Nagroda Pritzkera przyznawana jest co roku za całokształt twórczości i jak podkreślają jej fundatorzy, Fundacja Hyatta za umiejętność połączenia idei humanistycznych z technologią. Do grona laureatów dołączyła Kazuyo Sejima. Japonka po studiach praktykowała u słynnego Toyo Ito, a w 1995 ze swoim wspólnikiem Ryue Nishizawą założyła pracownię architektoniczną SANAA. Para zdobyła rozgłos w 2003 roku projektem minimalistycznego gmachu New Museum of Contemporary Art w Nowym Jorku. Kazuyo Sejima została głównym kuratorem 12. Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji, które rozpocznie się 29 sierpnia 2010 roku.
Czytaj także>> Szkoła Zarządzania i Designu Zollverein w fotografii Thomasa MayeraSzkoła Zarządzania i Designu Zollverein w niemieckim Essen to projekt japońskiego biura projektowego SANAA, które od 1995 roku współtworzą Kazuyo Sejima i Ryue Nishizawa. Muzeum Architektury we Wrocławiu ma przyjemność zaprosić na otwarcie wystawy, będącej dokumentacją przebiegu rewitalizacji Kopalni Zollverein oraz budowy szkoły.
Uroczysta gala wręczenia Nagrody Pritzkera odbędzie się 17 maja na legendarnej Ellis Island w Nowym Jorku.
Do wyścigu o medal z brązu oraz 100 tys. dolarów stanął między innymi Steven Holl, który przy realizacji Linked Hybrid – osiedla mieszkaniowego w Pekinie wcielił w życie – Le Corbusierowską dewizę „dom – maszyną do mieszkania”.
Kazuyo Sejima (po prawej) i Ryue Nishizawa (po lewej)© 2008 Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAA© Takashi Okamoto
Serpentine Gallery Pavilion 2009Autorzy: Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAA© 2009 Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAA
Latem 2009 biuro SANAA zaproszono do stworzenia letniego pawilonu dla londyńskiej Serpentine Gallery - co roku budynek projektuje inna, znana i ceniona pracownia. Koncepcja projektowa opierała się na dodaniu trzeciego wymiaru do tradycyjnie niskiej, parterowej budowli, jaką jest tymczasowy pawilon wystawowy. Z trawnika przed galerią wchodziło się do środka pod wijącą się rampą, która kończyła się wewnątrz - w sali audytoryjnej. W ten sposób artyści zaznaczyli komunikację w obiekcie sąsiadującym z historycznym budynkiem galerii. Pawilon jest mariażem ascetycznych znaków - zabawą ze światłem i percepcją - które definiują nowy język architektury. W otwartym studium istnieje związek pomiędzy strukturą a użytkownikami tego projektu.
New Museum of Contemporary Art, New York 2007Autorzy: Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAAArchitektura: Gensler Architects© 2008 Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAA
Detail, 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa 2004Autorzy: Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAA© 2008 Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAA
Glass Pavilion at the Toledo Museum of Art, Ohio 2006Autorzy: Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAA© 2008 Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAA