Architektura MuratorRealizacjeDlaczego ogień? - o przyczynach powstania Muzeum Ognia Agnieszka Mika

Dlaczego ogień? - o przyczynach powstania Muzeum Ognia Agnieszka Mika

Inspiracją dla tematu przewodniego ekspozycji były tragiczne wydarzenia z 11 maja 1702 roku, kiedy to szalejący pożar strawił doszczętnie znaczną część miasta, a jego mieszkańców pozbawił dachu nad głową i dorobku całego życia. Od ponad trzystu lat, 11 maja, mieszkańcy gromadzą się wokół starówki z pochodniami w dłoniach, by rozjaśnić po zmroku centrum blaskiem ognia – pisze Agnieszka Mika ze spółki Nowe Miasto, które było odpowiedzialne za prowadzenie inwestycji.

Muzeum Ognia w Żorach
Muzeum Ognia w Żorach, widok od strony południowej. W głębi budynek hotelu i wieża kościoła św. Apostoła Filipa i Jakuba. Nawet w pochmurny dzień budynek emanuje ognistym blaskiem; fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio.pl

W 2009 roku władze Żor, niespełna 60-tysięcznej miejscowości położonej przy drodze krajowej nr 81, łączącej Katowice ze Skoczowem i Wisłą, podjęły decyzję, by przy głównym wjeździe wybudować pawilon promocyjny, w którym potencjalni inwestorzy mogliby poznać historię miasta, jego atrakcje i walory. Pierwotny projekt zakładał, że w obiekcie znajdzie się przede wszystkim punkt informacyjny i sala konferencyjna, jednak w trakcie realizacji narodził się pomysł, by w jego piwnicach umieścić także muzeum poświęcone szeroko pojętym zagadnieniom ognia i energii.

Nowo powstałe Muzeum Ognia pełni więc rolę centrum nauki, w którym dzięki interaktywnym projekcjom, urządzeniom doświadczalnym, wystawom i aplikacjom zwiedzający poznają różne zastosowanie ognia – od czasów najdawniejszych do współczesności. Dlaczego ogień? Inspiracją dla tematu przewodniego ekspozycji były tragiczne wydarzenia z 11 maja 1702 roku, kiedy to szalejący pożar strawił doszczętnie znaczną część miasta, a jego mieszkańców pozbawił dachu nad głową i dorobku całego życia. Wtedy żorzanie, na świeżym jeszcze pogorzelisku, zorganizowali pierwszą procesję, podczas której modlili się o odwrócenie klęski pożaru. Złożyli również ślubowanie, iż co roku będzie odbywać się błagalna procesja w tej właśnie intencji. Tak narodziła się tradycja obchodów Święta Ogniowego. Od ponad trzystu lat, 11 maja, mieszkańcy gromadzą się wokół starówki z pochodniami w dłoniach, by rozjaśnić po zmroku centrum blaskiem ognia. Warto zwrócić uwagę, iż nazwa miasta ewoluowała od najdawniejszej Sari, przez Zar i Żary, do obecnej Żory – od początku jednak nawiązywała do ognia.

Muzeum Ognia w Żorach
Strefa wejściowa; laminowane pasy miedzianej, niepatynującej się blachy mienią się odblaskami świateł; fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio.pl
Tagi:
Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku – emocje malowane światłem Dla architektów i instalatorów takie realizacje, jak otwarte we wrześniu 2021 Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku, to prawdziwe wyzwanie. W budynkach tego typu rozwiązania funkcjonalne muszą jednocześnie odzwierciedlać koncept artystyczny i historyczny całego obiektu. W tym konkretnie przypadku udało się to znakomicie. Wizję architekta zrealizowano przy wsparciu rozwiązań oświetleniowych firmy Trilux.
Muzeum Hutnictwa / Chorzów Z dystopijnej scenerii terenów po zburzonej hucie wyłonił się nowoczesny budynek muzeum, który harmonijnie łączy historię z nowoczesnością. O nowej realizacji BLANK_architekci pisze Justyna Swoszowska.
Muzeum Pamięci Sybiru Powstał obiekt mocno zapadający w pamięć, nasycony treściami symbolicznymi i wydobywający piękno przemysłowej architektury międzywojnia. O nowej realizacji Pracowni Projektowej ARKON Jana Kabaca pisze Konrad Kucza-Kuczyński.
Muzeum Pieców / Jingdezhen Z uwagi na skalę obiektu sklepienia wykonano w konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami pochodzącymi m.in. z rozebranych okolicznych pieców do wypalania ceramiki. O technicznych aspektach realizacji Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Peipisze Wiktor Kowalski.
Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, nowej realizacji pracowni BDR Architekci, pisze Marcin Kwietowicz.
Muzeum Popiełuszki w Okopach na Podlasiu: nowy projekt Nizio Design International Poznaliśmy projekt  Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach.  Obiekt w miejscu urodzenia legendarnego  kapelana „Solidarności” powstanie według koncepcji  biura Nizio Design International.