Wyspa Spichrzów w Gdańsku

i

Autor: Archiwum Architektury Koncepcja urbanistyczno-architektoniczna zagospodarowania Wyspy Spichrzów w Gdańsku, RKW Rhode Kellermann Wawrowsky. Źródło: materiały prasowe

Zabudowa Wyspy Spichrzów w Gdańsku

2015-04-01 12:03

Koncepcja urbanistyczno-architektoniczna zabudowy Wyspy Spichrzów w Gdańsku powstała w pracowni RKW Rhode Kellermann Wawrowsky pod kierownictwem Wojciecha Grabianowskiego. Realizacja pierwszego etapu inwestycji rozpocznie się pod koniec 2016 roku.

Gdańska Wyspa Spichrzów to dawna dzielnica magazynowa Głównego Miasta, obszar położony pomiędzy Starą i Nową Motławą. Gęsty ciąg znajdujących się tu niegdyś spichlerzy i składów został niemal całkowicie zniszczony w 1945 roku. Południowe części wyspy są już częściowo zabudowane, natomiast przez długi czas nie było koncepcji zagospodarowania jej północnego, najbardziej wyeksponowanego cypla.

W wyniku przetargu zorganizowanego przez miasto Gdańsk wyłoniono partnera prywatnego, który zagospodaruje Wyspę Spichrzów. 31 marca 2015 Prezydent Gdańska i przedstawiciele IMMOBEL wraz z partnerem w konsorcjum: Multibud W. Ciurzyński SA podpisali umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Koncepcję urbanistyczno-architektoniczną zabudowy Wyspy Spichrzów opracowało biuro Rhode Kellermann Wawrowsky pod kierownictwem architekta Wojciecha Grabianowskiego. Pracownia RKW z siedzibą w Düsseldorfie jest odpowiedzialna za takie realizacje jak Stadion PGE Arena w Gdańsku, jak również szereg budynków mieszkalnych, biurowców i budynków użyteczności publicznej w Polsce i Niemczech.

Koncepcja zagospodarowania Wyspy Spichrzów przewiduje wielofunkcyjną zabudowę, w której skład wejdą zarówno mieszkania, hotel, sklepy, restauracje, lokale usługowe, jak i biura oraz podziemne parkingi. Pozostałości dawnych spichlerzy zostaną zachowane, a nowa architektura, choć współczesna w wyrazie, ma nawiązywać do historycznej zabudowy, m.in. poprzez wykorzystanie tradycyjnych materiałów.

Projekt zostanie zrealizowany w kilku etapach, łącznie z szeregiem inwestycji publicznych związanych z remontem infrastruktury drogowej, przebudową mostu Stągiewnego na most zwodzony, rozbudową mariny czy budową kładki łączącej Wyspę z Długim Pobrzeżem. Łączny koszt prac wyniesie ok. 400 mln zł. Realizacja pierwszego etapu inwestycji rozpocznie się pod koniec 2016 roku.