Pracownia Mirosława Nizio wygrała konkurs na opracowanie koncepcji ekspozycji „Krzysztof Penderecki – dziedzictwo polskiej muzyki XX i XXI wieku” zorganizowany przez Europejskie Centrum Muzyki w Lusławicach. Podzielona na trzy części wystawa ma przybliżyć zwiedzającym najważniejsze fakty z życia kompozytora, zaprezentować bogactwo jego twórczości i stworzyć warunki do spotkania z muzyką artysty.
Narracja wzbogacona o kontekst biograficzny, historyczny i filozoficzny, zarówno w warstwie plastycznej, jak i multimedialnej będzie zespolona z architekturą ECM. Odniesie się również do historycznego dworu w Lusławicach, który jest domem artysty oraz otaczającego go krajobrazu.
Część ekspozycji zatytułowana „Dzieło” składa się z dwóch przestrzeni: „Formy” dedykowanej wyłącznie muzyce Krzysztofa Pendereckiego i „Idei” poświęconej jego kompozycjom w kontekście odniesień biograficznych i historycznych, pokazującej inspiracje oraz wątki zaczerpnięte ze sztuki czy literatury. „Forma” i „Idea” są przestrzeniami równoległymi. Pierwsza biegnie wzdłuż okien, druga - odseparowana ścianą działową – znajdzie się w głębi pomieszczenia. W pierwszej, na ścianie z tzw. inteligentnego szkła o przezierności sterowanej elektronicznie, równocześnie z płynącą z głośników muzyką będzie pojawiał się odręczny zapis muzyki. W drugiej równoległej przestrzeni zwiedzający odkryją inspiracje i kontekst powstania poszczególnych dzieł. Podzielona na osiem części przestrzeń symbolizować będzie osiem okresów w twórczości kompozytora. Znajdą się tu komfortowe stanowiska odsłuchowych w formie półokrągłych wnęk z indywidualnym systemem nagłaśniania. Po wybraniu utworu na dotykowym monitorze, na przeciwległej ścianie prezentowany będzie towarzyszący dźwiękowi obraz.
Obok sali koncertowej umieszczono część wystawy zatytułowaną „Spotkania”, poświęconą wzajemnym inspiracjom w muzyce i plastyce oraz wpływowi Krzysztofa Pendereckiego na innych artystów. Tę część ekspozycji zaprojektowano jako przestrzeń do pokazów multimedialnych i wystaw czasowych. W przeciwległej części foyer na standach wyposażonych w monitory dotykowe i słuchawki, zaprezentowany zostanie życiorys muzyka: udział w festiwalach, koncertach, spotkaniach z wybitnymi postaciami życia kulturalnego i politycznego, artystami i publicznością. Białe słupy wspierające strop i 10 niskich czarnych standów nada plastyczny rytm pomieszczeniu. Audytorium (funkcjonujące w ramach części „Spotkania”) to przestrzeń, która posłuży przybliżeniu sylwetek wybitnych artystów wykonujących muzykę Krzysztofa Pendereckiego, prezentacjom multimedialnym, wystawom oraz kameralnym i solowym koncertom. Szyba zewnętrzna z inteligentnego szkła, stanowi w tym przypadku ekran projekcyjny dla wielkoformatowego obrazu wyświetlanego z trzech projektorów. Po zakończonej prezentacji szkło powraca do naturalnego, przeziernego stanu. Przestrzeń wyposażona będzie także w specjalnie zaprojektowany system nagłośnienia.
Część ekspozycji zatytułowana „Kompozytor” dedykowana jest twórcy i procesowi tworzenia. Projektanci zaaranżowali ją na wzór prywatnego gabinetu Krzysztofa Pendereckiego w dworku w Lusławicach. To przestrzeń odkrywająca przez zwiedzającymi wspomnienia, pamiątki oraz inspiracje i pasje, które kształtowały artystę.