Architektura MuratorRealizacjeKościół na Teneryfie – nowa realizacja Menis Arquitectos

Kościół na Teneryfie – nowa realizacja Menis Arquitectos

Na początku maja uroczyście konsekrowano kościół pod wezwaniem Najświętszego Odkupiciela w La Lagunie na Teneryfie. Realizacja świątyni według projektu Menis Arquitectos zajęła 13 lat.

Kulisy warsztatu Menis Arquitectos
Kościół w La Lagunie, proj. Menis Arquitectos; fot. © Simona Rota
kościół pw. Najświętszego OdkupicielaLa Laguna, Teneryfa
AutorzyMenis Arquitectos
Inwestorparafia Najświętszego Odkupiciela w La Lagunie
Powierzchnia terenu550.0 m²
Powierzchnia użytkowa1050.0 m²
Data realizacji (początek)2006
Data realizacji (koniec)2019

Kościół Chrystusa Odkupiciela w La Lagunie to masywna bryła składająca się z czterech nieregularnych bloków. Do jej budowy architekci wykorzystali beton zmieszany z lokalną skałę wulkaniczną, co nie tylko poprawia właściwości akustyczne świątyni, ale – jak to często bywa w przypadku realizacji Menis Arquitectos – nadaje całości charakter formacji skalnej utworzonej w wyniku długotrwałych procesów geologicznych. Typowe dla pracowni jest tu też efektowne operowanie naturalnym oświetleniem, które wpadając poprzez szczeliny między poszczególnymi blokami, kreuje we wnętrzu atmosferę sacrum. Budynek oddano do użytku po 13 latach realizacji.

Wystawa „Backstage. Fernando Menis” we Wrocławiu Fernando Menis założenia każdego swojego projektu testuje na modelach, wykorzystując do ich tworzenia tak różne materiały jak plastelina, sklejka, styrodur, glina czy gips. O kulisach jego architektonicznego warsztatu opowiadać będzie wystawa prezentowana w Muzeum Architektury we Wrocławiu.
Kulisy warsztatu Fernando Menisa Na początku grudnia w galerii Aedes w Berlinie otwarto wystawę „Backstage, Menis Arquitectos”. Podczas wernisażu twórczość hiszpańskiego architekta omówiły krytyczka architektury Kristin Feireiss oraz redaktor naczelna „A-m” Ewa P. Porębska.
O historii budowy obiektu Niewiele brakowało, by projekt Fernanda Menisa podzielił los niezrealizowanej koncepcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej autorstwa Chrystiana Kereza. Budowa sali koncertowej doszła do skutku tylko dzięki ogromnej determinacji władz miasta i hiszpańskiego architekta – przypominamy założenia konkursu z 2008 roku i okoliczności, w jakich dokonywano kolejnych zmian zwycięskiego projektu.
Nowa ikona miasta – o CKK Jordanki w Toruniu Grzegorz Grabowski Chcielibyśmy, aby nowy obiekt przyczynił się do wzrostu liczby imprez kulturalnych odbywających się w Toruniu. Mam nadzieję, że stanie się jedną z atrakcji, ikoną miasta, dla którego zawsze były ważne artystyczne aspiracje – pisze Grzegorz Grabowski, prezes zarządu CKK Jordanki.
Między tradycją i nowoczesnością – o projekcie CKK Jordanki w Toruniu Fernando Menis Kwestie połączenia starego z nowym staraliśmy się rozwiązać dzięki zastosowanym materiałom. Wnętrze wykończone jest konglomeratem betonu z dodatkiem kruszywa melafirowego i cegły, charakterystycznej dla fasad domów w zabytkowym centrum miasta. Na zewnątrz widać bardzo jasny, niemal biały beton, a okładzina z ceglanych odłamków pojawia się jedynie w przypominających łzy szczelinach – pisze główny projektant budynku Fernando Menis.
Sala koncertowa Jordanki w Toruniu W toruńskiej realizacji Fernando Menis odkrył istotę swej architektury, która zawsze zdaje się częścią krajobrazu powstałego w wyniku procesów geologicznych. Skłania do refleksji, niepokoi i inspiruje zarazem – o poszukiwaniu esencji miejsca, łączeniu przeciwieństw i niezwykłej biegłości w kreowaniu unikalnych przestrzeni piszą Ignacio Bosch Reig, profesor projektowania architektonicznego na WA politechniki w Walencji i Ewa P. Porębska, architekt, krytyk architektury, redaktor naczelna „A-m”.