Architektura MuratorKrytykaWystawa holenderska – nagroda za koncepcję

Wystawa holenderska – nagroda za koncepcję

Badania w terenie, opisywanie i fotografowanie praskiej starówki, a czasem drobne prowokacje – udział Holendrów był jedną z tych akcji, które chętnie podejmują dziś w przestrzeni miejskiej teatry.

Wystawa holenderska - nagroda za koncepcję
Performans Sculpting Fear autorstwa Juliana Hetzela zorganizowany w ramach holenderskiego udziału w sekcji Tribes. Fot. Tineke de Lange
Holenderska wystawa narodowa: Between Realities: Fight, Flee, Shelter, Negotiate or Surrender – Złoty medal PQ2015 za koncepcję kuratorską wystawy (Gold Medal PQ2015 for Curatorial Concept of an Exhibition)
KuratorzyEster van de Wiel, architekt Iris Schutten, Sigrid Merx, Sanne Danz
OrganizacjaPlatform-Scenography
Strona wwwwww.betweenrealities.nl

Opis autorski

Program Between Realities to toczące się bez przerwy badania w przestrzeni publicznej dzielnicy Praha 1, będacej samym centrum Pragi. Składają się na nie niewielkie interwencje, rozpoznania kartograficzne i publiczne dyskusje. Wyniki są przetwarzane i publikowane na żywo w Natychmiastowym Oddziale Wydawniczym – przestrzeni holenderskiej ekspozycji w pałacu Colloredo-Mansfeld. (...) Wykorzystujemy narzędzia i metody scenografii do mapowania rzeczywistości handlu, turystyki, historii, polityki, pracy i sztuki, aby wydobyć lub zakwestionować ich scenografię lub nawet ją zmienić. Jak funkcjonują te rzeczywistości? Jak są zainscenizowane? Jaka jest ich scenografia i co ma ona wspólnego z tym, jak ludzie się zachowują, myślą, postrzegają i doświadczają? I najważniejsze – jak te różne rzeczywistości odnoszą się do siebie nawzajem i w jaki sposób radzimy sobie z ich złożonością? Czy uciekamy, walczymy, chowamy się, negocjujemy, a może się poddajemy?

Uzasadnienie jury

Jury było pod wrażeniem kompleksowości koncepcji. Scenografia jest tu używana do zrozumienia miasta, a to z kolei skłania nas do ponownego przemyślenia, czym ona sama jest i co może zdziałać. Proces dokumentacji pozwoli temu projektowi rozwijać się i oddziaływać, nawet gdy PQ2015 już się zakończy.

Tagi:
Wystawa fińska - Grand Prix sekcji studenckiej Interaktywna ściana z lateksu może być scenografią teatralną, ale mówi też o ważnej dla współczesnej kultury i filozofii postaci innego, który chowa się gdzieś tam – po drugiej stronie.
Wystawa słowacka - nagroda za architekturę Znany słowacki scenograf Boris Kudlička złożył hołd swojemu mistrzowi Milanowi Čorbie, projektując lustrzaną architekturę – do kontemplacji, obserwowania i bycia obserwowanym.
Wystawa estońska – Grand Prix Prezentacja estońska była spektaklem na żywo, granym przez aktorów podszywających się pod członków nowej politycznej partii, ale i samych widzów nie od razu świadomych manipulacji.
Wystawa polska – nagroda za dźwięk Teatr umarł – Niech Żyje natura? Morze apokaliptycznych dźwięków i przemawiające frazami polskich romantyków drzewa. Trzeba było pozwolić im mówić bezpośrednio do swojego wnętrza.
Niewidzialne scenografie praskiego quadriennale Praskie quadriennale to obecnie największa na świecie platforma badania i kształtowania „rozszerzonej scenografii”, rozumianej jako kreowanie przestrzeni nie tylko dla teatru, ale dla wszelkiego rodzaju widowisk. Luźno osnute wokół wątków teatralnych interaktywne wystawy były porywającym postmodernistycznym spektaklem o spektaklu – pisze Agnieszka Dąbrowska. W numerze prezentujemy najciekawsze ekspozycje narodowe, w tym polską, nagrodzoną złotym medalem za wykorzystanie dźwięku, w której przygotowaniu uczestniczył architekt Jerzy Gurawski.