Architektura MuratorRealizacjeDom Czarna Skała w Bielsku-Białej

Dom Czarna Skała w Bielsku-Białej

Inspiracją dla architektów były otaczające miasto Beskidy. Budynek niepodobny jest do tradycyjnego domu, a swoją morfologią przypomina skalny odłamek, jakby był wynikiem procesów górotwórczych, a nie projektowych – pisze Justyna Swoszowska.

Dom Czarna Skała w Bielsku-Białej
Północna elewacja budynku otula wnętrze i zlewa się z płaszczyzną dachu. Powyginane płaszczyzny ścian doskonale wpisują się w górzysty krajobraz Beskidów; Fot. Tomasz Zakrzewski
Dom jednorodzinny Czarna SkałaBielsko-Biała, województwo śląskie
AutorzyMUS Architects, architekci Adam Zwierzyński, Anna Porębska
Architektura wnętrzsystem gospodarczy
Architektura krajobrazusystem gospodarczy
KonstrukcjaMichał Hetman
Generalny wykonawcasystem gospodarczy
Inwestorprywatny
Powierzchnia terenu1105.0 m²
Powierzchnia zabudowy220.0 m²
Powierzchnia użytkowa260.0 m²
Powierzchnia całkowita447.0 m²
Kubatura738.0 m³
Projekt (data)2015
Data realizacji (koniec)2018
Koszt inwestycjiok. 750 000 PLN
Tagi:
dom
Zet Dom w warszawskim Wawrze Wśród heterogenicznej zabudowy willowej dzielnicy Warszawy powstał neomodernistyczny dom obłożony białym klinkierem. Za projekt obiektu odpowiada pracownia Paweł Lis Architekci.
Dom na skarpie w Płocku Dom na skarpie to jedna z ostatnich realizacji warszawskiej pracowni MAG Architekci. Wkomponowany w zbocze budynek, otwiera się dużym przeszkleniem na malowniczy krajobraz starorzecza Wisły.
Dom Polny na Mazowszu Inspiracją dla architektów stał się kamienny mur znaleziony na działce. Podobnym materiałem wykończono frontową elewację, z którą kontrastują biała bryła dachu i wykonana z wielkoformatowych płyt posadzka tarasu – pisze Magdalena Pios.
Podążając za słońcem – o koncepcji Domu Kwadrantowego Robert Konieczny Punktem wyjścia była działka o regularnym kształcie, położona na przedmieściach wśród przeciętnej zabudowy jednorodzinnej. Usytuowaliśmy na niej prostopadłościenną bryłę, odpowiadającą życzeniom inwestorów pod względem programu funkcjonalnego. Następnie obróciliśmy część należącą do parteru, aby uzyskać możliwie jak największą prywatność od strony drogi – pisze Robert Konieczny.
Przestrzeń poruszeń – o Domu Kwadrantowym Marcin Szczelina Jeśli spojrzymy na architekturę jako na naukę o przekształcaniu przestrzeni, okaże się, że ruch jest jej nieod-łącznym elementem. Im bardziej daje się przekształcać, tym lepiej odpowiada na zmieniające się potrzeby. Ruchome części to potencjał. Dzięki ich obecności tworzy się silniejsza interakcja między użytkownikami a budynkiem – pisze Marcin Szczelina.
Totalny neomodernizm – o Domu Kwadrantowym Tadeáš Goryczka Działanie promieni słońca nie tylko w centralnej przestrzeni, ale i w pozostałych pomieszczeniach, jest bardzo odczuwalne i staje się głównym elementem dekoracyjnym minimalistycznej architektury. Biel ścian żywo gra zmiennością odcieni, a wszystko to podkreślają skośne płaszczyzny oryginalnego zadaszenia obiektu – pisze Tadeáš Goryczka.