CSK w Lublinie

i

Autor: archiwum serwisu Ogród Saski i zielone osiedla północnego Lublina widziane z dachu. Fot. Marcin Czechowicz

Notacje czasu – o projekcie CSK w Lublinie Bolesław Stelamch

2016-07-29 12:13

Budynek strukturalizuje Aleja Kultur – droga wyrąbana w starej substancji. Jest jak strumień wprowadzający życie w martwy krajobraz. Ta droga to symboliczne przekreślenie komunistycznej idei i nowa przestrzeń funkcjonalna. Łączy kilkanaście różnych obszarów aktywności, które powstały w ruinach.

Teatr w Budowie to dla mnie przestrzeń zapisanego czasu. Plac Teatralny to współczesny plac miejski, z którym mogą utożsamiać się dzisiejsi mieszkańcy Lublina, a którego część wyznacza najstarszy trakt na Zachód. Tuż obok XIX-wieczny park Saski, z najstarszym zespołem drzew sprzed organizacji ogrodu. Wypiętrzenia „kurhanów Gutenberga” na placu, z wyświetlanymi na ich powierzchni literami martwych alfabetów (Derrida) – greki, łaciny, hebrajskiego, gotyku, cyrylicy – to przeszły czas analogowy. Trzy multimedialne elewacje to czas teraźniejszy – epoka cyfrowa. Trzy ogrody na dachach – z wystawami, kawiarnią i kinem letnim – to z kolei czas przyszłości – epoka syntezy Natury i Kultury (Budzyński).

CSK w Lublinie

i

Autor: archiwum serwisu Regularny rytm mostków nad Aleją Kultur. Fot. Marcin Czechowicz

W ogrodach posadziliśmy endemiczną zieleń, krzewy i drzewa owocowe dające pożytek pszczołom z pasieki na dachu. To czas przyszłej proekologicznej cywilizacji, jedynej alternatywy dla obecnego pędu ku samozagładzie. Zachowałem części domu, tak jak je porzucono w latach 80. i 90. XX wieku; elewacje z cegły i pustaków, które nigdy nie zostały obłożone kamieniem.

Sam dom strukturalizuje Aleja Kultur – droga wyrąbana w starej substancji. Jest jak strumień wprowadzający życie w martwy krajobraz. Ta droga to symboliczne przekreślenie komunistycznej idei i nowa przestrzeń funkcjonalna (Hansen). Łączy kilkanaście różnych obszarów aktywności, które powstały w ruinach.

CSK w Lublinie

i

Autor: archiwum serwisu Żelbetowe schody ze szklanymi balustradami na tle „ostańców”; pozostałości stalowych elementów konstrukcji i ściany z ceramicznych pustaków z lat 70. i 80.Fot. Marcin Czechowicz

To główna oś Miasteczka Kultury (Lublin Miasto Inspiracji), w które zamieniła się ruina „opuszczonej katedry”. Struktury i tekstury domu, niedokończone, brutalnie szczerze definiują przestrzeń in statu nascendi – Teatru w Budowie.

A ludzie ze swymi aktywnościami określą dzisiaj tożsamość ich czasu. To przestrzeń, która dzięki wypełniającemu ją tłumowi ma obecnie koloryt, zapachy, gwar, muzykę. To czas teraźniejszy, otwarty na przyszłość, dla którego przestrzeń jest tylko tymczasowym schronieniem, ale i znakiem.

Metryka
  • Autorzy: Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne, architekt Bolesław Stelmach
  • Współpraca autorska: architekci Marek Zarzeczny, Rafał Szmigielski, Zbigniew Wypych, Sławomir Kłos
  • Powierzchnia zabudowy: 8787.0
  • Konstrukcja: Włodzimierz Wójtowicz
  • Kubatura: 282072.0
  • Architektura wnętrz: Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne
  • Koszt inwestycji: 205 000 000 PLN brutto
  • Inwestor: Marszałek Województwa Lubelskiego
  • Architektura krajobrazu: Piotr Szkołut
  • Adres obiektu: Lublin, plac Teatralny 1
  • Nazwa obiektu: Centrum Spotkania Kultur
  • Generalny wykonawca: Budimex
  • Projekt: 2010-2012
  • Data realizacji (koniec): 2016
  • Powierzchnia terenu: 19950.0
  • Powierzchnia całkowita: 55248.0
  • Powierzchnia użytkowa: 43636.0
  • Akustyka: Jan Dodacki
  • Liczba miejsc w sali operowej: 1000
  • Liczba miejsc w sali filharmonii: 550
  • Projekt konkursowy: 2009