Cel i założenia konkursu na projekt pawilonuCelem konkursu jest wybór koncepcji i realizacja mobilnego pawilonu wielofunkcyjnego. Obiekt pozwolić ma na relizację w ramach projektu OperaLab różnorodnych przedsięwzięć, od aranżacji wystaw, poprzez filmowe projekcje, prezentacje baletowe i operowe, po koncerty i realizację paneli dyskusyjnych. Forma pawilonu powinna komunikować innowacyjny charakter projektu, łączącego wiele dziedzin sztuki oraz przenosić wartości tożsamości Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz BMW, tworząc dialog z miejską przestrzenią. Otwarty charakter pawilonu powinien prowokować odbiorców do interaktyw-nego wykorzystania. Obiekt powinien być skonstruowany z materiałów odnawialnych, wymagane jest zastosowanie konstrukcji mobilnej, łatwej w montażu i demontażu. Ważnym aspektem projektu będzie twórcze odniesienie się do architektonicznego wzorca Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i jego interpretacji poprzez nowoczesne formy wyrazu i zasad innowacyjnej mobilności - rdzenia wizerunkowego marki BMW. Projekt mobilnego pawilonu powinien składać się z modułów, łatwych w aranżacji zarówno w otwartej przestrzeni miejskiej, jak i we wnętrzu, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Konstrukcja pawilonu powinna być oparta na prostej transformacji pozwalającej na realizację różnorodnych aktywności. Koszt produkcji pawilonu nie powinien przekroczyć 200 000. zł. Założenia funkcjonalne i ideowe projektu architekonicznego Pawilon powinna cechować ponadczasowa architektura wykorzystująca nowoczesne rozwiązania technologiczne. Z racji strategicznej roli dla polskiej kultury, jaką pełni Teatr Wielki – Opera Narodowa, pawilon powinien odnosić się do jego struk-tury, szukając dialogu w ponadczasowych rozwiązaniach, by w innowacyjny sposób łączyć tożsamość miejsca z nowocze-snymi rozwiązaniami formalnymi i technologicznymi Pawilon powinien składać się z rozłącznych modułów, które razem stworzą kompletną strukturę, pozwalającą jednak na wariantowe wykorzystanie (pojedyncze elementy powinny mieć funkcjonalność wewnętrznych modułów wystawienniczych) Pawilon będzie wykorzystywany na zewnątrz w okresie wiosenno-letnim Pawilon powinien mieć elastyczną strukturę łatwą do aranżacji i zaadaptowania na potrzeby rozmaitych aktywności kul-turalnych Powierzchnia użytkowa określona została na 250 m² Pawilon powinien być ekologiczny Pawilon powinien być technologicznie wykonalny Koszty wykonania pawilonu nie powinny przekroczyć 200 000 zł Układ funkcjonalny powinien zakładać przestrzeń łatwą do aranżacji oraz uwzględniać zaplecze techniczno-administra-cyjne, nieprzekraczające 15 m²Pawilon powinien być dostosowany do łatwej instalacji zaplecza multimedialnego Jedna ze ścian powinna pełnić funkcję interaktywnego kiosku multimedialnego, do którego dostęp będzie niezależny względem pozostałej przestrzeni pawilonu Pawilon jako koncept powinien posiadać projekt wyposażenia wnętrza wraz umeblowaniem, z którego można korzystać w otwartej przestrzeni przed pawilonem Projekt powinien posiadać rozwiązania instalacji elektrycznej Struktura pawilonu powinna być zaprojektowana z wykorzystaniem materiałów odnawialnych Pawilon powinien posiadać udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Kategoria Design: produkt dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Projektowa gra z tożsamością Idea stworzenia dedykowanej linii produktowej wynika z charakterystycznego dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej silnego zakorzenienia we własnej tożsamości i dziedzictwie oraz dążenia BMW do innowacji i dialogu ze sztuką. Produkt powinien budować relacje między TW-ON oraz marką BMW, pomiędzy sztuką a indywidualną mobilnością. Istotne jest stworzenie całego środowiska dla powstającego projektu. Powinna być uwzględniona kompleksowa identyfi-kacja oraz opakowanie produktu. Przedmiotem konkursu będzie zaprojektowanie dwóch produktów z linii produktowej sygnowanej marką OperLab. Projekty powinny odnosić się do tożsamości marek Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i BMW. W innowacyjny sposób inspirować́ się ich dziedzictwem, tworząc nowoczesny produkt o wysokim poziomie estetycznym i funkcjonalnym. Materiałem do inspiracji i punktem odniesienia przy projektowaniu produktów będą elementy architektury, wyposażenia wnętrz, historii samego budynku Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz projekty BMW Group. Dzięki temu zostanie zbudowana silna więź z tożsamością miejsca oraz charakterystyczny, niepowtarzalny i nowoczesny produkt. Ta korelacja, prócz zalet czysto estetycznych, niesie ze sobą duży walor edukacyjny. Założenia funkcjonalne i ideowe projektu Produkt skierowany jest do wąskiego odbiorcy, który rozumie kontekst estetyczny oraz łatwo odkoduje znaczenia związa-ne z dziedzinami artystycznymi, odbiorcy o wyrobionym smaku produkt powinien łączyć innowacyjny pomysł z funkcjonalnością produkt powinien posiadać zaprojektowane opakowanie (pudełko+ torba) oraz kompleksową identyfikację wizualną produkt powinien kojarzyć się z Operą produkt powinien mieć mobilną funkcjonalność produkt powinien być wykonany z wysokojakościowych materiałów i mieć ekskluzywny charakter.Terminy 12.12.2012 – zamknięcie konkursu - statni dzień przyjmowania prac konkursowych (termin przedłużony)15.12.2012 – obrady Jury 16/17.12.2012 – ogłoszenie wyników 17.12.2012 – 01/02.2013 – prace techniczne i administracyjne 1/02.2013 – otwarcie wystawy pokonkursowej oraz wręczenie nagród 3.2012 – zamknięcie wystawy + panele dyskusyjne NagrodyArchitektura:I miejsce 7000 EUR + realizacja projektuII miejsce 3000 EUR, zespołu kreatywnegowyróżnienie (opcjonalne) w wysokści 1000 EURDesign:I miejsce 5000 EUR + realizacja projektuII miejsce 3000 EUR,wyróżnienie (opcjonalne) w wysokści 1000 EUROrganizator zastrzega sobie prawo do innego podziału nagród oraz do nie rozstrzygnięcia konkursu. Wystawa Zwieńczeniem projektu będzie prezentacja nagrodzonych projektów i ich autorów. Przestrzeń wystawy i jej architektoniczna koncepcja powierzona zostanie laureatom, którzy w ramach zespołów kreatywnych zostną zaproszeni do jej zaprojektowania. Celem wystawy jest zestawienie koncepcji wypracowanych przez zwycięskie pracownie i działających indywidualnie projektantów zaproszonych na wystawę. Podczas wernisażu odbędzie się gala wręczenia nagród.Jury konkursuJacek Fröhlichniemiecki projektant polskiego pochodzenia, spędził dzieciństwo i młodość na Śląsku. Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach i uzyskał tytuł magistra w 1989 r. Po wyjeździe do Niemiec odbył czteroletnie studia w zakresie projektowania, technologii i biznesu na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Pforzheim i ukończył je w 1993 r. Jednym z jego pierwszych miejsc zamieszkania była Kolonia. Od stycznia do października 2010 roku pełnił funkcję kierownika działu projektowania wyglądu zewnętrznego samochodów BMW (Exterior Design) w Monachium. Zaprojektował wygląd nowych modeli BMW serii 5 – F10 i F11, starając się przy tym uzyskać wydłużony kształt pojazdów, a także nadać im sportowy charakter jak w przypadku samochodów typu coupé. Boris Kudličkaurodzony w 1972 roku w Rużomberku, na Słowacji. Absolwent Katedry Projektowania Scenografii i Kostiumu na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie. Po studiach kontynuował naukę w Akademii Sztuk Pięknych Minerva w holenderskim Groningen. W 1995 roku rozpoczął współpracę z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Boris Kudlička regularnie współpracuje z takim reżyserami jak: Mariusz Treliński, Keith Warner czy Amon Miyamoto.Od 1999 roku realizuje scenografię do spektakli w Operze Narodowej w Warszawie i innych teatrach operowych (m.in. w Berlinie, Frankfurkcie, Strasburgu, Moskwie, Sankt Petersburgu, Los Angeles, Tel Awiwie, Tokio, Waszyngtonie, Walencji).Jego zawodowe zainteresowania wykraczają daleko poza operę. Był także autorem scenografii do kilku filmów, spektakli teatralnych, koncertów, projektów ekspozycji. Boris Kudlička jest laureatem wielu nagród. Otrzymał między innymi medal Ministra Kultury za osiągnięcia artystyczne – Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, złoty medal na Praskim Quadrienniale w 2007 oraz Nagrodę Fundacji Tatra Banka.Marcin Mostafaurodzony w 1979 r. w Warszawie, dyplom na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej w 2007 r. W 2003 r. otrzymał I nagrodę (z zespołem Hermanowicz, Musiałowski, Rewski) w konkursie studenckim “Plomba” organizowanym przez Centrum Łowicka. W 2005 r. zdobył I nagrodę oraz realizację małego pawilonu w konkursie “Miejsca” organizowanym przez SGPTM (przy pawilonie Chemii w Warszawie). W 2007 r. uzyskał wyróżnienie w konkursie na biurowiec na miejscu zburzonego “Supersamu” (w zespole z Grzegorzem Stiasnym i Jakubem Wacławkiem – pracownia ARE). W 2007 r. zdobył I nagrodę w prestiżowym konkursie na Pawilon Polski na Expo 2010 w Szanghaju (wspólnie z Wojtkiem Kakowskim). Projektował scenografię w teatrach w Warszawie, Łodzi i Radomiu, plakaty teatralne oraz kolekcje ubrań. Jest współtwórcą i głównym projektantem marki MANTO. Tutor na warsztatach OSSA 2008, od 2008 r. związany z Wydziałem Architektury PW.Natalia Paszkowskaur. 1981 r. w Katowicach, dyplom na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej w 2008 r. (wyróżniony w konkursach ogólnopolskim i warszawskim SARP). Od 2004 zdobywa doświadczenie w takich pracowniach jak Jems Architekci, Grupa5 Architekci oraz APA Kuryłowicz.W 2005 r. I nagroda oraz realizacja małego pawilonu w konkursie “Miejsca” organizowanym przez SGPTM (przy pawilonie Chemii w Warszawie). W 2007 r. I nagroda w konkursie na Pawilon Polski na Expo 2010 w Szanghaju (wspólnie z Wojtkiem Kakowskim). Tutor na warsztatach OSSA 2008, od 2010 r. związana z Wydziałem Architekturywięcej informacji i regulamin konkursu: http://operalab.pl/images/materialy_do_pobrania/regulamin_konkursu_projektowanie_tozsamosci_tozsamosc_projektowania.pdf
Konkurs firmy BMW na projekt mobilnego pawilonu ekspozycyjnego
Pod hasłem Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania firma BMW we współpracy z warszawskim Teatrem Wielkim – Operą Narodową organizuje konkurs na projekt pawilonu ekspozycyjnego o budowie modułowej