Architektura MuratorKonkursyEuropejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu

Poznaliśmy wyniki międzynarodowego konkursu architektonicznego na projekt budynku Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu. Pierwszą nagrodę i 1,5 mln złotych otrzymało biuro Baumschlager Eberle. Na podium też Ingarden & Ewý we współpracy z Kengo Kuma and Associates oraz wrocławskie studio P2PA.

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu
Europejskie Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu, proj. Baumschlager Eberle, I nagroda

Co znajdziesz w artykule:

1. Wyniki konkursu na Centrum Filmowe CAMERIMAGE
2. ECF CAMERIMAGE w Toruniu według Baumschlager Eberle: kamienie w parku
3. ECF CAMERIMAGE w Toruniu według Ingarden & Ewý i Kengo Kuma: nowa ikona
4. ECF CAMERIMAGE w Toruniu według P2PA: kubiki
5. Budowa CAMERIMAGE w Toruniu
6. Gdzie powstanie Centrum Filmowe CAMERIMAGE
7. Konkurs na projekt CAMERIMAGE [GALERIA]

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE jest państwową instytucją kultury, która rozpoczęła działalność z początkiem 2020 roku na podstawie umowy między Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminą Miasta Toruń oraz Fundacją Tumult. ECFC będzie współorganizatorem corocznego festiwalu filmowego EnergaCAMERIMAGE, ale też prowadzić ma własne projekty o charakterze wystawienniczym, edukacyjnym i naukowym w zakresie polskiej i światowej kultury audiowizualnej. Organizatorzy festiwalu mają nadzieję, że budowa jego stałej siedziby wypełni lukę, jaka istnieje w polskiej infrastrukturze kulturalnej i pozwoli w pełni rozwinąć skrzydła tej największej międzynarodowej imprezie filmowej w Polsce – czytamy w informacji prasowej. Partnerami ECFC zaproszonymi do współpracy będą m.in. Europejska i Amerykańska Akademia Filmowa oraz stowarzyszenia filmowe z kraju i zagranicy, archiwa i centra kulturalne, a także galerie z całego świata.

Czytaj też: Muzeum Architektury i Designu w Krakowie: będzie konkurs SARP |

Konkurs architektoniczny na projekt siedziby nowo powołanej placówki ECFC w Toruniu zorganizował we współpracy z SARP. Nie wyobrażam sobie, żeby budynek Europejskiego Centrum Filmowego Camerimage nie był arcydziełem architektury. Mówię to z pełną odpowiedzialnością. To nie ma być dzieło architektury, ale arcydzieło – mówił  Marek Żydowicz, dyrektor festiwalu EnergaCAMERIMAGE na gali zakończenia 27 edycji tej imprezy w Toruniu w 2019 roku. Obiekt zaplanowano na działce o powierzchni ok. 2,4 ha, w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Miasta, ale też Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu oraz Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki, dlatego organizatorzy oczekują projektu, który współtworzyłby nowe centrum wydarzeń kulturalnych i „salon” Torunia.  W ramach założenia należy zaproponować centrum festiwalowe z reprezentacyjną salą z widownią, przestrzeń wystawowo-targową i ekspozycyjną, trzy  sale projekcyjne o różnej wielkości, a także miejsce na szkolenia i warsztaty, halę zdjęciową i pomieszczenia obsługi.

Wyniki konkursu na Centrum Filmowe CAMERIMAGE

W 13-osobowym jury pod przewodnictwem Bolesława Stelmacha znaleźli się przedstawiciele ministerstwa kultury, władz miasta, urzędu marszałkowskiego, fundacji Tumult oraz SARP, m.in. Piotr Sobociński, Magdalena Federowicz-Boule, Anna Stasiak, Jerzy Grochulski, Piotr Hofman i Piotr Lewicki. Pula nagród wyniosła 2,2 mln zł, w tym Grand Prix 1,5 mln zł.

Do udziału w konkursie zgłosiły się 102 pracownie architektoniczne z całego świata. Do I etapu zaproszono 67 z nich, a do finału jury zakwalifikowało pięć: Baumschlager Eberle, Ingarden & Ewý we współpracy z Kengo Kuma and Associates, wrocławskie studio P2PA, Zaha Hadid Architects oraz Kozień Architekci. Wyniki poznaliśmy 31 sierpnia.

ECF CAMERIMAGE w Toruniu według Baumschlager Eberle: kamienie w parku

Ostatecznie główną nagrodę i 1,5 mln złotych otrzymało biuro Baumschlager Eberle (zespół w składzie: Dietmar Eberle, Hugo Herrera Pianno, Melanie Ghanem, Johannes Burtscher, Maria Jose Rodriguez de Vera Guardiola, Agnieszka Miecznikowska, Aleksandra Śliwa, Gabriela Kasperkiewicz, Mateusz Dudek). Praca w najbardziej atrakcyjny sposób spełnia bardzo skomplikowane założenia programowe w wymagających ramach lokalizacji obiektu. Koncepcja wielofunkcyjnych przestrzeni wspólnych harmonijnie współgra z pożądaną typologią rozczłonkowanej bryły. Pozwala to na właściwe relacje przestrzenne z placem festiwalowym i plantami. Dynamiczne formy brył dają szansę na stworzenie rozpoznawalnego – współczesnego znaku w przestrzeni Torunia – czytamy w uzasadnieniu.

Autorzy zaproponowali założenie płynnie przechodzące w zieleń parkową od strony zachodniej, łączące się z pasem plant od strony al. Jana Pawła II oraz Czerwonej Drogi, poprzez kilka zielonych korytarzy. Zaprojektowali też połączenie obiektu z rozbudowywanym gmachem CSW.

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu
Europejskie Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu, proj. Baumschlager Eberle, I nagroda

ECF CAMERIMAGE w Toruniu według Ingarden & Ewý i Kengo Kuma: nowa ikona

Na drugim miejscu znalazła się pracownia Kengo Kuma and Associates i krakowskie biuro Ingarden & Ewý (zespół w składzie: Kengo Kuma, Marcin Sapeta, Sebastiano Caruso, Marcel Dawid, Yong Siang Ong, Zak Reichert, John XianFeng Jiang, Alicja Kubicka, Jagoda Krawczyk; Krzysztof Ingarden, Jacek Ewý, Piotr Urbanowicz, Adrian Kasperski, Karolina Midro, Katarzyna Pikiewicz-Derus). Jury doceniło m.in. umieszczenie w jednej bryle wielofunkcyjnych przestrzeni różnych stref. Wysoko oceniono sposób rozwiązań programowo-funkcjonalnych oraz strefy wejściowej powiązanej z placem festiwalowym. Wątpliwości może budzić zaproponowane bogactwo rozwiązań elewacyjnych i wnętrzarskich w stosunku do obowiązującego budżetu inwestycji – czytamy w uzasadnieniu. Za zajęcie drugiego miejsca pracownie otrzymały 300 tys. zł.

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu
Europejskie Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu, proj. Kengo Kuma & Associates + Ingarden & Ewy Architekci, II nagroda; il. MIR, KVANT

ECF CAMERIMAGE w Toruniu według P2PA: kubiki

Na trzecim miejscu uplasowało się wrocławskie studio P2PA (zespół w składzie: Marcin Bieńka – OFFROOM, Aleksander Blicharski, Paweł Floryn, Jakub Podgórski, Maciej Popławski, rozwiązania akustyczne i technologiczne: Kajetan Krztoń). Nagrodę przyznano za wrażliwą interwencję w panoramę miasta oraz udany balans pomiędzy kulturą a naturą, pomiędzy konsekwentnym rygorem a swobodą, pomiędzy utylitarną przestrzenią a festiwalowym przeznaczeniem. Architekci z P2PA zaprojektowali Europejskie Centrum Filmowe Camerimage w formie kilku niezależnych, prostopadłościennych brył. Kubiczne elementy zostały ułożone w rzeźbiarskiej kompozycji, która pozwoliła stworzyć nieprzewidywalne przestrzenie, odkrywane przez użytkownika podczas przebywania zarówno w sąsiedztwie, jak i wewnątrz założenia – tłumaczą.

Zaproponowane przez nich otworowania doświetlające wnętrza miałyby nakierować użytkownika na konkretne widoki. Proporcjami nawiązują one do najpopularniejszych formatów obrazu filmowego (4:3, 3:2, 16:9, 1,85:1, 2,39:1). Całość powierzchni parteru została ukryta pod nieregularną kopułą. Pokrycie jej zielonym dachem umożliwiło stworzenie przestrzeni o charakterze naturalnej łąki, która staje się przedłużeniem zieleni parkowej. Pod kopułą odbywa się pieszy ruch pomiędzy wszystkimi budynkami kompleksu, a na niej możliwa jest komunikacja zewnętrzna – dodają. Według koncepcji P2PA poszczególne obiekty wykonane byłyby w konstrukcji betonowej z barwionego na ceglany kolor betonu ubijanego. Wykonywania ścian w tej technologii wymaga wylewania warstw betonu w pasach nieprzekraczających 50 cm, a następnie mechanicznego ich ubijania – czytamy w założeniach. Nagroda za zajęcie trzeciego miejsca wyniosła 200 tys. zł.

Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE w Toruniu: wyniki konkursu
Europejskie Centrum Filmowego CAMERIMAGE w Toruniu, proj. P2PA (Marcin Bieńka – OFFROOM, Aleksander Blicharski, Paweł Floryn, Jakub Podgórski, Maciej Popławski, rozwiązania akustyczne i technologiczne: Kajetan Krztoń), III nagroda; il. Piotr Banak

Budowa CAMERIMAGE w Toruniu

Wyróżnienia w konkursie w wyskości 100 tys. zł każde przypadły biurom Zaha Hadid Architects we współpracy z Wenzel+Wenzel (zespół w składzie: Jim Heverin, Johannes Hoffmann, Thomas Frings, Serra Pakalin, Nelly Huang, Marie-Perrine Placais, Ines Fontoura, Andres Madrid, Muriel Boselli, Sindi Dojaka, Rippel Pate, Keyur Mistry, Man Jia, Bogdan Zaha, Ian Lai , Alex Nap, Gavin Green, Amanda Brecknell) oraz Kozień Architekci (zespół w składzie: Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka, Jakub Dziewoński, Joanna Filipek). Projekt pracowni Zaha Hadid Architects wyróżniono za interesującą próbę budowania przestrzeni wewnętrznego foyer jako obszaru transmisji ruchu pieszego od strony plant w kierunku placu festiwalowego, a Kozień Architekci za spójną koncepcję siedziby ECFC, odwołującą się do motywu taśmy filmowej, zamykającej sobą całość programu funkcjonalnego.

Budowa siedziby ECF CAMERIMAGE zaplanowana jest na lata 2021-2025. Koszt realizacji szacowany jest na 600 mln zł, z czego 400 mln zł ma pochodzić z centralnych środków rządowych zapisanych w Wieloletnim Programie Rozwoju, a 200 mln zł z budżetu Miasta Torunia.

Centrum Filmowe będzie działało 365 dni w roku, realizując program, który będzie oparty w większości na kontaktach międzynarodowych wypracowanych przez lata funkcjonowania festiwalu Energa Camerimage. Nie tylko w zakresie pokazów filmowych, ale także wydarzeń wystawienniczych. Będzie też działalność komercyjna związana z marketem oraz centrum edukacji. Ten budynek będzie pierwszym miejscem w Polsce, gdzie będzie można organizować wydarzenia rangi światowej o charakterze premierowym
- mówił podczas ogłoszenia wyników Marek Żydowicz, a Bolesław Stelmach dodawał: To był jeden z najtrudniejszych konkursów, jakie przyszło mi sądzić, bo pan Marek Żydowicz ze swoją ekipą perfekcyjnie wiedział, czego oczekuje. To jest niezwykle trudny programowo obiekt, gdyż każda z jego części może działać całkowicie niezależnie, a w chwilach wielkiego święta one wszystkie uczestniczą w wielkiej imprezie. A jednocześnie ten obiekt ma powstać w miejscu, które ma pewną tożsamość i historię.

Gdzie powstanie Centrum Filmowe CAMERIMAGE

Konkurs na projekt CAMERIMAGE [GALERIA]

Autor: Piotr Prus
Konkurs na zagospodarowanie terenów przy Roosevelta w Poznaniu Trwa dwuetapowy konkurs na projekt zagospodarowania terenów przy ulicy Roosevelta w Poznaniu. W skład zespołu projektowego muszą wejść nie tylko architekci, ale też urbaniści. Składanie wniosków do 28 października.
Finał programów Fundacji im. Stefana Kuryłowicza – konkursu TEORIA i stypendium PRAKTYKA 2020 Już 4 listopada poznamy efekty pracy zwycięzców konkursów TEORIA i PRAKTYKA organizowanych przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza. W programie premiera książki „Extra Muros” autorstwa Marcina Kitali i Zygmunta Maniaczyka oraz publiczna prezentacja projektu „PLASTOPIA” Sandry Przepiórkowskiej.
Art in Architecture: konkurs na najlepsze instalacje artystyczne we wnętrzach Trwa trzecia edycja Art in Architecture Festival. Wydarzeniu towarzyszy konkurs na najciekawsze instalacje artystyczne zrealizowane zarówno we wnętrzach prywatnych, jak i publicznych. W jury m.in. architekci Przemo Łukasik, Katarzyna Kuo Stolarska, Oskar Zięta i Witold Dudek.
Konkurs na projekt kładki i wieży widokowej w Augustowie Trwa konkurs na projekt kładki pieszo-rowerowej nad rzeką Nettą w Augustowie. Zadaniem uczestników jest też zaproponowanie wieży widokowej z tężnią i parkiem ekologicznym.
Nagroda Quadro – najlepsze realizacje Poznania 2021 Poznaliśmy wyniki konkursu o Nagrodę Prezydenta Miasta Poznania im. Jana Baptysty Quadro 2021! W 23. edycji konkursu na najlepszą realizację minionego roku zwyciężyła pracownia Insomia za projekt kolejnego etapu osiedla Nowy Strzeszyn.
Konkurs na aranżację wystawy stałej Muzeum KL Plaszow Trwa konkurs na wykonanie koncepcji aranżacji plastycznej wystawy stałej w nowo utworzonym Muzeum – Miejscu Pamięci KL Plaszow. Ekspozycja zostanie zrealizowana w dwóch lokalizacjach: nowo projektowanym budynku Memoriału oraz zabytkowym obiekcie, tzw. Szarym Domu.