Architektura MuratorRealizacjeDlaczego ogień? - o przyczynach powstania Muzeum Ognia Agnieszka Mika

Dlaczego ogień? - o przyczynach powstania Muzeum Ognia Agnieszka Mika

Inspiracją dla tematu przewodniego ekspozycji były tragiczne wydarzenia z 11 maja 1702 roku, kiedy to szalejący pożar strawił doszczętnie znaczną część miasta, a jego mieszkańców pozbawił dachu nad głową i dorobku całego życia. Od ponad trzystu lat, 11 maja, mieszkańcy gromadzą się wokół starówki z pochodniami w dłoniach, by rozjaśnić po zmroku centrum blaskiem ognia – pisze Agnieszka Mika ze spółki Nowe Miasto, które było odpowiedzialne za prowadzenie inwestycji.

Muzeum Ognia w Żorach
Muzeum Ognia w Żorach, widok od strony południowej. W głębi budynek hotelu i wieża kościoła św. Apostoła Filipa i Jakuba. Nawet w pochmurny dzień budynek emanuje ognistym blaskiem; fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio.pl

W 2009 roku władze Żor, niespełna 60-tysięcznej miejscowości położonej przy drodze krajowej nr 81, łączącej Katowice ze Skoczowem i Wisłą, podjęły decyzję, by przy głównym wjeździe wybudować pawilon promocyjny, w którym potencjalni inwestorzy mogliby poznać historię miasta, jego atrakcje i walory. Pierwotny projekt zakładał, że w obiekcie znajdzie się przede wszystkim punkt informacyjny i sala konferencyjna, jednak w trakcie realizacji narodził się pomysł, by w jego piwnicach umieścić także muzeum poświęcone szeroko pojętym zagadnieniom ognia i energii.

Nowo powstałe Muzeum Ognia pełni więc rolę centrum nauki, w którym dzięki interaktywnym projekcjom, urządzeniom doświadczalnym, wystawom i aplikacjom zwiedzający poznają różne zastosowanie ognia – od czasów najdawniejszych do współczesności. Dlaczego ogień? Inspiracją dla tematu przewodniego ekspozycji były tragiczne wydarzenia z 11 maja 1702 roku, kiedy to szalejący pożar strawił doszczętnie znaczną część miasta, a jego mieszkańców pozbawił dachu nad głową i dorobku całego życia. Wtedy żorzanie, na świeżym jeszcze pogorzelisku, zorganizowali pierwszą procesję, podczas której modlili się o odwrócenie klęski pożaru. Złożyli również ślubowanie, iż co roku będzie odbywać się błagalna procesja w tej właśnie intencji. Tak narodziła się tradycja obchodów Święta Ogniowego. Od ponad trzystu lat, 11 maja, mieszkańcy gromadzą się wokół starówki z pochodniami w dłoniach, by rozjaśnić po zmroku centrum blaskiem ognia. Warto zwrócić uwagę, iż nazwa miasta ewoluowała od najdawniejszej Sari, przez Zar i Żary, do obecnej Żory – od początku jednak nawiązywała do ognia.

Muzeum Ognia w Żorach
Strefa wejściowa; laminowane pasy miedzianej, niepatynującej się blachy mienią się odblaskami świateł; fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio.pl
Tagi:
Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, nowej realizacji pracowni BDR Architekci, pisze Marcin Kwietowicz.
Muzeum Popiełuszki w Okopach na Podlasiu: nowy projekt Nizio Design International Poznaliśmy projekt  Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach.  Obiekt w miejscu urodzenia legendarnego  kapelana „Solidarności” powstanie według koncepcji  biura Nizio Design International.
Wyniki konkursu na projekt wystawy w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego Pracownia plus3 architekci we współpracy z PL Studio Patryk Żurawski i Manufakturą Technologiczną zwyciężyła w konkursie na projekt wystawy stałej Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie.
Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston Pod względem rozwiązań technicznych na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja półprzeźroczystej fasady oraz wielokrzywiznowego zadaszenia. O Nancy and Rich Kinder Museum Building MFAH w Houston projektu Steven Holl Architects pisze Radosław Stach.
Wystawa w muzeum Piłsudskiego / Sulejówek Autorzy wystawy postawili na dotarcie do widzów w drodze prowadzenia narracji konceptualnie, pozostawiając im jednak miejsce na refleksje. O realizacji biur Ralph Appelbaum Associates, WXCA i Platige Image pisze Ewa Kuryłowicz.
Muzeum Czartoryskich wśród najlepszych placówek w Europie! Poznaliśmy nominacje do European Museum of the Year Award. Wśród 27 instytucji z całego kontynentu znalazły się aż dwie z Polski: odnowione Muzeum Książąt Czartoryskich oraz Thesaurus Cracoviensis, czyli Centrum Interpretacji Artefaktów Muzeum Krakowa.