Nowy park linearny na warszawskim Ursynowie
Na Ursynowie, nad tunelem południowej obwodnicy Warszawy, już w 2025 roku powstanie nowy park linearny. Projekt założenia o długości niemal dwóch kilometrów na podstawie koncepcji biura Proinwestycja opracowało studio Palmett.

Nowy park linearny na warszawskim Ursynowie zaplanowano nad tunelem zrealizowanej niedawno obwodnicy. Założenie o długości niemal dwóch kilometrów będzie przebiegać wzdłuż ul. Płaskowickiej, od ul. Pileckiego do ul. Nowoursynowskiej. Podzielono je na sześć części, których granice wyznaczają ulice poprzeczne. Każdy z odcinków wyróżnia się charakterystycznym dla siebie programem, doborem gatunkowym i układem roślinności, korespondując jednocześnie z całym parkiem oraz terenami go otaczającymi. Jednym z elementów spajających wszystkie części jest tak zwana żółta wstęga pojawiająca się w nawierzchni oraz elementach małej architektury. Żółtej wstędze towarzyszą nasadzenia drzew przebarwiających się jesienią na żółte barwy – tłumaczą autorzy z pracowni Palmett.
W ramach założenia posadzonych zostanie około tysiąca drzew, ponad 100 tysięcy krzewów, a także pnącza, byliny i trawy ozdobne. Pojawią się ogrody deszczowe z nadwieszanym systemem drewnianych tarasów, pergole, fontanna posadzkowa, strefa rekreacyjna dla dzieci i dorosłych, ale też ogrody tematyczne i strefy sąsiedzkie. Szatę roślinną uzupełnią inspirowane naturalnym krajobrazem skupiska drzew i krzewów – tzw. czyżnie oraz łąki kwietne. W pobliżu placów i skrzyżowań powstaną rabaty bylinowe o naturalnym charakterze – dodają projektanci. Powierzchnia założenia wyniesie ponad 12 hektarów.

Park linearny na Ursynowie: krótka historia
Pomysł realizacji parku linearnego na Ursynowie pojawił się w 2015 roku. Rok później władze dzielnicy zleciły firmie projektowo-konsultingowej Proinwestycja przeprowadzenie konsultacji społecznych i opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej założenia. W ich wyniku, zgodnie z postulatami mieszkańców, zaproponowano m.in. aby na całej długości parku zachować ciągłość terenów zieleni oraz wprowadzić rozwiązania sprzyjające ruchowi pieszo-rowerowemu.
Projektanci nawiązując do pasmowego układu miejskiej struktury dzielnicy, a także biorąc pod uwagę potrzeby przyszłych użytkowników i oczekiwania lokalnej społeczności, wydzielili w parku pasy o odmiennym krajobrazowo i funkcjonalnie charakterze: Pas Lasu Kabackiego, Pas miejski z murawą wielofunkcyjną, Pas centralny, Pas skwerów, Pas sportów miejskich, Pas Skarpy Warszawskiej. Poszczególne strefy funkcjonalno-przestrzenne różnią się między sobą sposobem zagospodarowania i charakterem przestrzeni. W efekcie są dedykowane różnym grupom użytkowników oraz zróżnicowanym sposobom spędzania wolnego czas – czytamy w podsumowaniu konsultacji.
Nad założeniami koncepcji architektoniczno-urbanistycznej pracował zespół w składzie: architektki krajobrazu Katarzyna Łowicka i Maja Skibińska, architekci Tomasz Birezowski i Mirosław Falkowski oraz Zygmunt Użdalewicz (współpraca: Anna Lebiedzińska, Dominik Tyborowski, Anna Strachocka, Paweł Suliborski, Agata Gójska, Robert Boch). Na podstawie koncepcji biuro Palmett przygotowało projekt budowlany i wykonawczy.

Park nad tunelem południowej obwodnicy: realizacja
Koszt budowy parku szacowany jest na 44 mln zł. Poszczególne fragmenty założenia będą realizowane etapami, dzięki czemu mieszkańcy będą mogli korzystać z nich jeszcze przed zakończeniem całej inwestycji. Pierwsze prace – na odcinku od ul. Stryjeńskich do al. KEN – mają rozpocząć się w tym roku. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy. Jak zapowiada stołeczny ratusz, realizacja nowego parku linearnego na Ursynowie zakończy się ostatecznie w 2025 roku.

co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!