Architektura MuratorRealizacjeDlaczego ogień? - o przyczynach powstania Muzeum Ognia Agnieszka Mika

Dlaczego ogień? - o przyczynach powstania Muzeum Ognia Agnieszka Mika

Inspiracją dla tematu przewodniego ekspozycji były tragiczne wydarzenia z 11 maja 1702 roku, kiedy to szalejący pożar strawił doszczętnie znaczną część miasta, a jego mieszkańców pozbawił dachu nad głową i dorobku całego życia. Od ponad trzystu lat, 11 maja, mieszkańcy gromadzą się wokół starówki z pochodniami w dłoniach, by rozjaśnić po zmroku centrum blaskiem ognia – pisze Agnieszka Mika ze spółki Nowe Miasto, które było odpowiedzialne za prowadzenie inwestycji.

Muzeum Ognia w Żorach
Muzeum Ognia w Żorach, widok od strony południowej. W głębi budynek hotelu i wieża kościoła św. Apostoła Filipa i Jakuba. Nawet w pochmurny dzień budynek emanuje ognistym blaskiem; fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio.pl

W 2009 roku władze Żor, niespełna 60-tysięcznej miejscowości położonej przy drodze krajowej nr 81, łączącej Katowice ze Skoczowem i Wisłą, podjęły decyzję, by przy głównym wjeździe wybudować pawilon promocyjny, w którym potencjalni inwestorzy mogliby poznać historię miasta, jego atrakcje i walory. Pierwotny projekt zakładał, że w obiekcie znajdzie się przede wszystkim punkt informacyjny i sala konferencyjna, jednak w trakcie realizacji narodził się pomysł, by w jego piwnicach umieścić także muzeum poświęcone szeroko pojętym zagadnieniom ognia i energii.

Nowo powstałe Muzeum Ognia pełni więc rolę centrum nauki, w którym dzięki interaktywnym projekcjom, urządzeniom doświadczalnym, wystawom i aplikacjom zwiedzający poznają różne zastosowanie ognia – od czasów najdawniejszych do współczesności. Dlaczego ogień? Inspiracją dla tematu przewodniego ekspozycji były tragiczne wydarzenia z 11 maja 1702 roku, kiedy to szalejący pożar strawił doszczętnie znaczną część miasta, a jego mieszkańców pozbawił dachu nad głową i dorobku całego życia. Wtedy żorzanie, na świeżym jeszcze pogorzelisku, zorganizowali pierwszą procesję, podczas której modlili się o odwrócenie klęski pożaru. Złożyli również ślubowanie, iż co roku będzie odbywać się błagalna procesja w tej właśnie intencji. Tak narodziła się tradycja obchodów Święta Ogniowego. Od ponad trzystu lat, 11 maja, mieszkańcy gromadzą się wokół starówki z pochodniami w dłoniach, by rozjaśnić po zmroku centrum blaskiem ognia. Warto zwrócić uwagę, iż nazwa miasta ewoluowała od najdawniejszej Sari, przez Zar i Żary, do obecnej Żory – od początku jednak nawiązywała do ognia.

Muzeum Ognia w Żorach
Strefa wejściowa; laminowane pasy miedzianej, niepatynującej się blachy mienią się odblaskami świateł; fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio.pl
Tagi:
Przyszłość muzeów, muzea przyszłości: refleksje w erze pandemii. Debata on-line Już 9 września, z inicjatywy Mirosława Nizio, odbędzie się debata on-line „Przyszłość muzeów i muzea przyszłości – refleksje w erze pandemii”. Dyrektorzy muzeów POLIN, Sztuki Nowoczesnej oraz Józefa Piłsudskiego spotkają się z architektami z pracowni: Nizio Design International, WXCA i BBGK. „Architektura-murator” jest patronem medialnym wydarzenia.
Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku otwiera się dla zwiedzających Historia zatoczyła koło. Blisko 100 lat temu żołnierze ofiarowali Piłsudskiemu dworek Milusin w Sulejówku. Dziś, dzięki determinacji rodziny marszałka, udostępniony zostanie tam społeczeństwu niezwykły kompleks muzealny. Przypominamy historię realizacji Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku.
Muzeum UCCA Dune w Qinhuangdao O najciekawszych aspektach technicznych nowego muzeum sztuki współczesnej, ukrytego pod wydmami na plaży Morza Żółtego, pisze Radosław Stach.
Muzeum Ruchu Ludowego w Warszawie Pracownia BDR Architekci zwyciężyła w konkursie na adaptację dawnej willi Narutowicza na potrzeby Muzeum Ruchu Ludowego.
Muzeum nauki i techniki Binhai w Tiencin W jednym z największych portów na świecie powstało muzeum nauki i techniki według projektu biura Bernard Tschumi Architects. Projektanci starali się, aby obiekt formą nawiązywał do industrialnej historii miejsca, stąd wprowadzenie stożkowatych brył inspirowanych fabrycznymi kominami. Stożki są nie tylko jednym z ważniejszych elementów wyrazu architektonicznego budynku, ale stanowią również trzony konstrukcyjne, definiując podział przestrzeni, doświetlając ją oraz umożliwiając zwiedzanie wzdłuż umocowanych wspornikowo na ich wewnętrznych ścianach ramp – pisze Radosław Stach.
Muzeum Ofiar Wielkiego Głodu w Kijowie To największy z przygotowywanych dotąd na Ukrainie projektów muzealnych. Za koncepcję gmachu i jego wystawę odpowiada Nizio Design International.