Architektura MuratorRealizacjeDworzec / Wolsztyn

Dworzec / Wolsztyn

Realizacja łączy z pozoru odległe światy – kolej i miasto, chaos i porządek, ruch i spokój. Dyskretnie buduje kulturę przestrzeni dostępnej dla każdego – o nowej realizacji pracowni PL.architekci pisze Piotr Marciniak.

Dworzec / Wolsztyn
Dworzec w Wolsztynie, proj. PL.architekci; fot. Maciej Lulko

Polskie koleje ostatnimi laty mają nieco więcej szczęścia do dobrej architektury. Przykładem są chociażby takie realizacje, jak: węzeł komunikacyjny w Solcu Kujawskim („A-m” 4/17), centrum przesiadkowe w Żorach („A-m” 6/20) czy ukończone właśnie centrum komunikacyjne w Wolsztynie. To ostatnie zlokalizowano w miejscu szczególnym, które słynie z parowozów, od wielu lat budujących koloryt miasta, będących także jego wielką turystyczną atrakcją.

Sama kolej w Wolsztynie ma dość długą tradycję. Pierwszy dworzec wybudowano w 1886 roku, a parowozownię nieco później, w 1907 roku. Po zniszczeniu dworca w czasie II wojny światowej dopiero z początkiem lat 60. wybudowano nowy modernistyczny obiekt według projektu Kazimierza Serowskiego. Budynek, po odkupieniu go w 2015 roku przez samorząd gminy Wolsztyn, dzięki środkom z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego został w 2019 roku poddany kompleksowej przebudowie. Zmiana właściciela pozwoliła na dużą swobodę nie tylko w kreowaniu programu funkcjonalnego, lecz także w doborze rozwiązań architektonicznych.

Przebudowa dawnego dworca na styku terenów kolejowych i miasta musiała być sporym wyzwaniem dla biura PL.architekci. Pozornie prostym, bo budynek został już określony i definiował tę przestrzeń, a jednak niełatwym – ze względu na lokalizację i monotonię kontekstu oraz na program łączący różne funkcje. Większość sąsiadujących obiektów powstała wiele lat temu, jednak kolejowy i historyczny kontekst wymuszał spojrzenie w przeszłość i współpracę z konserwatorem. Projektanci zorientowali budynek w kierunku miasta oraz peronów, a przyjęty układ pozwolił na stworzenie nowoczesnego programu.

Dworzec PKP w Mościcach w rejestrze zabytków! [GALERIA] Małopolski Konserwator wpisał dworczec PKP w Mościcach do rejestru zabytków. To ostatni moment! Ten należący do kolei obiekt, przypominający nieco Kunsthal Rotterdam Rema Koolhaasa, jest dziś w fatalnym stanie technicznym.
Utrecht Centraal - największy dworzec kolejowy Holandii Po sześciu latach budowy otwarto największy dworzec kolejowy Holandii. To już trzecia po Rotterdamie i Hadze stacja rozbudowana według projektu pracowni Benthem Crouwel Architects.
Dworzec / Oświęcim To obiekt funkcjonalny i szlachetny. Jego autorzy odnaleźli w projekcie drogę do połączenia trudnej przeszłości z pełną wyzwań teraźniejszością – o realizacji pisze Janusz Sepioł.
Nowy dworzec Częstochowa Główna Zbliża się przebudowa dworca Częstochowa Główna. PKP S.A. podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej z pracowniami wybranymi w konkursie architektonicznym: Toprojekt z Rybnika oraz AND Studio i Antonini z Paryża.
Zaprojektuj nowy dworzec! Konkurs na projekt dworca Częstochowa Główna PKP we współpracy z lokalnym oddziałem SARP, Gminą Miasta Częstochowy i spółką PKS ogłaszają konkurs na projekt nowego dworca głównego wraz z zagospodarowaniem otoczenia. Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie do 5 sierpnia.
Dworzec Komunikacji Lokalnej w Rzeszowie Rozbudowana i konsekwentna instalacja fotowoltaiczna nie jest tylko dodatkiem, mającym zapewnić niezbędne punkty we wnioskach o dofinansowanie, ale sposobem na stworzenie przemyślanych form architektonicznych – pisze Tomasz Michalak.
Nowy dworzec w Zakopanem Wkrótce rozpocznie się realizacja wielofunkcyjnego centrum komunikacyjnego w Zakopanem według projektu krakowskiej pracowni Urba Architects. W ramach inwestycji wyremontowany i rozbudowany zostanie dawny dworzec PKP, ale gruntowna modernizacja czeka też centrum przesiadkowe przy dolnej stacji kolejowej na Kasprowy Wierch.
Przebudowa dworca w Wolsztynie Pracownia PL.architekci zwyciężyła w konkursie na projekt wielofunkcyjnego dworca w Wolsztynie.