Westival

i

Autor: archiwum serwisu JEDNYM Z WYDARZEŃ SZCZECIŃSKIEGO WESTIVALU BYŁA WYSTAWA POD HASŁEM SHARED CITIES – EUROPEAN PRIZE FOR URBAN PUBLIC SPACE 2014 – PREZENTACJA FINALISTÓW OŚMIU EDYCJI KONKURSU NA NAJLEPSZĄ PRZESTRZEŃ PUBLICZNĄ W EUROPIE, FOT. BEATA KURACIŃSKA

Westival – szczecińska sztuka architektury

2014-12-18 12:29

Ósmą edycję Westivalu w Szczecinie zorganizowano pod hasłem: Miasto – rzecz publiczna. Wśród wielu wydarzeń miały miejsce między innymi cztery wystawy architektoniczne, dwie konferencje, warsztaty, projekcje filmów, koncerty czy wreszcie alternatywne zwiedzanie miasta. Wszystko pod egidą szczecińskiego oddziału SARP, spięte w całość przez kuratora tej edycji Beatę Kuracińską – znaną w Szczecinie popularyzatorkę dizajnu i architektury – podsumowuje Marek Sietnicki.

Większość wydarzeń 8. edycji Westivalu – Sztuka architektury odbywała się w przestrzeni filharmonii – otwartej we wrześniu „ikony” Szczecina. Do osiągnięć październikowej imprezy można zaliczyć również „oswojenie” tego budynku. Była ona pierwszą, podczas której tak duża część przestrzeni filharmonii była na tak długi czas udostępniona do swobodnego penetrowania przez uczestników wydarzeń Westivalu.

A wydarzeń było sporo: cztery wystawy architektoniczne, jedna ekspozycja ilustracji związanych z architekturą, dwie konferencje naukowe, warsztaty architektoniczne, warsztaty dla dzieci, plebiscyt na obiekt – symbol przemian 25-lecia, projekcje filmów, koncerty czy wreszcie alternatywne zwiedzanie miasta. Wszystko pod egidą szczecińskiego oddziału SARP, spięte w całość przez kuratora tej edycji Beatę Kuracińską – znaną w Szczecinie popularyzatorkę dizajnu i architektury organizującą do tej pory m.in. festiwale dizajnu dla dzieci (Kids Love Design).

Hasło przewodnie Westivalu brzmiało MIASTO – RZECZ PUBLICZNA. Już na kilka dni przed rozpoczęciem właściwych wydarzeń w różnych punktach Szczecina zostały ustawione żółte ramy prowokujące do wchodzenia w przestrzeń miasta.

Pierwszym mocnym punktem programu było otwierające seminarium poświęcone różnym dziedzinom architektury związanym z działalnością profesora Adama Marii Szymskiego. Obchodził on w 2014 roku podwójny jubileusz – 70. urodziny i 45 lat pracy zawodowej. Do głównego hasła Westivalu odnosiła się wystawa Shared Cities – European Prize for Urban Public Space 2014, stanowiąca prezentację finalistów 8. edycji konkursu na najlepszą przestrzeń publiczną w Europie, gdzie pokazywane były m.in. tereny rekreacyjne w Warszawie powstałe po prawej stronie Wisły („A-m” 9/2014), oraz międzynarodowe warsztaty z cyklu Wielkie projekty a renesans miast: Szczecin 2014 – Atrakcyjny Szczecin – Aleja Wojska Polskiego zorganizowane przez krakowskiego architekta Romualda Loeglera.

Choć w warsztatach i towarzyszącej im konferencji nie wzięli udziału zapowiadani wcześniej projektanci związani z pracownią Jana Gehla, lukę wypełnił godnie stały gość Westivalu Johan de Koning z Holandii oraz dwaj główni architekci Szczecina: architekt miasta Jarosław Bondar i czuwający nad całością festiwalu zastępca prezydenta Piotr Mync. Byli oni również organizatorami konkursu i wystawy Obiekt 25-lecia_SYMBOL PRZEMIAN. Konkurs wygrała bezapelacyjnie nowa filharmonia autorstwa Estudio Barozzi Veiga („A-m” 7/2014).

Podczas całego festiwalu odbywały się warsztaty dla architektów i studentów Stare Miasto dociera do bulwarów poświęcone tematowi powiązania przestrzennego nadodrzańskich bulwarów ze szczecińskim Podzamczem, przeprowadzone w interesującej formule współpracy w ramach zespołów doświadczonych architektów ze studentami.

Festiwalowe wydarzenia dopełniły jeszcze przegląd najlepszych prac dyplomowych pretendujących do Dorocznej Polsko-Niemieckiej Nagrody Integracyjnej BDA-SARP, wystawa twórczości profesora Szymskiego (więcej w dziale Polecamy, str. 6) oraz instalacja Bartłomieja AROBALA Kociemby Przestrzeń publiczna, przestrzeń wspólnej obecności.

Westival wzmacnia i konsoliduje środowisko szczecińskich architektów. Powinien być organizowany w jeszcze bardziej rozbudowanej formule otwartej na szerszą publiczność niezwiązaną ściśle zawodowo z architekturą.