Przebudowa dworców jest częścią inwestycji o nazwie „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II”. Dokumentacja projektowa przygotowywana została przy współpracy dwóch pracowni. Za infrastrukturę drogową i kolejową odpowiada Transprojekt Gdański, natomiast działające w charakterze podwykonawcy biuro RYSY Architekci za modernizację budynków. Na złożoność inwestycji wpływa ponadto fakt, że uczestniczy w niej trzech zamawiających – PKP S.A., PKP PLK S.A. oraz Gmina Miasta Toruń, a całe przedsięwzięcie ma być prowadzone w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków.
Przebudowa dworca Toruń Miasto
Dworzec Toruń Miasto został wzniesiony przez władze pruskie ok. 1888 roku w stylu neogotyckim. Tuż przed II wojną światową, z okazji wizyty marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego, obiekt przebudowano, nadając mu cechy, architektury dworkowej, która, jak wówczas uważano, lepiej wyrażała tożsamość państwa polskiego. Ta forma zostanie zachowana. Wyraźna przemiana czeka natomiast wnętrza. Autorzy, opierając się archiwalnych materiałach, zaproponowali przywrócenie istniejącego pierwotne bezpośredniego połączenia holu głównego z peronem, a na piętrze, gdzie niegdyś znajdowały się pokoje gościnne, hostelu. Wyniesiony ponad poziom posadzki holu wysoki parter będzie z kolei przeznaczony na usługi komercyjne. Ze względu na ochronę konserwatorską zespołu dworcowego, uwzględniono projektowe wytyczne dla przyszłych najemców lokali. Przestrzeniom publicznym, podlegającym aranżacji w pełnym zakresie, nadano zabarwienie stylu art déco – tłumaczą architekci. Przebudowa obejmie również otoczenie dworca Toruń Miasto – budynki tzw. Starej Apteki i Starych Szaletów zostaną z nim funkcjonalnie zintegrowane, pojawi się mała architektura, zieleń i letnia poczekalnia.
Czytaj też: Mieszkanie Plus Toruń: pierwsze osiedle z prefabrykatów w ramach programu Mieszkanie Plus od S.A.M.I Architekci |
Przebudowa dworca Toruń Wschodni
Zdecydowanym przeobrażeniom ulegną też wielokrotnie przebudowywane wnętrza dworca Toruń Wschodni z 1871 roku. Projektanci zdecydowali się na śmiałą interwencję w wystrój, z odsłonięciem historycznej więźby dachowej w holu głównym, radykalną zmianą kolorystyki i z wyszukanym umeblowaniem i oświetleniem. Odważną projektową ingerencję umożliwił przede wszystkim brak materiałów świadczących o pierwotnej aranżacji.Również tutaj, oprócz kas i poczekalni, zaplanowano lokale handlowo-usługowe i pokoje hostelowe. Komercyjny program zyska też sąsiadujący ze stacją budynek tzw. Administracji, gdzie przewidziano m.in. restaurację z zewnętrznym tarasem. Plac przydworcowy zostanie wyposażony w aranżowaną zieleń i małą architekturę. Nową jakością będzie wykonanie przebicia pod istniejącym peronem, w celu zapewnienia bezpośredniego dostępu z placu do przejścia podziemnego. Realizacja zaplanowana jest wstępnie na lata 2021-2022.
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!