Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 1

i

Autor: Marcin Czechowicz 1 | Nowe skrzydło szkoły zaprojektowano za istniejącym budynkiem, wkomponowując je w zastaną zieleń i częściowo zagłębiając w terenie

Rozbudowa szkoły / Wesoła

2021-05-25 14:31

Zaproponowana przez architektów forma nie kojarzy się z instytucją hierarchiczną, lecz jest materializacją zasad otwartości i dostępności. O realizacji pracowni xystudio pisze Magdalena Pios [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

Zakończona w 2020 roku rozbudowa szkoły integracyjnej w Wesołej – położonej w prawobrzeżnej części miasta dzielnicy Warszawy – zrealizowana została na podstawie projektu warszawskiej pracowni xystudio. Biuro opracowujące dokumentację budowlaną i wykonawczą zostało wybrane na podstawie przetargu, w którym określone już było umiejscowienie na działce oraz program nowego obiektu. Dodatkowe skrzydło zaplanowano w północno-zachodnim narożniku terenu, między istniejącym budynkiem a parkingiem. Realizacja tej koncepcji wiązałaby się z wycięciem dwudziestu dużych drzew, dlatego architekci – Filip Domaszczyński, Marta Nowosielska i Dorota Sibińska – przekonali władze dzielnicy oraz dyrekcję szkoły do zmiany lokalizacji oraz programu funkcjonalnego.

Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 2

i

Autor: Marcin Czechowicz 2 | Placyk przed wejściem do łącznika może być wykorzystywany do organizowania szkolnych wydarzeń, jako miejsce przedstawień i letnich pokazów filmowych

Projektanci zaproponowali budowę nowej części za istniejącą szkołą, gdzie między budynkiem a zlokalizowanym poniżej terenem rekreacyjnym znajdował się trudny do zagospodarowania wał ziemny. To ukształtowanie terenu zainspirowało architektów do częściowego zagłębienia obiektu. Dzięki temu prostopadłościenna bryła wydaje się niższa, a podzielone na płaszczyzny o różnym wykończeniu elewacje dodają formie lekkości. Skromne materiały elewacyjne – surowe deski modrzewiowe, blacha i tynk – nadają jej naturalny i bezpretensjonalny charakter.

Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 7

i

Autor: Marcin Czechowicz 7 | Od południa prostopadłościenną formę urozmaicają skośne ściany i zadaszenie tarasu. Ze środka rozciąga się widok na znajdujący się poniżej zacieniony starymi drzewami teren rekreacyjny

Nową i starą część spina przeszklony łącznik, w którym ze względu na różnicę poziomów zaprojektowano pochylnię dla dzieci poruszających się na wózkach. Tam też znalazło się miejsce na szafki szkolne. W nowej części zaplanowano cztery klasy lekcyjne, dwie sale językowe, salę sensoryczną do rehabilitacji oraz pokój terapii indywidualnej. Do rodzaju zajęć dostosowano kształt klas, co przekłada się na różne możliwości ustawienia ławek: w układzie tradycyjnym, w formie podkowy i kwadratu lub rozdzielone, aby można było pracować w małych grupach. Ponieważ zajęcia z muzyki i plastyki odbywają się rzadko, pomieszczenie przeznaczone do nauczania tych przedmiotów zostało wydzielone z holu jedynie ścianą przesuwną. Kiedy nie ma zajęć, zostaje ono włączone do wspólnej przestrzeni, w której dzieci mogą na przykład odrobić lekcje. W holu, w którym światło dzienne zapewniają przeszklone ściany i świetliki dachowe, znalazło się miejsce do rekreacji z siedziskami i stołami do gry w piłkarzyki.

Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 8

i

Autor: Marcin Czechowicz 8 | Prostopadłościenną bryłę ożywiają wykończone różnymi materiałami płaszczyzny elewacji. Pionowe podziały powtarzają rytm otaczających budynek drzew

Zarówno przestrzeń wspólna, jak i poszczególne klasy otwierają się na otaczającą zieleń dużymi przeszkleniami. W holu oraz w części klas przewidziano także drzwi umożliwiające bezpośrednie wyjście na zewnątrz. Prowadzą one na taras oraz na dwa place: większy, mogący służyć jako kino letnie lub przestrzeń do szkolnych imprez, oraz mniejszy, który znajduje się w sąsiedztwie klas i zachęca do organizowania na nim także zajęć dydaktycznych. Ta relacja budynku z otoczeniem, pogłębiona dodatkowo przez dostępne dzięki dużym oknom widoki oraz wystawiony na południe, ale zacieniony przez sosny taras, który skośnymi ścianami otwiera się na teren zielony, nie pasują do stereotypowego wyobrażenia szkoły. Zaproponowana przez projektantów forma nie kojarzy się z instytucją hierarchiczną, lecz jest materializacją zasad otwartości i dostępności.

Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 10

i

Autor: Marcin Czechowicz 10, 11 | Dzięki dużym przeszkleniom budynek otwiera się na otaczającą przestrzeń, a deski tarasu i trawiasty teren wydają się naturalnym przedłużaniem sal lekcyjnych

Sukcesem architektów jest także całościowa realizacja wizji obiektu. Projekt szkoły w Wesołej różni się od innych obiektów publicznych tym, że jego autorzy mieli wpływ nie tylko na sam budynek, lecz także na wykończenie wnętrz – tu mogli oni określić kształt i kolorystykę mebli oraz dodatkowego wyposażenia. Aby zachować kontrolę nad wszystkimi detalami wykończenia, biuro projektowe wzięło również udział w przetargu na wykonanie prac montażowych. Dzięki tej determinacji powstał budynek dopracowany, o czytelnej formie, elegancki, a jednocześnie kameralny; przemyślany pod względem powiązań z zewnętrzem, przestrzeni wewnątrz, a także szczegółów wykończenia. Autorom udało się stworzyć miejsce inspirujące, zachęcające do interakcji i odpowiadające na różnorodne potrzeby jego użytkowników.

Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 11

i

Autor: Marcin Czechowicz 10, 11 | Dzięki dużym przeszkleniom budynek otwiera się na otaczającą przestrzeń, a deski tarasu i trawiasty teren wydają się naturalnym przedłużniem sal lekcyjnych

Założenia autorskie

Historia rozbudowy szkoły w Wesołej jest opowieścią o ocaleniu dwudziestu pięknych, starych drzew. Wyrok na nie zapadł dużo wcześniej, już podczas tworzenia PFU. Nasz sprzeciw wobec lokalizacji tej inwestycji zgłosiliśmy szybko i kategorycznie. Mając świadomość konsekwencji naszej decyzji, stanowczo odmówiliśmy realizacji przedsięwzięcia w tym konkretnym miejscu. Zdawaliśmy sobie jednak sprawę, że szkołę trzeba rozbudować, ale należy poszukać dobrego rozwiązania. Poszliśmy na spacer. Za szkołą ukazał się naszym oczom 3-metrowy zarośnięty wał ziemny. Zdecydowaliśmy, że przebijemy go nowym skrzydłem. Mieliśmy do dyspozycji więcej terenu, dzięki czemu proponowane w wytycznych PFU małe klasy mogliśmy zamienić na pełnowymiarowe. Postanowiliśmy jeszcze porozmawiać z dyrektorem szkoły o tym, jakie są rzeczywiste potrzeby uczniów. Okazało się, że brakuje pracowni dla klas 7-8 (co było spowodowane likwidacją gimnazjów), sali sensorycznej i do terapii indywidualnej. Przydałaby się również większa sala do spotkań i łazienka dla niepełnosprawnych. Dostaliśmy zielone światło. Był tylko jeden warunek – zmieścić się w budżecie. Z planowanych 400 m2 projekt rozrósł się do 600 m2. Na tej powierzchni zaprojektowaliśmy szatnię, pracownie tematyczne z zapleczami, sale językowe, sensoryczną i terapii indywidualnej. Prosty układ pomógł zaoszczędzić powierzchnię. Pracownia artystyczna jest przestrzenią otwartą, w dni wolne od zajęć artystycznych można w niej odrobić lekcje, popracować. Mobilne ściany umożliwiają swobodne wydzielanie pomieszczeń w zależności od potrzeb.

Budynek szkoły jest bardzo prosty. Największą trudnością było wyznaczenie poziomów i połączenie go z obiektem istniejącym. Szkoła z oddziałami integracyjnymi musi być dostępna. Stąd wielkość łącznika i poziom parteru zostały zdeterminowane długością pochylni. W dużym uproszczeniu: z grzbietu skarpy zdjęty został metr ziemi, bryła budynku została wkopana na kolejny metr, a pochylnia pokonuje następny odcinek tej długości.

Od strony istniejącego betonowego placu zlokalizowane jest odrębne wejście dla starszych dzieci, powstało również kino letnie z ekranem na ścianie i widownią na skarpie. Drzewa, które rosły w bezpośrednim sąsiedztwie, pozostały na wcześniejszych poziomach – stąd małe pagórki wokół. Blaty biurek są na tej samej wysokości co poziom terenu. Część elewacji znajduje się pod ziemią, pozostała wykonana została z lakierowanej blachy trapezowej i naturalnego drewna. Pieniądze się skończyły, wnętrza szkoły wykończyliśmy już sami, z pomocą zaprzyjaźnionych firm.

Dorota Sibińska

Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 12

i

Autor: Marcin Czechowicz 12 | Zaprojektowany przy klasach taras i dwa dostępne z części wspólnych placyki zachęcają organizowania zajęć na zewnątrz
metryka

Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174

Warszawa, dzielnica Wesoła, Plac Wojska Polskiego 28

Autorzy: xystudio, architekci Filip Domaszczyński, Marta Nowosielska, Dorota Sibińska

Współpraca autorska: architekt Anna Prałat

Konstrukcja: Gama Robert Gruza, Artur Więckus

Inwestor: prezydent m. st. Warszawy, reprezentowany przez burmistrza dzielnicy Wesoła

Powierzchnia terenu: 13 058 m2

Powierzchnia zabudowy: 723 m2

Powierzchnia użytkowa: 600 m2

Powierzchnia całkowita: 723 m2

Kubatura: 3146 m3

Projekt: 2019

Realizacja: 2020

Koszt inwestycji: ok. 2 800 000 zł brutto

Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 13

i

Autor: Marcin Czechowicz 13 | Stonowane barwy zastosowano w części lekcyjnej. Pomalowany na żółto łącznik jest w tej kompozycji silnym akcentem
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 14

i

Autor: Marcin Czechowicz 14 | We wnętrzu budynku mamy kontakt z otaczającą go zielenią. W klasach znajdujących się w części zagłębionej teren dochodzi do poziomu okien
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 20

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 21

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 22

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 23

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 24

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 25

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 26

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 27

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 28

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 29

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 30

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174 31

i

Autor: xystudio Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174

i

Autor: archiwum pracowni 3 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – istniejący budynek szkoły; 2 – nowe skrzydło Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-6de1-TvBw-K9s3_zakopana-szkola-szkola-podstawowa-nr-174.jpeg
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174

i

Autor: archiwum pracowni 4 | Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – szatnia; 2 – pracownia; 3 – czytelnia; 4 – pomieszczenie rekreacji; 5 – sala językowa; 6 – sala terapii indywidualnej; 7 – sala sensoryczna Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-umWK-6yoU-EaiX_zakopana-szkola-szkola-podstawowa-nr-174.jpeg
A New Wing of a Primary School in Wesoła

The school with inclusive classes is located in Wesoła district on the outskirts of Warsaw, among low-rise suburban development and plentiful greenery. The new wing was built between the existing school building and a recreational area located on a lower level, separated by an earthen embankment. Such a lay of the land inspired the architects to partly sink the rectangular wing into the ground, thus making it seem lower. Its elevations are made of different materials, such as larch boards, sheet metal and plaster. Both parts are connected by a corridor with one glass wall, containing lockers and accessible by a ramp for handicapped students. The new extension contains four classrooms, two language labs, a sensory rehab room and an individual therapy room. The hall with glass walls and skylights may be divided by a movable wall, thus providing a separate space for art classes. A large terrace on the south side, sheltered by pine trees, is not a standard school feature, but makes for its openness and accessibility.