Nazwa obiektu | Przebudowa dworca kolejowego w Bydgoszczy – „Inside-outside” |
Autorzy | Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o. |
Generalny wykonawca | Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o. |
Data realizacji (początek) | 2014 |
Data realizacji (koniec) | 2015 |
Koszt inwestycji | 100 mln zł |

i
Nowy dworzec kolejowy dla BydgoszczyPrzeznaczona do realizacji koncepcja „Inside-outside” zakłada odrestaurowanie starego dworca wyspowego wraz z odtworzeniem podziałów i detalu architektonicznego, a także budowę nowego obiektu. Współczesna część dworca zaprojektowana jest na planie litery C. Projekt nowej inwestycji przewiduje zlokalizowanie między parterem a najwyższą kondygnacją prześwitu, pozwalającego na oglądanie zabytkowej części. Budynek zamykający perspektywę ulicy Dworcowej ma stać się nową wizytówką miasta. Przed dworcem powstanie otwarta publiczna przestrzeń z dużym trawnikiem na skarpie. „Inside-outside” to jedna z czterech wstępnych koncepcji, przygotowanych przez firmę Allplan. Trzy odrzucone koncepcje to „Wehikuł czasu” – najbardziej zachowawczy; „Clackwork station” z seledynowym budynkiem o częściowo przeszklonych ścianach; „Węzeł przesiadkowy” zakładający zmianę funkcji dworca i budowę nowego obiektu wyróżniającego się czarno-białą elewacją.
Historia dworca kolejowego w Bydgoszczy
Dworzec kolejowy w Bydgoszczy powstał jako element intensywnie rozbudowywanej przez państwo pruskie sieci kolejowej. Pierwszy budynek dworca powstał już w 1851 roku w trakcie budowy Pruskiej Kolei Wschodniej, na trasie Krzyż-Królewiec. Budynek szybko okazał się niewystarczający dla szybko wzrastającego ruchu i kilkukrotnie poddawano go przebudowom. Spalony dworzec odbudowano w 1915 roku, a współczesna formę obiekt uzyskał w 1968 roku. Zachowany do tego czasu zielony teren przed budynkiem zamieniony został na parking i przystanek dla autobusów. Zobacz więcej