Architektura MuratorKonkursyEuropejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu

Poznaliśmy wyniki międzynarodowego konkursu architektonicznego na projekt budynku Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu. Pierwszą nagrodę i 1,5 mln złotych otrzymało biuro Baumschlager Eberle. Na podium też Ingarden & Ewý we współpracy z Kengo Kuma and Associates oraz wrocławskie studio P2PA.

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu
Europejskie Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu, proj. Baumschlager Eberle, I nagroda

Co znajdziesz w artykule:

1. Wyniki konkursu na Centrum Filmowe CAMERIMAGE
2. ECF CAMERIMAGE w Toruniu według Baumschlager Eberle: kamienie w parku
3. ECF CAMERIMAGE w Toruniu według Ingarden & Ewý i Kengo Kuma: nowa ikona
4. ECF CAMERIMAGE w Toruniu według P2PA: kubiki
5. Budowa CAMERIMAGE w Toruniu
6. Gdzie powstanie Centrum Filmowe CAMERIMAGE
7. Konkurs na projekt CAMERIMAGE [GALERIA]

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE jest państwową instytucją kultury, która rozpoczęła działalność z początkiem 2020 roku na podstawie umowy między Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminą Miasta Toruń oraz Fundacją Tumult. ECFC będzie współorganizatorem corocznego festiwalu filmowego EnergaCAMERIMAGE, ale też prowadzić ma własne projekty o charakterze wystawienniczym, edukacyjnym i naukowym w zakresie polskiej i światowej kultury audiowizualnej. Organizatorzy festiwalu mają nadzieję, że budowa jego stałej siedziby wypełni lukę, jaka istnieje w polskiej infrastrukturze kulturalnej i pozwoli w pełni rozwinąć skrzydła tej największej międzynarodowej imprezie filmowej w Polsce – czytamy w informacji prasowej. Partnerami ECFC zaproszonymi do współpracy będą m.in. Europejska i Amerykańska Akademia Filmowa oraz stowarzyszenia filmowe z kraju i zagranicy, archiwa i centra kulturalne, a także galerie z całego świata.

Czytaj też: Muzeum Architektury i Designu w Krakowie: będzie konkurs SARP |

Konkurs architektoniczny na projekt siedziby nowo powołanej placówki ECFC w Toruniu zorganizował we współpracy z SARP. Nie wyobrażam sobie, żeby budynek Europejskiego Centrum Filmowego Camerimage nie był arcydziełem architektury. Mówię to z pełną odpowiedzialnością. To nie ma być dzieło architektury, ale arcydzieło – mówił  Marek Żydowicz, dyrektor festiwalu EnergaCAMERIMAGE na gali zakończenia 27 edycji tej imprezy w Toruniu w 2019 roku. Obiekt zaplanowano na działce o powierzchni ok. 2,4 ha, w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Miasta, ale też Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu oraz Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki, dlatego organizatorzy oczekują projektu, który współtworzyłby nowe centrum wydarzeń kulturalnych i „salon” Torunia.  W ramach założenia należy zaproponować centrum festiwalowe z reprezentacyjną salą z widownią, przestrzeń wystawowo-targową i ekspozycyjną, trzy  sale projekcyjne o różnej wielkości, a także miejsce na szkolenia i warsztaty, halę zdjęciową i pomieszczenia obsługi.

Wyniki konkursu na Centrum Filmowe CAMERIMAGE

W 13-osobowym jury pod przewodnictwem Bolesława Stelmacha znaleźli się przedstawiciele ministerstwa kultury, władz miasta, urzędu marszałkowskiego, fundacji Tumult oraz SARP, m.in. Piotr Sobociński, Magdalena Federowicz-Boule, Anna Stasiak, Jerzy Grochulski, Piotr Hofman i Piotr Lewicki. Pula nagród wyniosła 2,2 mln zł, w tym Grand Prix 1,5 mln zł.

Do udziału w konkursie zgłosiły się 102 pracownie architektoniczne z całego świata. Do I etapu zaproszono 67 z nich, a do finału jury zakwalifikowało pięć: Baumschlager Eberle, Ingarden & Ewý we współpracy z Kengo Kuma and Associates, wrocławskie studio P2PA, Zaha Hadid Architects oraz Kozień Architekci. Wyniki poznaliśmy 31 sierpnia.

ECF CAMERIMAGE w Toruniu według Baumschlager Eberle: kamienie w parku

Ostatecznie główną nagrodę i 1,5 mln złotych otrzymało biuro Baumschlager Eberle (zespół w składzie: Dietmar Eberle, Hugo Herrera Pianno, Melanie Ghanem, Johannes Burtscher, Maria Jose Rodriguez de Vera Guardiola, Agnieszka Miecznikowska, Aleksandra Śliwa, Gabriela Kasperkiewicz, Mateusz Dudek). Praca w najbardziej atrakcyjny sposób spełnia bardzo skomplikowane założenia programowe w wymagających ramach lokalizacji obiektu. Koncepcja wielofunkcyjnych przestrzeni wspólnych harmonijnie współgra z pożądaną typologią rozczłonkowanej bryły. Pozwala to na właściwe relacje przestrzenne z placem festiwalowym i plantami. Dynamiczne formy brył dają szansę na stworzenie rozpoznawalnego – współczesnego znaku w przestrzeni Torunia – czytamy w uzasadnieniu.

Autorzy zaproponowali założenie płynnie przechodzące w zieleń parkową od strony zachodniej, łączące się z pasem plant od strony al. Jana Pawła II oraz Czerwonej Drogi, poprzez kilka zielonych korytarzy. Zaprojektowali też połączenie obiektu z rozbudowywanym gmachem CSW.

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu
Europejskie Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu, proj. Baumschlager Eberle, I nagroda

ECF CAMERIMAGE w Toruniu według Ingarden & Ewý i Kengo Kuma: nowa ikona

Na drugim miejscu znalazła się pracownia Kengo Kuma and Associates i krakowskie biuro Ingarden & Ewý (zespół w składzie: Kengo Kuma, Marcin Sapeta, Sebastiano Caruso, Marcel Dawid, Yong Siang Ong, Zak Reichert, John XianFeng Jiang, Alicja Kubicka, Jagoda Krawczyk; Krzysztof Ingarden, Jacek Ewý, Piotr Urbanowicz, Adrian Kasperski, Karolina Midro, Katarzyna Pikiewicz-Derus). Jury doceniło m.in. umieszczenie w jednej bryle wielofunkcyjnych przestrzeni różnych stref. Wysoko oceniono sposób rozwiązań programowo-funkcjonalnych oraz strefy wejściowej powiązanej z placem festiwalowym. Wątpliwości może budzić zaproponowane bogactwo rozwiązań elewacyjnych i wnętrzarskich w stosunku do obowiązującego budżetu inwestycji – czytamy w uzasadnieniu. Za zajęcie drugiego miejsca pracownie otrzymały 300 tys. zł.

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu
Europejskie Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu, proj. Kengo Kuma & Associates + Ingarden & Ewy Architekci, II nagroda; il. MIR, KVANT

ECF CAMERIMAGE w Toruniu według P2PA: kubiki

Na trzecim miejscu uplasowało się wrocławskie studio P2PA (zespół w składzie: Marcin Bieńka – OFFROOM, Aleksander Blicharski, Paweł Floryn, Jakub Podgórski, Maciej Popławski, rozwiązania akustyczne i technologiczne: Kajetan Krztoń). Nagrodę przyznano za wrażliwą interwencję w panoramę miasta oraz udany balans pomiędzy kulturą a naturą, pomiędzy konsekwentnym rygorem a swobodą, pomiędzy utylitarną przestrzenią a festiwalowym przeznaczeniem. Architekci z P2PA zaprojektowali Europejskie Centrum Filmowe Camerimage w formie kilku niezależnych, prostopadłościennych brył. Kubiczne elementy zostały ułożone w rzeźbiarskiej kompozycji, która pozwoliła stworzyć nieprzewidywalne przestrzenie, odkrywane przez użytkownika podczas przebywania zarówno w sąsiedztwie, jak i wewnątrz założenia – tłumaczą.

Zaproponowane przez nich otworowania doświetlające wnętrza miałyby nakierować użytkownika na konkretne widoki. Proporcjami nawiązują one do najpopularniejszych formatów obrazu filmowego (4:3, 3:2, 16:9, 1,85:1, 2,39:1). Całość powierzchni parteru została ukryta pod nieregularną kopułą. Pokrycie jej zielonym dachem umożliwiło stworzenie przestrzeni o charakterze naturalnej łąki, która staje się przedłużeniem zieleni parkowej. Pod kopułą odbywa się pieszy ruch pomiędzy wszystkimi budynkami kompleksu, a na niej możliwa jest komunikacja zewnętrzna – dodają. Według koncepcji P2PA poszczególne obiekty wykonane byłyby w konstrukcji betonowej z barwionego na ceglany kolor betonu ubijanego. Wykonywania ścian w tej technologii wymaga wylewania warstw betonu w pasach nieprzekraczających 50 cm, a następnie mechanicznego ich ubijania – czytamy w założeniach. Nagroda za zajęcie trzeciego miejsca wyniosła 200 tys. zł.

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu
Europejskie Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu, proj. P2PA (Marcin Bieńka – OFFROOM, Aleksander Blicharski, Paweł Floryn, Jakub Podgórski, Maciej Popławski, rozwiązania akustyczne i technologiczne: Kajetan Krztoń), III nagroda; il. Piotr Banak

Budowa CAMERIMAGE w Toruniu

Wyróżnienia w konkursie w wyskości 100 tys. zł każde przypadły biurom Zaha Hadid Architects we współpracy z Wenzel+Wenzel (zespół w składzie: Jim Heverin, Johannes Hoffmann, Thomas Frings, Serra Pakalin, Nelly Huang, Marie-Perrine Placais, Ines Fontoura, Andres Madrid, Muriel Boselli, Sindi Dojaka, Rippel Pate, Keyur Mistry, Man Jia, Bogdan Zaha, Ian Lai , Alex Nap, Gavin Green, Amanda Brecknell) oraz Kozień Architekci (zespół w składzie: Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka, Jakub Dziewoński, Joanna Filipek). Projekt pracowni Zaha Hadid Architects wyróżniono za interesującą próbę budowania przestrzeni wewnętrznego foyer jako obszaru transmisji ruchu pieszego od strony plant w kierunku placu festiwalowego, a Kozień Architekci za spójną koncepcję siedziby ECFC, odwołującą się do motywu taśmy filmowej, zamykającej sobą całość programu funkcjonalnego.

Budowa siedziby ECF CAMERIMAGE zaplanowana jest na lata 2021-2025. Koszt realizacji szacowany jest na 600 mln zł, z czego 400 mln zł ma pochodzić z centralnych środków rządowych zapisanych w Wieloletnim Programie Rozwoju, a 200 mln zł z budżetu Miasta Torunia.

Centrum Filmowe będzie działało 365 dni w roku, realizując program, który będzie oparty w większości na kontaktach międzynarodowych wypracowanych przez lata funkcjonowania festiwalu Energa Camerimage. Nie tylko w zakresie pokazów filmowych, ale także wydarzeń wystawienniczych. Będzie też działalność komercyjna związana z marketem oraz centrum edukacji. Ten budynek będzie pierwszym miejscem w Polsce, gdzie będzie można organizować wydarzenia rangi światowej o charakterze premierowym
- mówił podczas ogłoszenia wyników Marek Żydowicz, a Bolesław Stelmach dodawał: To był jeden z najtrudniejszych konkursów, jakie przyszło mi sądzić, bo pan Marek Żydowicz ze swoją ekipą perfekcyjnie wiedział, czego oczekuje. To jest niezwykle trudny programowo obiekt, gdyż każda z jego części może działać całkowicie niezależnie, a w chwilach wielkiego święta one wszystkie uczestniczą w wielkiej imprezie. A jednocześnie ten obiekt ma powstać w miejscu, które ma pewną tożsamość i historię.

Gdzie powstanie Centrum Filmowe CAMERIMAGE

Konkurs na projekt CAMERIMAGE [GALERIA]

Autor: Piotr Prus
Konkurs na założenie architektoniczno-rzeźbiarskie na placu Narutowicza Władze m.st. Warszawy przymierzają się do nowego zagospodarowania placu Narutowicza według konkursowego projektu pracowni Dawos. Właśnie ogłosiły konkurs na oprawę architektoniczno-rzeźbiarską pomnika Narutowicza, który stanie w centralnej części tej przestrzeni.
Konkurs SARP na projekt centrum kultury w Siemianicach na Pomorzu Słupski oddział SARP zaprasza do udziału w konkursie na projekt gminnego centrum kultury oraz centrum usług społecznych w Siemianicach. Składania wniosków do 2 lutego 2022 roku.
Dwie realizacje z Polski na tzw. krótkiej liście EU Mies Award 2022 Fundacja Miesa van der Rohe wyłoniła 40 realizacji, które zawalczą o EU Mies Award 2022. Polskę reprezentują Park Pamięci w Oświęcimiu projektu NArchitekTURA i Centrum Aktywności Lokalnej w Rybniku MWArchitekci.
Dom Dzieci w Baghere: konkurs realizacyjny dla studentów i młodych architektów Rozpoczęło się przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji konkurs Kaira Looro. Tym razem zadaniem uczestników jest zaprojektowanie Domu Dzieci w gminie Baghere w południowym Senegalu. Jury pod przewodnictwem Kengo Kumy wybierze 30 projektów, z których najlepszy zostanie zrealizowany.
Środowiskowy Dom Samopomocy w Warszawie: wyniki konkursu Tuż przed świętami poznaliśmy wyniki konkursu na projekt Środowiskowego Domu Samopomocy na warszawskim Żoliborzu. Główną nagrodę zdobyła młoda pracownia EMA Studio.
Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej zwyciężyła w konkursie na instalację w Ogrodach Polsko-Niemieckich Pod koniec ubiegłego roku poznaliśmy wyniki konkursu na projekt instalacji artystycznej w Ogrodach Polsko-Niemieckich w Warszawie. Zwyciężyła Ksenia Makała, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej z propozycją rzeźbiarskiej kompozycji wykonanej z materiałów pochodzących z recyklingu.