Architektura MuratorProjektyMuzeum - Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej

Muzeum - Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej

Ogłoszono wyniki konkursu architektonicznego na koncepcję Muzeum – Domu Rodziny Pileckich. Pierwszą nagrodę otrzymała pracownia BDR Architekci, która zaprojektowała elegancki pawilon o ponadczasowej formie, zintegrowany z istniejącym domem i tradycyjnie ukształtowanym ogrodem.

Muzeum - Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej
Wizualizacja

Muzeum Rodziny Pileckich ma służyć upamiętnieniu postaci rotmistrza Witolda Pileckiego i jego żony. Placówka będzie się mieścić przy ulicy Warszawskiej 4 w Ostrowi Mazowieckiej, w domu rodzinnym Marii. Obiekt powstanie według koncepcji wyłonionej w ramach rozstrzygniętego 7 lipca 2017 roku konkursu, w którym I nagrodę przyznano projektowi pracowni BDR Architekci (autorzy: Konrad Basan, Paweł Dadok, Michał Rogowski, Maria Roj; współpraca: Anna Kotowska, Tadeusz Dadok). Zwycięska praca przewiduje renowację istniejącego budynku oraz wzniesienie jednokondygnacyjnego pawilonu powiązanego z domem szklanym łącznikiem.

Głównym założeniem projektu jest przywrócenie pierwotnego charakteru Domu Rodziny Pileckich, jako położonego w ogrodzie małomiasteczkowego domu ziemiańskiego. Nowa zabudowa ma oddawać pierwszeństwo domowi oraz wydobywać walory ogrodu. Stąd decyzja o odsunięciu projektowanej rozbudowy w głąb ogrodu i zetknięciu się z domem przeszklonym łącznikiem. Aby jeszcze mocniej podkreślić wagę domu, w jego tle zaproponowano przeszkloną ścianę osłoniętą prostą kolumnadą. W jej głębi, przesuwne witryny w drewnianych ramach otwierają przestrzeń holu na otoczenie – piszą autorzy projektu.

Na powierzchni 430 m2 znajdą się m.in. przestrzenie ekspozycyjne, kawiarnia, sklep muzealny, mediateka z widokiem na ogród i sala wielofunkcyjna. Te ostatnie pomieszczenia w zależności od potrzeb mogą zostać połączone.

Projekt jest skromny i racjonalny, oszczędnie operujący detalem i doborem materiałów. Skala zaproponowanej dobudowy, nie konkuruje z zachowanym domem rodziny Pileckich, ale nie jest też tylko „architekturą tła”. Ponadczasowa formuła podpartego na szeroko rozstawionych filarach dachu – portyku o wyważonych proporcjach, integruje przestrzeń muzeum z ogrodem i domem, tworząc miejsca dla aktywności, związanych z podstawową misją muzeum jak również rozmaitych koncertów, przedstawień, spotkań, warsztatów – czytamy w opinii jury.

Oprócz koncepcji pawilonu i renowacji istniejącego budynku, architekci opracowali założenia dla otaczającej je przestrzeni. Kompozycja układu zieleni jest przeniesieniem tradycyjnego małomiasteczkowego ogrodu przydomowego z poszerzonymi ścieżkami typowymi dla ogrodu parkowego. Centralnym elementem założenia jest dom otoczony zielonym kręgiem niższych roślin z pojedynczymi wysokimi barwnymi kwiatami. Pozostałe pola zieleni nawiązują zaokrąglonymi formami do rabaty wokół domu, tworząc miękkie ścieżki i przejścia – wyjaśniają architekci.

Drugą nagrodę w konkursie otrzymało biuro Nizio Design International, trzecią biuro Foroom. Wyróżnienie otrzymała firma Pniewski Architekci z Gdyni.

Muzeum UCCA Dune w Qinhuangdao O najciekawszych aspektach technicznych nowego muzeum sztuki współczesnej, ukrytego pod wydmami na plaży Morza Żółtego, pisze Radosław Stach.
Muzeum Ruchu Ludowego w Warszawie Pracownia BDR Architekci zwyciężyła w konkursie na adaptację dawnej willi Narutowicza na potrzeby Muzeum Ruchu Ludowego.
Muzeum nauki i techniki Binhai w Tiencin W jednym z największych portów na świecie powstało muzeum nauki i techniki według projektu biura Bernard Tschumi Architects. Projektanci starali się, aby obiekt formą nawiązywał do industrialnej historii miejsca, stąd wprowadzenie stożkowatych brył inspirowanych fabrycznymi kominami. Stożki są nie tylko jednym z ważniejszych elementów wyrazu architektonicznego budynku, ale stanowią również trzony konstrukcyjne, definiując podział przestrzeni, doświetlając ją oraz umożliwiając zwiedzanie wzdłuż umocowanych wspornikowo na ich wewnętrznych ścianach ramp – pisze Radosław Stach.
Muzeum Ofiar Wielkiego Głodu w Kijowie To największy z przygotowywanych dotąd na Ukrainie projektów muzealnych. Za koncepcję gmachu i jego wystawę odpowiada Nizio Design International.
Szwajcaria – Polska 1:0 – Tomasz Żylski Władzom polskich miast dużo łatwiej przychodzi budowanie muzeów historycznych niż tych poświęconych sztuce. Zakończone fiaskiem rozmowy z Grażyną Kulczyk na temat współfinansowania ośrodka prezentującego jej kolekcję zdają się tylko ten fakt potwierdzać – pisze Tomasz Żylski.
Slow Art, Slow Architecture – o Muzeum Susch Grażyna Kulczyk Budżet kompleksu w Susch pozwoliłby na realizację większego, klasycznego miejskiego obiektu. Pytanie tylko, czy zależało mi na tysiącach „InstaArt’owiczów” czy na skupionych i przygotowanych odbiorcach sztuki współczesnej. Dla mnie sztuka jest indywidualnym, bardzo głębokim przeżyciem i dlatego tak, a nie inaczej myślę o architekturze muzeów – pisze Grażyna Kulczyk.