Architektura MuratorKrytykaWystawa słowacka - nagroda za architekturę

Wystawa słowacka - nagroda za architekturę

Znany słowacki scenograf Boris Kudlička złożył hołd swojemu mistrzowi Milanowi Čorbie, projektując lustrzaną architekturę – do kontemplacji, obserwowania i bycia obserwowanym.

Wystawa słowacka- nagroda za architekturę
Lustrzany pawilon stanął w gotyckim kościele św. Anny, w kórym można było zobaczyć również inne narodowe ekspozycje PQ2015. Fot. Rene Miko/archiwum organizatorów
Słowacka wystawa narodowa: Reflection of an Image. Milan Čorba – Złoty medal PQ2015 za performatywną architekturę (Gold Medal PQ 2015 for Performance Architecture)
KuratorBoris Kudlička
Współpraca techniczna Wojciech Cichecki
Współpraca w dziedzinie teorii i dramaturgii zapisu dźwiękuDáša Čiripová
DźwiękJuraj Čorba
Zapis dźwiękuSTUDIO 272
KoordynatorViera Burešová
RealizacjaDestin, PLC
OrganizatorDivadelný ústav/The Theatre Institute Bratislava

Opis autorski

Wystawa Reflection of an Image została zaprojektowana przez studenta Milana Čorby – Borisa Kudličkę, znanego słowackiego scenografa, pracującego poza granicami kraju. Milan Čorba był wspaniałym obserwatorem ludzi, doceniającym wielkość człowieka, ale także bezlitośnie rejestrującym małostkowość społeczeństwa. Był myślicielem i wzorcem dla wielu swoich naśladowców, jak również dla tych, których spotykał w swojej pracy zawodowej, na uczelni i w życiu. Boris Kudlička skupił się na wszystkich stronach jego osobowości. Warstwy malowideł wyczarowują wspomnienie artysty i jego sztuki, zmieniając materię w poezję. Kontemplując ten rodzaj malarstwa i odbicie duszy artysty, zwiedzający stają się równocześnie widzami i aktorami – sami obserwują i są obserwowani. Lustro Milana Čorby zmienia się w powierzchnię, pod którą można znaleźć więcej znaczeń – im głębiej chcemy lub ośmielamy się sięgnąć.

Uzasadnienie jury

Jury odniosło się do tej prezentacji jak do tymczasowej architektury, która wykorzystuje architektoniczną wrażliwość. To poetycka interwencja w przestrzeń. Natura tej konstrukcji i umieszczenie jej w istniejącej już architekturze kościoła, ustanawia serię obrazów i odbić pomiędzy widzem i otoczeniem, co pozwala w pełni oddziaływać ideom Milana Čorby, a to z kolei daje możliwość ich docenienia.

Tagi:
Wystawa fińska - Grand Prix sekcji studenckiej Interaktywna ściana z lateksu może być scenografią teatralną, ale mówi też o ważnej dla współczesnej kultury i filozofii postaci innego, który chowa się gdzieś tam – po drugiej stronie.
Wystawa holenderska – nagroda za koncepcję Badania w terenie, opisywanie i fotografowanie praskiej starówki, a czasem drobne prowokacje – udział Holendrów był jedną z tych akcji, które chętnie podejmują dziś w przestrzeni miejskiej teatry.
Wystawa estońska – Grand Prix Prezentacja estońska była spektaklem na żywo, granym przez aktorów podszywających się pod członków nowej politycznej partii, ale i samych widzów nie od razu świadomych manipulacji.
Wystawa polska – nagroda za dźwięk Teatr umarł – Niech Żyje natura? Morze apokaliptycznych dźwięków i przemawiające frazami polskich romantyków drzewa. Trzeba było pozwolić im mówić bezpośrednio do swojego wnętrza.
Niewidzialne scenografie praskiego quadriennale Praskie quadriennale to obecnie największa na świecie platforma badania i kształtowania „rozszerzonej scenografii”, rozumianej jako kreowanie przestrzeni nie tylko dla teatru, ale dla wszelkiego rodzaju widowisk. Luźno osnute wokół wątków teatralnych interaktywne wystawy były porywającym postmodernistycznym spektaklem o spektaklu – pisze Agnieszka Dąbrowska. W numerze prezentujemy najciekawsze ekspozycje narodowe, w tym polską, nagrodzoną złotym medalem za wykorzystanie dźwięku, w której przygotowaniu uczestniczył architekt Jerzy Gurawski.