Na placu budowy nowej drogi startowej przypadkowo wylądował samolot Lufthansy. Na szczęście wylany wcześniej beton, zdążył już związać...

2025-06-03 14:55

To była największa, jak dotąd, inwestycja w historii lotniska w Pyrzowicach. Mowa o budowie nowej, jednej z najdłuższych w Polsce dróg startowych. Właśnie mija 10 lat od oddania jej do użytku. Budowa trwała dwa lata, zużyto na nią 120 tys. m³ betonu. Nie obyło się bez wpadek, bo podczas budowy na nieskończonej drodze startowej przypadkowo wylądował samolot rejsowy...

Spis treści

  1. Mija dekada od oddania nowej wyjątkowej drogi startowej w Pyrzowicach
  2. Rekordowa inwestycja. Budowa, która zmieniła Katowice Airport
  3. Incydent, który stał się anegdotą, czyli jak samolot wylądował na nieskończonym pasie
  4. Lądowanie przez pomyłkę, ale potem konieczny był start... z placu budowy
  5. Droga startowa, która otworzyła nowe możliwości dla lotniska
  6. Nowy terminal, centrum przesiadkowe i nie tylko. Plany lotniska na lata 2024-2032
  7. Inwestycja w transport towarów i paliw

Mija dekada od oddania nowej wyjątkowej drogi startowej w Pyrzowicach

Taką drogę startową, o długości powyżej trzech kilometrów mają tylko trzy lotniska w Polsce – Lotnisko im. F. Chopina w Warszawie, Port Lotniczy w Jasionce i Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach. Drogi startowe w pozostałych dwunastu portach lotniczych są krótsze i mieszczą się w przedziale długości od 2 500 metrów do 2 800 metrów.

Budowa nowej drogi startowej Katowice Airport pozostaje największą inwestycją w historii katowickiego lotniska. Do tej pory zajmuje pierwsze miejsce zarówno pod względem skali robót i kosztów. Wybudowana i oddana pod koniec maja 2015 roku droga startowa ma 3 200 m długości i 45 m szerokości.

Czytaj też: Wyjątkowy przetarg na projekt ogromnego terminala lotniskowego na Katowice Airport

Rekordowa inwestycja. Budowa, która zmieniła Katowice Airport

Inwestycja została zrealizowana w wyjątkowo krótkim czasie. Decyzja o budowie zapadła w 2008 roku. W trakcie zaledwie siedmiu lat spółka zarządzająca katowickim lotniskiem sprawnie przeprowadziła cały projekt, począwszy od montażu finansowego, wyboru w przetargu projektanta i wykonawcy, uzyskania wszelkich niezbędnych zgód, realizacji prac budowlanych, odbiorów, a skończywszy na skomplikowanym i zakończonym pełnym sukcesem przeniesieniu ruchu lotniczego ze starej drogi startowej o długości 2 800 metrów na nową.

Tak naprawdę ciężki sprzęt i maszyny budowlane pojawiły się na placu budowy dopiero w 2013 roku. Sama budowa trwała niecałe dwa lata.

Wykonawcą inwestycji, w przetargu, wybrano Budimex. Firma podczas budowy wykorzystała m.in.

  • 120 tys. m³ betonu drogowego i konstrukcyjnego,
  • 56 tys. ton mieszanki mineralno-bitumicznej,
  • 421 tys. ton kruszywa.
  • 9 000 kg farby na oznakowanie poziome.
  • zasilanie 1 097 świateł nawigacyjnych, w które wyposażono nową infrastrukturę, zostało zapewnione dzięki obejmującej 235 km sieci kabli elektrycznych.

Łącznie na budowę nowej drogi startowej zostało przywiezionych ponad 1 mln ton materiałów budowlanych

W budowę nowej drogi zaangażowanych było bezpośrednio ponad 1 500 osób i ponad 220 jednostek sprzętu.

Koszt inwestycji wyniósł 157 mln zł netto, z czego 73 mln zł GTL S.A. pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).

Incydent, który stał się anegdotą, czyli jak samolot wylądował na nieskończonym pasie

Ale, jak to na budowie bywa, nie obyło się bez spektakularnego incydentu, o którym mówiła cała Polska. 5 lipca 2014 roku na nieczynnym pasie startowym nowej drogi, czyli na placu budowy, wylądował przez pomyłkę samolot rejsowy Lufthansy.

To była tak naprawdę świeżo zabetonowana droga startowa. Pas był w trakcie budowy. Na szczęście dla samolotu i jego pasażerów beton zdarzył już związać. Załoga samolotu typu Bombardier CRJ-700 obsługująca rejs LH1360 z Frankfurtu do Katowic wylądowała na budowanej nowej drodze startowej pyrzowickiego lotniska sądząc, że to właściwy pas. Na pokładzie maszyny było wówczas 51 pasażerów i czterech członków załogi. Nikt nie został poszkodowany. Także samolot nie został uszkodzony. Do incydentu, szczęśliwie doszło w niedzielę, kiedy firma nie prowadziła prac. Pas był pusty, nie stały na nim żadne maszyny budowlane. Lotniskowe procedury przewidują właśnie , by w czasie gdy nie są prowadzone prace, na płycie nie było żadnych maszyn.

Lądowanie przez pomyłkę, ale potem konieczny był start... z placu budowy

Po wylądowaniu, pasażerów bezpiecznie ewakuowano. Problemem jednak był fakt, że nieczynny jeszcze pas startowy nie miał utwardzonego połączenia z lotniskową płytą postojową. Samolot nie mógł więc przejechać na płytę. Od nowej drogi startowej dzieliły ją porośnięte trawa tereny. Dlatego też podjęto decyzję o tym, by samolot po prostu wystartował z nowego pasa i bezpiecznie ponownie wylądował już na właściwym pasie Katowice Airport. Tak się też stało. Dziś to już anegdota, o której opowiada się często przy okazji budowy nowej drogi startowej.

Droga startowa, która otworzyła nowe możliwości dla lotniska

Nowa droga startowa sprawiła, że lotnisko w Pyrzowicach awansowało do trójki portów z najdłuższymi drogami startowymi. Inwestycja Oddanie do użytku nowej drogi startowej w Katowice Airport umożliwiła udostępnienie załogom statków powietrznych II kategorii operacji lotniczych, co oznacza, że lądowania mogą odbywać się przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy pułapie chmur nie niższym niż 30 metrów. Dla porównania, na wcześniej używanej drodze startowej o długości 2 800 metrów minima dla lądowania wynosiły odpowiednio 550 metrów i 60 metrów.  W dniu oddania do użytku nowej drogi startowej został podniesiony kod referencyjny katowickiego lotniska z 4D do 4E. Oznacza to, że infrastruktura portu w całości przystosowana jest do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów  o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 65 m.

Droga startowa to serce każdego portu lotniczego. Od końca maja 2015 roku do końca maja 2025 roku korzystające z tej infrastruktury linie lotnicze przewiozły z i do katowickiego lotniska ponad 41 mln pasażerów, a na pokładach frachtowców operujących z Katowice Airport dostarczono prawie 270 tys. ton frachtu. W trakcie dekady na drodze startowej zanotowaliśmy ponad 370 tys. startów i lądowań statków powietrznych. Dane te pokazują, jak wielkie znaczenie dla funkcjonowania portu i całego województwa śląskiego miało oddanie do użytku tej infrastruktury – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.

MuratorPlus: Zazielenianie Katowice Airport

Nowy terminal, centrum przesiadkowe i nie tylko. Plany lotniska na lata 2024-2032

Budowa nowej drogi startowej była realizowana w ramach programu rozwoju infrastruktury Katowice Airport na lata 2007-2018. W tym czasie Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. zrealizowało kilkadziesiąt innych nwestycji o łącznej wartości około 690 mln zł, z czego ponad 170 mln zł pochodziło z pieniędzy Unii Europejskiej. Obok budowy nowej drogi startowej, do najważniejszych inwestycji programu inwestycyjnego na lata 2007-2018 należy zaliczyć: nową strefę cargo wraz z nowoczesnym terminalem towarowym, terminal pasażerski C, stworzenie bazy do obsługi technicznej samolotów, czy też rozbudowę i modernizację płyt postojowych i dróg kołowania.

Obecnie na Katowice Airport jest realizowany kolejny ogromny program inwestycyjny na lata 2024-2032. Jego najważniejszym punktem jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego oraz infrastruktury towarzyszącej w postaci centrum przesiadkowego, nowego układu drogowego oraz tunelu łączącego terminal ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. 

Czytaj też: To ona zaprojektowała luksusowy terminal na lotnisku w latach 60. Dziś urodziny wybitnej architektki

Inwestycja w transport towarów i paliw

Do 2032 roku GTL S.A. zaplanowało również dużą rozbudowę parkingów terenowych oraz budowę parkingu wielopoziomowego. Ponadto w Katowice Airport powstanie drugi terminal cargo oraz nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Aktualnie trwa budowa nowej bazy służb utrzymania lotniska oraz hangaru H4. W ramach programu inwestycyjnego zaplanowano również budowę multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową.

Architektura Murator Google News