Architektura MuratorProjektyNowy pieszo-rowerowy most przez Wisłę w Warszawie – znamy wyniki konkursu

Nowy pieszo-rowerowy most przez Wisłę w Warszawie – znamy wyniki konkursu

Ratusz ogłosił wyniki konkursu architektonicznego na nową przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę. Pierwszą nagrodę otrzymała pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy. Most o długości 400 i szerokości 6 metrów powstanie na wysokości ulic Karowej i Okrzei.

Nowy pieszo-rowerowy most przez Wisłę w Warszawie

Budowa nowej pieszo-rowerowej przeprawy przez Wisłę to kolejna inwestycja mająca na celu zbliżenie Pragi do centrum. Przeprawa połączy rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwarami wiślanymi. Powstanie ciąg pieszy pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie włączony w istniejącą już infrastrukturę rowerową po obu stronach Wisły, dzięki czemu powstanie rowerowe połączenie między Pragą, Targówkiem a Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą. Na ogłoszony w grudniu ubiegłego roku konkurs wpłynęło 40 projektów, w tym 6 z zagranicy.

To był niezwykle trudny wybór, bowiem napłynęło wiele bardzo ciekawych prac. Niezwykle istotne było dla nas, żeby wybrać perełkę architektoniczną, która będzie uzupełniała a nie dominowała nad otoczeniem i będzie wyglądała tak, jakby tu zawsze była – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Pierwszą nagrodę otrzymała pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy. Projekt doceniono za powściągliwą i niezwykle elegancką formę, która wpisuje się w pejzaż tej części miasta. Autorzy pracy zachowując oryginalny i niepowtarzalny wygląd przeprawy, nie starali się konkurować z charakterystycznymi obiektami zlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu. Zdaniem jury pracę cechuje wysoka jakość architektury, również w zakresie detalu. Jury zwróciło również uwagę na wyróżniające się na tle innych rozwiązań konkursowych możliwości realizacyjne. Zdobywca pierwszej nagrody oprócz kwoty w wysokości 100 tys. złotych otrzyma także zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.

Drugą nagrodę w wysokości 70 tys. złotych przyznano pracowni Dipl. Arch. ETH SIA Anna Jach, Zuzana Krzyzanska, Anatoni Keszycki i Schnetzer Puskas International AG ze Szwajcarii; a trzacią w wysokości 40 tys. złotych DWAA ARCHITEKCI MARCIN WOLSZCZAK. Jury przyznało także dwa wyróżnienia równorzędne po 25 tys. zł. Otrzymali je: JOANNA JĘDRUŚ-CABRERA, EOVASTUDIO SPL, GmasP (GOBERNA PEREZ & ASOCIADOS SL) z Hiszpanii, oraz SUD ARCHITEKCI POLSKA Sp. z o.o. z Warszawy. Wyróżnienia równorzędne honorowe otrzymali zaś Maria Ceran, Małgorzata Florczak-Puńko, Małgorzata Wiśniewska i Natalia Wilczak z Warszawy oraz biuro NOKE Sp. z o.o. z Warszawy.

Prace oceniło jury w składzie: Marek Mikos – przewodniczący, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Renata Kaznowska – zastępca Prezydenta m.st. Warszawy, Rainer Mahlamäki – fiński architekt (projektant POLIN), Wojciech Wagner – zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Łukasz Puchalski – dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Jacek Grunt-Mejer – Pełnomocnik Prezydenta ds. rewitalizacji, Ewa Kuryłowicz i Maciej Mąka – OW SARP, Agnieszka Kulesza – Zarząd Dróg Miejskich, Hubert Markowski – Politechnika Warszawska Wydział Architektury, Wojciech Zabłocki – architekt, Patryk Zaręba – architekt krajobrazu i Henryk Zobel – Politechnika Warszawska Wydział Inżynierii Lądowej.

Od 14 do 18 września w godz. 12.00–20.00 projekty można oglądać w sali Miłosza w w Pałacu Kultury w ramach wystawy pokonkursowej. 18 września o godz. 18.00 w tym samym miejscu odbędzie się dyskusja pokonkursowa.

Kładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław Po trzynastu latach od powstania pierwszej koncepcji oddano do użytku kładkę dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim. Za projekt przeprawy odpowiada isba Grupa Projektowa i firma Mosty – Wrocław.
Kładka nad jeziorem – najnowszy projekt Pawła Grobelnego Najnowszy projekt Pawła Grobelnego to mała architektura na terenie prywatnego ogrodu w Wielkopolsce, w tym drewniana kładka prowadząca nad pobliskie jezioro.
Kładka nad Wartą w Poznaniu Pieszy most połączy Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo w Poznaniu. Planowana od lat kładka powstanie według projektu konsorcjum pod przewodnictwem Architektonicznej Pracowni Autorskiej Jerzego Gurawskiego, w którego skład weszły również: SKI Studio Błażej Szurkowski, MS86A Maciej Sokolnicki Architekt oraz Adam Turczyn.
Kładka pieszo-rowerowa w Augustowie Konkurs na projekt kładki nad rzeką Nettą był pierwszym w historii konkursem architektonicznym zorganizowanym przez władze Augustowa. Najwyżej oceniono koncepcję pracowni STOPROCENT Architekci i ASECon.
Konkurs na projekt kładki przez Wisłę w Warszawie Władze Warszawy ogłosiły międzynarodowy konkurs na projekt przeprawy pieszo-rowerowej przez Wisłę. Pula nagród wynosi 260 tys. złotych. Wnioski o dopuszczenie do uczestnictwa przyjmowane są tylko do 20 stycznia 2017 roku.
Wyniki konkursu na kładkę w Augustowie Władze Warszawy ogłosiły właśnie konkurs na projekt kładki, która połączyłaby brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Okrzei. Tymczasem przedstawiamy wyniki rozstrzygniętego niedawno konkursu na projekt pieszej przeprawy przez rzekę Nettę w Augustowie. Był to pierwszy w historii konkurs architektoniczny zorganizowany przez władze miasta.