Wyniki konkursu na projekt Muzeum Bauhausu w Dessau

i

Autor: Archiwum Architektury

Wyniki konkursu na projekt Muzeum Bauhausu w Dessau

2015-09-08 11:42

W międzynarodowym konkursie na projekt Muzeum Bauhausu w Dessau równorzędną nagrodę główną otrzymały dwie skrajnie odmienne koncepcje. Jedna realizuje hasło less is more, druga jest poszukiwaniem formy ikonicznej. Ostateczny projekt poznamy w najbliższych miesiącach. Budynek ma być gotowy w setną rocznicę otwarcia szkoły.

W ramach otwartego, międzynarodowego konkursu architektonicznego dwie równorzędne nagrody główne przyznano pracowniom Gonzalez Hinz Zabala z Barcelony (zespół: Roberto González Peñalver, José Zabala Rojí, Anne Katharina Hinz, architekt krajobrazu: Roser Vives de Delás) oraz Young & Ayata z Nowego Jorku (zespół: Michael Young, Kutan Ayata, architekt krajobrazu: Misako Murata z Nowego Jorku.

Naszym zadaniem jest zbudowanie Muzeum Bauhausu zgodnego z tradycją tej wyjątkowej szkoły. Musimy sobie zadać pytanie o to jaka architektura pasuje do tego zadania w XXI wieku - powiedziała po ogłoszeniu wyników Dr. Claudia Perren, dyrektorka Fundacji Bauhaus Dessau.

W najbliższym czasie fundacja rozpocznie negocjacje ze zwycięzcami, w celu wyłonienia ostatecznej koncepcji, według której powstanie siedziba muzeum. Jej inaugurację zaplanowano na 2019 rok - setną rocznicę utworzenia Bauhausu. Powstała z inicjatywy Waltera Gropiusa placówka działała od 1919 roku w Weimarze. Sześć lat później przeniesiono ją do Dessau, gdzie powstała siedziba szkoły oraz domy profesorske, realizujące założenia architektury awangardowej.

Zdaniem jury obie nagrodzone prace odwołują się do tradycji Bauhausu. Barcelońską pracownię Gonzalez Hinz Zabala doceniono za odniesienie do hasła less is more. Prostopadłościenną bryłę o ciemnej elewacji otoczono szklaną powłoką, dzięki której uzyskano otwartość budynku na park i miasto. Budynek zapewnia dużą swobodę wystawienniczą, i funkcjonalność, dzięki czemu może stać się instrumentem do wyrażania aktywności i produktywności - kreatywności i społecznej interakcji.

Drugi nagrodzony projekt ma charakter organicznej rzeźby, składającej się z zespołu połączonych ze sobą, a jednocześnie wyodrębnionych brył. Jury uznało, że obiekt ma szansę stać się nowym punktem odniesienia w heterogenicznym otoczeniu, a ponadto posiada sugestywną moc i rozpoznawalność. Istotną rolę w określeniu przestrzeni i atmosfery wnętrz przyznano naturalnemu światłu, które rozkłada się miękko na zakrzywionych liniach ścian. Na zewnątrz zaproponowano mozaikę ze spiekanego szkła z komputerowo wygenerowanym wzorem. Członkowie jury uznali całość za odważną, fascynującą i wyznaczającą kierunek architektury XXI wieku.

Projekty oceniało jury w składzie Guido Hager - architekt krajobrazu, Zurych; Barbara Holzer - architekt, Zurych/Berlin; Regine Leibinger - architekt, Berlin; Wolfgang Lorch - architekt, Darmstadt; Jürgen Mayer H - architekt, Berlin; Ralf Niebergall - architekt, Magdeburg; Matthias Vollmer - architekct; Sigrid Bias-Engels; Stephan Dorgerloh; Peter Kuras; Claudia Perren - dyrektorka Fundacji Bauhaus Dessau; Chris Dercon - dyrektor Tate Modern w Londynie.