obok mosiądzu można też znaleźć inne materiały konsekwentnie używane przez architektów przy aranżacji ekspozycji. Podkreśla to spójność aranżacji wnętrz. Jedynym punktem ekspozycji, który nie budzi mojego entuzjazmu jest umieszczenie dwóch, znakomitych obrazów Norblina na spoczniku paradnej klatki schodowej rozpoczynającym opowieść o kolekcji Czartoryskich. Są to zbyt dobrej jakości płótna, by pokazywać je w miejscu, w którym zalew światła uniemożliwia ich kontemplację. Znacznie bardziej stosowne byłoby tu umieszczenie portretu założycielki kolekcji, Izabeli Czartoryskiej. Projekt modernizacji Muzeum Czartoryskich to coś więcej niż prosta, konserwatorska renowacja obiektu. Jest w gruncie rzeczy przebudową wykonaną z dużą kulturą, poszanowaniem dla zabytkowych wartości budynku i wydobywającą drzemiący w nim potencjał.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 22

i

Autor: archiwum pracowni 22 | Widok konstrukcji przekrycia z poziomu dziedzińca potwierdza trafny wybór geometrii struktury. Pręty w osi środkowej wyznaczają szczyt, podłużnice biegną równolegle do ścian, a pręty ukośne krzyżując się, łagodnie opadają do podpór, po obu stronach dziedzińca

Nowy wyraz narodowej wypowiedzi: Ewa Kuryłowicz

Muzea znajdujące się w budynkach, których pierwotna funkcja była inna, w dodatku stanowiących pierzeje ulic z zabytkowymi kamienicami, nie opowiadają o sobie wprost. Warto jednak przypomnieć, że początkiem muzeum, jako typu budynku o oświeceniowej proweniencji, było kolekcjonerstwo prywatne uprawiane w mniejszych lub większych domach mieszkalnych. Nowa odsłona Muzeum Czartoryskich w Krakowie, ulokowanego w jednej z dawnych siedzib, jest doskonałym przykładem powrotu do źródeł i włączenia architektury jako największego artefaktu do gabinetowej kolekcji.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 23

i

Autor: archiwum pracowni 23 | Naroże struktury z widocznymi słupkami podporowymi oraz krzyżującymi się cięgnami

Największym zagrożeniem dla współczesnego muzeum jest zdominowanie go przez funkcje komercyjne, o czym pisał Theodor Adorno. Peter Zumthor w Kunsthaus Bregenz manifestacyjnie usunął wszelkie pomieszczenia powiązane z obrotem pieniędzmi. Ulokował je następnie w czarnym, odrębnym pawilonie, oderwanym od transparentnych, szklanych galerii. W przypadku odwiedzania byłej prywatnej rezydencji eksponującej sztukę, poczucie skrępowania wywołanego wkraczaniem w rejony domostwa jest wyeliminowane organizacją kolekcji dzieł sztuki. To hojnie udostępniany zbiór, znajdujący się w towarzystwie przedmiotów, które ten status nabyły, choć nie było to ich początkowym przeznaczeniem. Kraków ma wiele nowych muzeów – m.in. Cricotekę, MOCAK, Pawilon Czapskiego. Zadanie projektantów nie było zatem łatwe. Pod czujnym okiem konserwatorskim awangardowe działania podobne do zastosowanych np. w Cricotece nie wchodziły w grę. Postanowiono stworzyć przestrzeń holu z przekrytego dziedzińca wewnętrznego, będącego swoistym przedłużeniem ulicy. Delikatną geometrię szklano-stalowego dachu powtarza rysunek marmurowej, jasnej posadzki. Pomieszczenia muzeum okalają hol, podkreślając poprzez rytmy okien cechy architektury rezydencjonalnej. Trasę zwiedzania biegnącą po obwodzie, rozpoczynającą się efektownym westybulem dostępnym z głównego atrium na parterze, uzupełnia kładka nie pozostawiająca wątpliwości, że kolejna rewitalizacja pałacu miała miejsce w XXI wieku. Zarówno bezpodziałowe, klejone szyby balustrad o długości 8 m, jak i stalowa konstrukcja łącznika budzą niekłamany zachwyt.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 24

i

Autor: archiwum pracowni 24 | Przez 3 punkty można przeprowadzić płaszczyznę, dlatego w skomplikowanej geometrii preferuje się struktury złożone z trójkątów

Sposób, w jaki obiekt przeszedł transformację, przypomina nieco w swej strategii działania laureata Nagrody Pritzkera z 2006 roku, Paolo Mendes de la Rocha, autora m.in. Pinacoteca de Estado w Sao Paulo z 1990 roku. Tam również przearanżowano wejścia, przekryto szkłem dziedziniec, tworząc z niego wewnętrzne atrium, oraz połączono poszczególne skrzydła budynku za pomocą dwóch kładek przecinających przestrzeń holu. Zbite z elewacji tynki i intencjonalnie brutalnie potraktowane pokaleczone cegły elewacji byłego Liceum Sztuk i Rzemiosła w Sao Paulo mają dotykać odsłaniającej najgłębsze tajemnice istoty sztuki. Krakowski obiekt, pomimo analogii w wykorzystywaniu istniejącej struktury budynku służącego muzeum, jest inne niż jego brazylijski odpowiednik. Wnętrza zaadaptowano do ekspozycji pięknej kolekcji, której ozdobą są dzieła Leonarda da Vinci, Rembrandta van Rijn i Bacciarellego. Troskliwie dobrane barwy rozwijającej się sekwencji wnętrz, oprawy okien i portale drzwi, gabloty z elementami mosiądzu i czarnych oraz białych materiałów mineralnych to elementy, które uzupełniają historyczne wyposażenie w sposób pozwalający odróżnić stare i nowe. Upływ czasu zaakcentowany jest nie tylko w ubiorach portretowanych antenatów czy przedmiotów, którymi się posługiwali, ale też w uniwersalności czarno-biało-złotych zestawień.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 25

i

Autor: archiwum pracowni 25 | Drewniany pomost roboczy umożliwił bezpieczne wykonanie połączeń montażowych- styków struktury jak i cięgien nośnych

Muzeum w swojej nowej odsłonie jest realizacją wyrafinowaną i stonowaną – to warunki dla ponadczasowości, o które w architekturze zawsze chodzi najbardziej. W Polsce szukamy ciągle wyrazu dla tego, co patriotyczne i narodowe. Rzadko wyraz ten jest osiągany przez dzieła eleganckie, ustępując taniej symbolice i rozgadanej, pseudohistorycznej architekturze. Muzeum Czartoryskich w Krakowie jest wyznacznikiem nowego wyrazu narodowej wypowiedzi. Oby znajdował on swoją jak najszerszą kontynuację.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 26, 28

i

Autor: Wojciech Kryński 26, 28 | Dziedziniec muzeum przekształcony w hol pełni obecnie funkcje ogólnodostępnej przestrzeni publicznej

O aranżacji wnętrz i ekspozycji Maksymilian Majoch

Nadrzędną ideą projektu było założenie, by przekraczając próg nowo otwartego Muzeum goście poczuli – zgodnie z zamierzeniami Fundatorki kolekcji księżnej Izabeli Czartoryskiej – wyjątkowy klimat miejsca. Jest to pierwsza placówka muzealna na ziemiach Polski, skarbnica dzieł sztuki, a jednocześnie strażnica narodowej tożsamości.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 27

i

Autor: Maciej Jeżyk 27 | Widok na wewnętrzny dziedziniec obecnie nakryty szklanym dachem i przekształcony główny hol muzeum

Zespół Art FM zaproponował w związku z tym dialog między unikatowym charakterem tradycyjnego muzeum a współczesnym podejściem typowym dla nowoczesnych muzeów. Połączone zostały przyjęte rozwiązania projektowe i materiałowe z zastaną substancją zabytkowych wnętrz. Wykorzystano również i dostosowano część istniejących gablot muzealnych, które zestawiono ze współczesnymi, zaprojektowanymi na potrzeby ekspozycji.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 28

i

Autor: Maciej Jeżyk 26, 28 | Załamanie dziedzińca ma optycznie korygować kładka przerzucona ponad nim na wysokości drugiego piętra

Niewątpliwie najważniejszym elementem wystawy pozostaje dzieło Leonarda da Vinci Dama z gronostajem. Oparta na złotym podziale odcinka forma gabloty tworzy nienachalne w swojej estetyce, minimalistyczne tło, które nie narzuca się swoją obecnością w czasie kontemplacji obrazu.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 29

i

Autor: Maciej Jeżyk 29 | Dziedziniec stał się pełną światła, reprezentacyjną przestrzenią muzeum

Zbudowanie odpowiedniej relacji między tradycją a nowoczesnością stanowiło największe wyzwanie przy projektowaniu i tworzeniu nowej ekspozycji. Nie mniej wymagające okazały się także działania związane z aranżacją ponad trzech tysięcy eksponatów oraz dostosowaniem przestrzeni do współczesnych standardów i wytycznych konserwatorskich. Przykładem tego jest opracowany i wdrożony system oświetleniowy. Z jednej strony umożliwia on precyzyjną kontrolę natężenia oraz temperatury światła w przypadku obiektów szczególnie wrażliwych, z drugiej – odpowiednio zaprogramowany – stanowi formę narracji prowadzącej po ekspozycji.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 30

i

Autor: Wojciech Kryński 30 | Widok na wewnętrzny dziedziniec z kładki. W głębi skrzydło od strony ul. Pijarskiej

Pracownia Art FM odpowiedzialna była również za projekty nowej identyfikacji wizualnej muzeum a także systemu orientacji kierunkowej. Ponadto zespół stworzył kompleksowy projekt wielobranżowy, który łączył rozwiązania technologiczne z poprzednich lat i dostosował obiekt do obecnych standardów muzealnych. Dzięki temu działaniu możliwe było otwarcie Muzeum Czartoryskich w obecnej formie.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 31

i

Autor: Wojciech Kryński 31 | Kładka przerzucona ponad dziedzińcem optycznie niweluje jego nieregularność. Dla uzyskania wrażenia lekkości architekci zastosowali balustrady z ogromnych tafli szkła
Metryka

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich

Kraków, ul. Pijarska 15 / ul. św. Jana 19

Autorzy: Biuro Projektów Lewicki Łatak, architekci Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak

Współpraca autorska: architekci Piotr Śpiewak (architekt prowadzący), Mateusz Albricht, Maciej Chmura, Karol Ciepliński, Britta Elbert, Piotr Knez, Anna Komorowska, Piotr Łosek, Michał Rokita, Marek Sanecki, Mateusz Smoter, Krzysztof Stępniak, Marta Szyndera, Agnieszka Zajączkowska

Architektura wnętrz i ekspozycja: ART FM, architekci Maksymilian Majoch, Magdalena Piwek, Anna Skrzydlewska, Łukasz Markiewicz,

Współpraca: Mieczysław Bielawski (dyrektor kreatywny), Justyna Jaworska, Maciej Ochęcki, Tomasz Natora, Karol Ornatowski, Jan Witkowski,

Konstrukcja: Biuro Projektów Tyczyński Wojtas s.c., FP-U Enterpol Krzysztof Przybyła (konstrukcja przekrycia dziedzińca)

Generalny wykonawca: Konsorcjum PRZ S.A. i FF-Bud s.c. (2010-2014), DES Henryk Dowgier Anna Dowgier s.j. (2017-2019) Inwestor: Fundacja Książąt Czartoryskich (2007-2016), Muzeum Narodowe w Krakowie (2016-2019)

Pow. terenu: 1311 m2

Pow. zabudowy: 1311 m2

Pow. użytkowa: 1992 m2

Pow. całkowita: 5868 m2

Kubatura: 25 678 m3

Projekt: 2007-2018

Projekt aranżacji wnętrz i ekspozycji: 2017-2018

Realizacja: 2010-2019

Nie podano kosztu inwestycji

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 32

i

Autor: Maciej Jeżyk 32 | Detal szklanego przekrycia
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 33

i

Autor: Maciej Jeżyk 33 | Wejście na ekspozycje wiedzie z wnętrza dawnego przejazdu bramnego, łączącego pierwotnie ulicę św. Jana z dziedzińcem pałacowym i mieszczącego drzwi na główną klatkę schodową
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 34

i

Autor: Maciej Jeżyk 34 | Fragment ściany dziedzińca obecnie zamienionego w hol. Dawne, półkoliście zamknięte blendy zamienione zostały w otwarte arkady
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 35

i

Autor: Maciej Jeżyk 35 | Okno pierwszego piętra pałacu z witrażem z herbem Czartoryskich. Widok od strony wewnętrznego dziedzińca
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 36

i

Autor: Maciej Jeżyk 36 | Pomiędzy arkadami dziedzińca widnieją odrestaurowane medaliony z wyobrażeniem wielkich artystów
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 37

i

Autor: Wojciech Kryński 37 | Klatka schodowa w oficynie otrzymała dekoracyjne opracowanie pełnych balustrad, wykonane z materiałów używanych przez architektów przy aranżacji ekspozycji
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 38

i

Autor: Szymon Poplewski 38 | W przyziemiu, z dwu stron dziedzińca, przebite zostały otwarte arkady z wejściem do pomieszczeń o różnych funkcjach. Na zdjęciu widok na dziedziniec z kawiarni
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 39

i

Autor: Maciej Jeżyk 39 | Główna klatka schodowa pierwszego, reprezentacyjnego piętra. W tym miejscu rozpoczyna się trasa zwiedzania muzeum. Na wstępie dwa obrazy Norblina
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 40

i

Autor: Maciej Jeżyk 40 | Klatka schodowa
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 41

i

Autor: Wojciech Kryński 41 | Klatka schodowa w narożniku budynku przy ul. św. Jana i Pijarskiej
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 44

i

Autor: Szymon Poplewski 44 | Wnętrze kawiarni w przyziemiu budynku
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 45

i

Autor: Szymon Poplewski 45 | Sala Leonarda da Vinci została tak zaprojektowana, by nie odciągać uwagi od Damy z gronostajem. Obraz jest jedynym eksponatem w pomieszczeniu. Z ciemności wydobywa go oświetlenie
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 46

i

Autor: Maciej Jeżyk 46 | Sala Wiktorii Wiedeńskiej na pierwszym piętrze
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 47

i

Autor: Maciej Jeżyk 47 | Sala Jagielońska na pierwszym piętrze. Architekci projektujący ekspozycje wykorzystali zarówno zmodernizowane stare gabloty, jak też nowe, dostosowane nastrojem do tych historycznych
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 48

i

Autor: Maciej Jeżyk 48 | Sala z portretem Izabelli z Flemmingów Czartoryskiej
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 49

i

Autor: Wojciech Kryński 49 | Na pierwszym planie sala sztuki Europy Północnej XV-XVII w., w głębi sala sztuki średniowiecza
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 50

i

Autor: Wojciech Kryński 50 | Sala Polska
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 51

i

Autor: Maciej Jeżyk 51 | Wejście do Muzeum od ul. św. Jana
The Czartoryski Museum in Krakow

The beginnings of the Czartoryski family art collection go back to the end of the 18th cent., and its most famous exhibit is Leonardo da Vinci’s Lady with an Ermine. Subsequent generations added to the collection, and in the 2nd half of the 19th cent. it was located in the Czartoryski Palace in Krakow, newly remodeled by joining three older houses. Originally, the palace consisted of the front official mansion with the collection located on the 2nd floor, a Renaissance-style courtyard in the back, and a long and narrow house on the other side of the courtyard. The newest intervention integrated these three elements, thus enlarging the museum area by one third. The courtyard was covered by a glass roof, thus becoming a generally accessible museum foyer; a steel-and-glass footbridge at the height of the second floor connected the front and back buildings. Despite its modern technical solutions, the museum has preserved the character of a traditional exhibition.

Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 12

i

Autor: archiwum pracowni 12 | Rzut pierwszego piętra. Oznaczenia: 1 – Muzeum Książąt Czartoryskich; 2 – kościół pijarów pw. Przemienienia Pańskiego; 3 – klasztorek; 4 – zaułek Książąt Czartoryskich; 5 – Biblioteka Książąt Czartoryskich; 6 – Rynek Główny
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 13

i

Autor: archiwum pracowni 13 | Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – przedsionek; 2 – dziedziniec; 3 – pracownia fotograficzna; 4 – kasa; 5 – szatnia; 6 – kawiarnia; 7 – sala edukacyjna; 8 – sklep
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 14

i

Autor: archiwum pracowni 14 | Rzut piętra. Oznaczenia: 1 – Sala Czartoryskich; 2 – Sala Jagiellońska; 3 – Sala Wazowska; 4 – Sala Wiktorii Wiedeńskiej; 5 – Sala Saska; 6 – Sala Oświecenia; 7 – Paramenty liturgiczne i pompa funerbis; 8 – Sztuka Orientu
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 15

i

Autor: archiwum pracowni 15 | Przekrój A-A
Przebudowa Muzeum Książąt Czartoryskich 16

i

Autor: archiwum pracowni 16 | Przekrój B-B