Międzynarodowy konkurs na projekt obiektu władze Brna ogłosiły jeszcze w sierpniu 2016 roku. Kontrakt na opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej podpisano jednak dopiero 15 stycznia tego roku. Nowa sala koncertowa, roboczo nazywana Centrum Kultury im. Leoša Janáčka, planowana jest na pustym placu między ulicami Besední i Veselá, w bezpośrednim sąsiedztwie dotychczasowej siedziby filharmoników brneńskich, tzw. Besedníego Důmu z 1873 roku w historycznym centrum miasta. Ma służyć nie tylko Filharmonii Brneńskiej, ale też Teatrowi Janáčka, w którym działa zespół opery i baletu Teatru Narodowego.
Nowa sala koncertowa według założeń miasta będzie najnowocześniejszym tego typu obiektem w Republice Czeskiej. Jak tłumaczy Tomasz Konior, nowy gmach charakteryzować ma dualizm: połączenie dwóch struktur w jednym obiekcie. Pierwsza będzie masywna, zamknięta i podporządkowana muzyce, druga przejrzysta i otwarta na ludzi. Kluczową kwestią jest oczywiście serce całego budynku – sala koncertowa. Zaprojektowaliśmy ją dla około 1300 słuchaczy, a duża scena zapewnia prawie nieograniczone możliwości dla składu orkiestry, począwszy od recitali solowych i koncertów kameralnych, poprzez liczne aranżacje symfoniczne, aż po kompozycje, w które zaangażowany jest także chór – mówi architekt. Budowa sali to jeden ze strategicznych projektów Brna, które w ubiegłym roku zdobyło tytuł City of Music, dołączając tym samym do sieci miast kreatywnych UNESCO, skupiających 180 ośrodków z 72 państw świata. Obecnie ukończono pierwszy etap inwestycji – podziemny garaż na blisko 200 samochodów.
Zakończenie realizacji: 2020