Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_01

i

Autor: fot. Iwan Baan Widok od strony nabrzeża – w skład nowego muzeum wchodzi odrestaurowany XX-wieczny pałac szejka Abdullaha bin Jassima Al Thaniego

Narodowe Muzeum Kataru

2019-08-22 10:44

Najciekawsze zagadnienie techniczne : konstrukcja składająca się z 539 dysków o rozpiętości od 14 do 89 m opartych na stalowych kratownicach, przekrytych panelami z betonu wzmacnianego włóknem szklanym. O technicznych aspektach nowej realizacji Ateliers Jean Nouvel pisze Radosław Stach.

Katar obecnie, jako jedno z wielu państw Zatoki Perskiej, zmienia swój wizerunek, porzucając obraz państwa opartego wyłącznie na przemyśle naftowym i gazowym. Jednocześnie pozostaje krajem, w którym dochód narodowy per capita osiąga najwyższy na świecie poziom, co ma bezpośrednie przełożenie na jego ogromne ambicje. Przykładem tego może być chociażby organizacja FIFA 2022, z zapleczem klimatyzowanych stadionów piłkarskich, jak również budowane z rozmachem kolejne obiekty kulturalne i biznesowe w stolicy, autorstwa takich architektów jak: Arata Isozaki (Narodowe Centrum Kongresowe), I.M.Pei (Muzeum Sztuki Islamskiej) czy aktualnie Jean Nouvel. To właśnie francuskie biuro odpowiedzialne jest za koncepcję i realizację otwartego w marcu 2019 roku Narodowego Muzeum Kataru, położonego w samym sercu Doha, w bezpośrednim sąsiedztwie pałacu szejka Abdullaha bin Jassima Al Thaniego.

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_02

i

Autor: fot. Iwan Baan Muzeum, którego celem jest przybliżenie historii i kultury Kataru zlokalizowano w jego wschodniej części, w stolicy Doha. Obiekt zbudowano na nabrzeżu Zatoki Perskiej, podobnie jak poprzednią realizację pracowni Jeana Nouvela – Muzeum Luwr w Abu Zabi

W pierwotnym założeniu forma muzeum miała nawiązywać do przeszłości i teraźniejszości Kataru. Architekci chcieli też, aby obiekt w przeważającej części znajdował się pod ziemią, tak by nie konkurować z zabytkowym pałacem, który jest jedną z niewielu zachowanych reminiscencji perskiego panowania w tym regionie. Inwestor oczekiwał jednak koncepcji, która stanie się symbolem, ikoną architektoniczną na podobieństwo wcześniejszej realizacji paryskiego studia w sąsiednim emiracie – Muzeum Luwr Abu Zabi.

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_03

i

Autor: fot. Iwan Baan Budynek składa się z różnej wielkości dysków przecinających się ze sobą

Przedstawiona propozycja nawiązuje do tzw. róży pustyni, geometrycznej struktury zrośniętych ze sobą soczewkowatych kryształów gipsu, stworzonej w wyniku oddziaływania piasku, wiatru, słońca oraz słonej wody – elementów charakterystycznych dla warunków klimatycznych Kataru. Bardzo prosta idea, lecz niezwykle skomplikowana w realizacji, jak opisał ją Hafid Rakem, menadżer projektu. Tworzy ona nie tylko ikoniczny i niepowtarzalny geometrycznie wyraz budowli, zapewnia także elastyczność i łatwość adaptacji pod wystawę muzeum, która w trakcie opracowania koncepcji, nie była jeszcze znana. Na pozór ułożone chaotycznie dyski tworzą elementy architektoniczne definiujące sekwencję 11 przenikających się galerii, tworzących niemal kilometrowej długości, pochyloną względem poziomu trasę dla zwiedzających. Każda z galerii ma nietypową formę mającą odzwierciedlenie w wyrazie zewnętrznym. Dopełnienie kompleksu muzealnego stanowi przestrzeń publiczna o powierzchni 112 000 m2 z wieloma instalacjami artystycznymi i roślinnością, na którą składają się wyłącznie lokalne gatunki.

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_04

i

Autor: il. Ateliers Jean Nouvel Sytuacja

Konstrukcja

Budynek muzeum tworzy 539 dysków lub ich fragmentów, które wzajemnie się przenikają bądź nachodzą na siebie, dając efekt amorficznej, zazębiającej się ze sobą konstelacji potężnych brył o zunifikowanej okładzinie zewnętrznej. Najmniejszy z dysków ma średnicę 14, a największy aż 87 metrów, wszystkie zostały wykonane z wykorzystaniem jedynie 30 zoptymalizowanych form bądź systemów konstrukcyjnych (master molds), umożliwiających repetycje elementów stalowych oraz okładziny GFRC (Glass Fiber Reinforced Concrete). Wspornikowo wysunięte fragmenty dysków, są jednocześnie elementami zacieniającymi cofnięte płaszczyzny szklanej fasady, tworząc buforowe strefy obniżające zapotrzebowanie budynku na chłodzenie, co stanowiło jeden z ważnych czynników dla uzyskania przez muzeum certyfikatu LEED Gold.

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_05

i

Autor: fot. Ateliers Jean Nouvel Makieta założenia

Pomimo początkowych założeń inżynierów z firmy ARUP dotyczących zastosowania betonowej konstrukcji nośnej, ostatecznie postanowiono wykorzystać szkielet stalowy. Za sprawą tej decyzji system konstrukcyjny zredukowano do jednego materiału (uproszczono łączenia oraz kwestie dylatacji termicznych, a także uzyskano precyzję w wykonaniu poszczególnych elementów). Ułatwiło to dalszą wielobranżową współpracę, wynikającą z wielokrotnych iteracji formy architektonicznej o łącznej powierzchni 52 167 m2, w tym 30 064 m2 – użytkowej.

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_06

i

Autor: il. Ateliers Jean Nouvel Aksonometria części ekspozycyjnej

Forma budynku to logicznie przemyślany i zoptymalizowany system, którego elementy architektoniczne są jednocześnie konstrukcją nośną. Każdorazowe przesunięcie ściany powodowało zmianę struktury, co wymuszało na inżynierach oraz architektach stałą koordynację, by dostosować budynek do zmiennych koncepcji wystaw muzealnych, a jednocześnie balansu obciążeń i wymogów dopasowania instalacji technicznych.

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_07

i

Autor: fot. Iwan Baan W centralnej części muzeum zlokalizowano otoczony budynkami dziedziniec, dostępny z niektórych galerii

Rezultatem jest pierwszy na świecie tak duży wielobranżowy projekt BIM, prowadzony w niezwykle precyzyjnej skali detali (LOD 400). Wymagało to zaangażowania firmy Gehry Technologies zarządzającej projektem na poziomie BIM oraz wykorzystania ich oprogramowania Digital Project. Niezbędna była także koordynacja z przedstawicielami wszystkich branż na czas procesu projektowego i realizacji. Ważnym elementem projektu jest system okładziny zewnętrznej o łącznej powierzchni ponad 115 000 m2. Już na wstępnym etapie zaangażowano do współpracy specjalistów z firmy Werner Sobek, którzy wraz z architektami, zdefiniowali wyraz obiektu oraz detali, a następnie, w procesie konsultacji, dobrali materiał. Założeniem było wykorzystanie możliwie dużej ilości elementów wytwarzanych bądź przetwarzanych lokalnie. Zdecydowano się więc na zastosowanie betonu GFRC, pomimo że początkowo lokalne zdolności produkcyjne tego materiału były ograniczone.

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_13

i

Autor: fot. Iwan Baan Inspiracją dla formy budynku była tzw. róża pustyni – struktura skalna, powstała w wyniku oddziaływania piasku, wiatru, słońca oraz słonej wody

Ostatecznie wykorzystano 76 000 paneli, wyprodukowanych przy użyciu 3000 form odlewniczych. Specjalnie zaprojektowany program umożliwił ich dopasowanie w taki sposób, by powtarzalność elementów nie była zauważalna. Każdy panel został zoptymalizowany wielkościowo, dzięki czemu uzyskano mniejszą wagę, a jego powierzchnia nie przekracza 2 m2. Umożliwiło to manualną instalację elementów oraz osiągnięcie tak ogromnych rozpiętości zadaszenia. Podobny zabieg optymalizacji zastosowano przy oknach, które rozdzielają szklaną fasadę na mniejsze fragmenty. Priorytetem była lokalna produkcja oraz łatwy montaż.

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_15

i

Autor: fot. HG Esch, Hennef Dzięki zastosowaniu płyt elewacyjnych w kolorze piasku diametralnie różniąca się od okolicznych zabudowań bryła muzeum dobrze wpisuje się w zabytkową tkankę

Aby podkreślić krawędzie dysków oraz ich precyzyjny i stosunkowo wąski profil, nawiązujący do ostrych krawędzi pustynnych róż, zaprojektowano tzw. profile nosowe.

Tektonika oraz materiał wykończenia nawiązuje do piaskowca wykorzystanego w zabytkowym pałacu szejka Abdullaha bin Jassima Al Thaniego sąsiadującego z muzeum, a także w większości dawnej tkanki miejskiej Doha. Jest jednocześnie idealnym rozwiązaniem dla problemu utrzymania budynku w czystości; zalegający wszędzie pustynny pył jest niezauważalny na elewacji o tym samym kolorze.

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_19

i

Autor: fot. HG Esch, Hennef Montaż paneli elewacyjnych wykonanych z betonu wzmocnionego włóknem szklanym

Kwestie klimatyczne miały ogromny wpływ przy definiowaniu systemu odwodnienia oraz izolacji termicznej. Zdecydowano się na możliwie prosty, lecz kosztowny system galwanizowanej stali konstrukcyjnej, z dodatkową warstwą ocynkowania, do której montowano łączenia ze stali nierdzewnej, wypełniając puste przestrzenie izolacją ze spienionego szkła (stanowiącej jednocześnie warstwę wodoszczelną). Poszczególne panele okładziny były mocowane do konstrukcji poprzez wtopione na etapie produkcji łączenia ze stali nierdzewnej. Całość została dodatkowo uszczelniona 232 kilometrami wypełnienia znajdującego się pomiędzy poszczególnymi panelami fasady.

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_20

i

Autor: fot. HG Esch, Hennef Dzięki użyciu płyt elewacyjnych o powierzchni nieprzekraczającej 2 m 2, można było zastosować manualną instalację
Metryka

Narodowe Muzeum Kataru

Doha, Katar

Autorzy: Jean Nouvel – Ateliers Jean Nouvel

Zarządzanie projektem na poziomie BIM: Gehry Technologies

Architektura krajobrazu: Michel Desvigne, Ana Marti-Baron

Konstrukcja: ARUP Londyn,

Konsultant ds. konstrukcji: Werner Sobek Stuttgart

Konsultant ds. fasady: BCS & INGPHI

Konsultant ds. akustyki: AVEL Acoustique

Produkcja i montaż paneli GFRC: Fibrex

Główny wykonawca: Hyundai Engineering & Construction Generalunternehmer

Inwestor: Qatar Museums (QM)

Projekt wnętrz: Sabrina Letourneur

Powierzchnia terenu: 143 145 m2

Powierzchnia całkowita: 52 167 m2

Powierzchnia użytkowa: 30 064 m2

Powierzchnia przestrzeni ekspozycyjnej: 8700 m2

Projekt: 2003-2011

Realizacja: 2011-2019

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_21

i

Autor: fot. HG Esch, Hennef W projekcie wykorzystano 76 000 paneli wyprodukowanych przy użyciu 3000 form odlewniczych
Narodowe Muzeum Kataru w liczbach

23 500 – liczba wykorzystanych dysków

1892 jednostki – pale fundamentowe

8189 t – waga zbrojenia betonu

1776 t – waga stalowej konstrukcji

40 054 m3 – całkowita ilość wylanego betonu

115 000 m2 – powierzchnia okładziny podłogowej

539 – liczba dysków

14 m – najmniejsza średnica dysku

87 m – największa średnica dysku

76 000 – liczba paneli GFRC

232 km – długość fug

500 000 – części instalacyjne GFRC, elementy mocujące

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_22

i

Autor: fot. HDEC Każdy element mocowany jest do stalowej ramy za pomocą specjalnych łączników wtopionych na etapie produkcji
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_23

i

Autor: fot. Iwan Baan Okładzinę elewacyjną dodatkowo uszczelniono 232 kilometrami fug umieszczonych pomiędzy panelami
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_26

i

Autor: fot. HG Esch, Hennef Aby podkreślić wąskie krawędzie poszczególnych dysków, nawiązujące do ostrych brzegów struktury róż pustyni, zamontowano specjalnie zaprojektowane precyzyjne profile nosowe
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_27

i

Autor: fot. HG Esch, Hennef
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_28

i

Autor: fot. HG Esch, Hennef Po przetestowaniu różnych materiałów i technologii, m.in. odlewanie na miejscu, wykorzystanie wapna czy betonu natryskowego zdecydowano się zastosować prefabrykowane betonowe panele wzmacniane włóknem szklanym. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się zmniejszyć grubość panelu do 40 mm
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_29

i

Autor: fot. Werner Sobek, Stuttgart
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_30

i

Autor: fot. HG Esch, Hennef
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_31

i

Autor: fot. Iwan Baan

Budynek składa się z przenikających się 539 dysków o różnej średnicy. przekryto je okładziną o powierzchni ponad 115 000 m2 wykonaną z paneli GFRC, które kolorystyką nawiązują do piaskowca wykorzystywanego do budowy w tym rejonie

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_32

i

Autor: fot. Iwan Baan Dyski tworzące strukturę budynku stanowią jednocześnie barierę przeciwsłoneczną, dodatkowo w obiekcie zminimalizowano liczbę otworów okiennych
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_33

i

Autor: fot. Iwan Baan
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_35

i

Autor: fot. Iwan Baan
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_36

i

Autor: fot. Iwan Baan Widok na dziedziniec pałacu
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_37

i

Autor: fot. Iwan Baan Odnowieniem zabytkowego budynku zajęła się niemiecka firma Ziegert Roswag Seiler (ZRS)
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_34

i

Autor: il. Ateliers Jean Nouvel Przykładowe formy dysków
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_38

i

Autor: fot. Iwan Baan Na pierwszym planie odrestaurowany pałac szejka Abdullaha bin Jassima Al Thaniego, w tle Narodowe Muzeum Kataru

Integralną częścią założenia jest odrestaurowany zabytkowy pałac szejka Abdullaha bin Jassima Al Thaniego, ważny punkt na mapie Kataru – dawna siedziba rządu oraz pierwotna lokalizacja muzeum. Budynki, choć diametralnie różne idealnie się uzupełniają

Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_39

i

Autor: fot. Danica Kus Zadaniem muzeum jest przybliżenie historii i kultury Kataru. Oprócz przestrzeni wystawowych w obiekcie zlokalizowano audytorium na 213 miejsc, dwa laboratoria konserwatorskie, przestrzenie edukacyjne, a także lokale gastronomiczne
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_40

i

Autor: fot. Danica Kus Wnętrza podobnie jak elewacje utrzymano w jasnej, beżowej kolorystyce. Sufity pokryto mikroporowatym tynkiem akustycznym
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_41

i

Autor: fot. Danica Kus W muzeum zaplanowano jedenaście połączonych ze sobą galerii rozmieszczonych wokół centralnego dziedzińca. Zwiedzający poznają po kolei ważne okresy w dziejach Kataru
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_42

i

Autor: fot. Danica Kus Przestrzeń o powierzchni 7000 m 2 przeznaczono na wystawy stałe, 1700 m 2 zajmują wystawy czasowe
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_08

i

Autor: il. Ateliers Jean Nouvel Rzut parteru
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_9

i

Autor: il. Ateliers Jean Nouvel Rzut I kondygnacji. Oznaczenia do rys. 8, 9: 1 – wejście główne; 2 – informacja/kasy; 3 – dziedziniec; 4 – zabytkowy pałac; 5 – wystawa stała; 6 – wystawa czasowa 7 – hol; 8 – sklep z pamiątkami; 9 – audytorium; 10 – przestrzeń edukacyjna
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_10

i

Autor: il. Ateliers Jean Nouvel Przekrój A-A
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_11

i

Autor: il. Ateliers Jean Nouvel Przekrój B-B
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_14

i

Autor: il. Ateliers Jean Nouvel Szkic koncepcyjny
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_16

i

Autor: il. Werner Sobek, Stuttgart Stalowa konstrukcja dysków
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_17

i

Autor: il. Ateliers Jean Nouvel Detal konstrukcji dysków: a) poziomych; b) pionowych; c) przecinających się pionowych i poziomych. Oznaczenia: 1 – główna stalowa konstrukcja nośna; 2 – cylindryczny profil czopowy; 3 – izolacja ze szkła spienionego; 4 – stalowa podkonstrukcja dla okładziny fasadowej; 5 – okładzina GFRC; 6 – profile nosowe okładziny GFRC; 7 – docinana płatew konstrukcyjna; 8 – belka krawędziowa
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_18

i

Autor: il. Werner Sobek, Stuttgart Schemat konstrukcyjny dysku
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_25

i

Autor: il. Werner Sobek, Stuttgart Schemat kształtowania stalowej konstrukcji dysku
Narodowe Muzeum Kataru_Ateliers Jean Nouvel_24

i

Autor: il. Werner Sobek, Stuttgart Aksonometria okładziny elewacyjnej