Architektura MuratorKrytykaKobro. Skok w przestrzeń

Kobro. Skok w przestrzeń

W książce Małgorzaty Czyńskiej poznajemy osobowość artystyczną Katarzyny Kobro ukrytą w cieniu męża Władysława Strzemińskiego. Odkrywamy los ludzi zniszczonych przez wojnę. Znakomitych artystów żyjących w materialnej i emocjonalnej nędzy. Po przeczytaniu książki pozostaje świadomość, że większość fascynującego dorobku Kobro pozostanie na zawsze tajemnicą – recenzja Konrada Grabowieckiego.

Kobro. Skok w przestrzeń
Małgorzata Czyńska, Kobro. Skok w przestrzeń, Wydawnictwo czarne 2015

Instalacje przestrzenne Katarzyny Kobro to jeszcze rzeźba, czy już początek architektury? Wciągają prostotą i klarownością idei. Uwolnione od jakiejkolwiek symboliki, zagarniają przestrzeń na nowo ją definiując. Abstrakcyjne kompozycje nie mają swojego środka, ani wyraźnych granic. Nie da się jednak usunąć któregoś z elementów utworu, aby nie zaburzyć wrażenia porządku i wewnętrznej spójności. Umieszczone raz w przestrzeni – trwają w czasie. W niepamięć jednak odeszła ich autorka. Książka odsłania jej postać tylko częściowo. Urodziła się w Moskwie w zamożnej rodzinie o korzeniach rosyjsko-niemieckich. Dorastała w czasie rewolucji, która unicestwiając panujące dotychczas zasady organizacji społeczeństwa, na krótko otworzyła niezwykłe możliwości dla awangardy. Czy bez bolszewickiej rewolucji, byłby możliwy tak niezwykły rozwój artystycznej osobowości Kobro?

Już w Polsce, po ucieczce z Rosji, w obronie swojej sztuki pisze: Rzeźba powinna być zagadnieniem architektonicznym, (…) powinna być wyrazem dążeń, zmierzających do ponadindywidualnej organizacji społeczeństwa. Utopie komunizmu i rewolucyjna bezkompromisowość wybrzmiewają jak echo. W książce poznajemy osobowość artystyczną Katarzyny Kobro ukrytą w cieniu męża Władysława Strzemińskiego. Odkrywamy los ludzi zniszczonych przez wojnę. Znakomitych artystów żyjących w materialnej i emocjonalnej nędzy. Po przeczytaniu książki pozostaje świadomość, że większość fascynującego dorobku Kobro pozostanie na zawsze tajemnicą.

Wszystko składane. Rower, aparat i przedmieścia: premiera książki i dyskusja z autorem Fundacja Bęc Zmiana zaprasza na premierę książki „Wszystko składane”, będącej zapisem kilkunastu wypraw fotografa Macieja Rawluka na przedmieścia Warszawy. W dyskusji z udziałem autora udział wezmą: Olga Drenda, Jakub Gondorowicz, Adam Mazur i Robert Zydel.
„Najlepsze miasto świata” w finale Nagrody Literackiej Nike Ogłoszono finalistów tegorocznej Nagrody Literackiej Nike. W finałowej siódemce jest „Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944-1949” Grzegorza Piątka. Przypominamy recenzję książki, jaka ukazała się na łamach „Architektury-murator”.
Maksimum śląskiej architektury Przewodnik był dobrą okazją, by śmielej oddzielić budownictwo od architektury. Ale książkę cechuje maksymalistyczne podejście: prezentacja aż 120 realizacji – Hanna Faryna-Paszkiewicz recenzuje książkę Anny Syski „Spodek w Zenicie. Przewodnik po architekturze lat 1945-1989 w województwie śląskim”. Tylko w wydaniu cyfrowym: fragment publikacji do pobrania.
ŚRÓD PN. Ilustrowany atlas architektury Śródmieścia Północnego Centrum Architektury zaprasza na premierę kolejnego przewodnika po Warszawie, tym razem poświęconego architekturze Śródmieścia Północnego. Najważniejsze realizacje dzielnicy zilustrowali Kamila Doniec, Maciek Drążkiewicz, Mateusz Gryzło, Maria Łomiak i Peter Łyczkowski, a tekstami opatrzyli varsavianista Michał Kempiński i historyczka sztuki Ewa Ziajkowska.
Wielofunkcyjne. Charakterystyka inwestycji mixed-use w Polsce i na świecie: raport ThinkCo Autorzy raportu poddają szczegółowej analizie ponad 100 projektów mixed-use z całego świata, przyglądając się im pod kątem architektury, ale też mechanizmów planowania czy zarządzania. Publikację wzbogacają unikalne zestawienia statystyczne dotyczące m.in. popularności występowania poszczególnych funkcji czy lokalizacji inwestycji oraz komentarze ekspertów nieruchomości.
Mies. Skomplikowane życie architekta minimalisty „Mies. Skomplikowane życie architekta minimalisty” to komiksowa fabularyzowana biografia zarówno Ludwiga Mies van der Rohego, jak i „heroicznej” epoki nowoczesnej architektury. Lektura uzmysławia nam, kim tak naprawdę był jeden z najbardziej eleganckich i najchętniej naśladowanych architektów XX wieku.