Wydział Rzeźby ASP w Warszawie

i

Autor: Archiwum Architektury Widok od ulicy Spokojnej; nowy budynek wydziału nawiązuje kątem spadków dachu oraz proporcjami do zabytkowej zabudowy. Fot. Marcin Czechowicz

Pionierski projekt – o koncepcji Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP Wojciech Gawinowski

2016-05-31 11:54

Przystępując do konkursu na projekt obiektu, zdecydowaliśmy się na użycie mało jeszcze wówczas rozpowszechnionej technologii BIM. W toku dalszych prac uznaliśmy, że również wszystkie projekty branżowe powinny powstać w BIM. Możliwość wykorzystania pełnego modelu 3D bardzo ułatwiła nam wprowadzanie szybkich korekt i zmian również na budowie, co przy skomplikowanej bryle obiektu, którego konstrukcja jest całkowicie betonowa, było nieocenione – pisze współautor budynku Wojciech Gawinowski.

Nazwa obiektuWydział Rzeźby ASP
Adres obiektuWarszawa, ul. Spokojna 15
AutorzyVostok Design, architekci Wojciech Gawinowski (architekt prowadzący), Wojciech Sumlet (architekt prowadzący), Gabriela Waśko, Kamila Głodowska, Krzysztof Skoczylas, Magdalena Grzybowska, Piotr Martela
Architektura wnętrzVostok Design
Architektura krajobrazuVostok Design
KonstrukcjaM.A.D. Engineers
Generalny wykonawcaWarmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane
InwestorASP Warszawa
Powierzchnia terenu4593.0 m²
Powierzchnia zabudowy1358.0 m²
Powierzchnia użytkowa1596.0 m²
Powierzchnia całkowita2517.0 m²
Kubatura12800.0 m³
Projekt2011-2014
Data realizacji (początek)2014
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycji10 000 000 PLN

Nowy budynek miał znaleźć się w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego zespołu zakładów sanitarnych należących obecnie do warszawskiej ASP. W naturalny sposób skłoniło nas to do poszukiwania harmonii między starą a nową architekturą. Ceglane mury historycznego obiektu dobrze komponują się z zielonym i intymnym charakterem ulicy Spokojnej, która ciągnie się wzdłuż starego ogrodzenia cmentarza Powązkowskiego i ten charakter chcieliśmy utrzymać.

Ciekawe usytuowanie działki samo nasunęło decyzję o poszukiwaniu formy budynku, który byłby nieinwazyjny, a zarazem oszczędny w wyrazie. Zadanie okazało się jednak utrudnione przez rozległy program funkcjonalny, który wymuszał praktycznie całkowitą zabudowę terenu.

Wydział Rzeźby ASP w Warszawie

i

Autor: Archiwum Architektury Nowy budynek wydaje się dopełnieniem istniejącego architektonicznego krajobrazu; za kilka lat drewniana elewacja z modrzewia syberyjskiego zszarzeje i będzie trudnym do wyodrębnienia elementem zespołu. Fot. Marcin Czechowicz

Pierwszą decyzją było częściowe „ukrycie” budynku za historycznym murem od ulicy Spokojnej. Mimo zezwolenia na wyburzenie muru, postanowiliśmy go zachować, uznając, że zawiera potencjał, by stać się swoistym łącznikiem pomiędzy nową a starą zabudową. W ten sposób część obiektu wycofaliśmy w głąb działki, a część zaprojektowaliśmy w formie prostej, dwuspadowej bryły nawiązującej kątem spadków dachu i proporcjami do zabytkowej zabudowy. Dodatkowo w murze znalazło się przebicie prowadzące do wnętrza zespołu, natomiast w miejscu oryginalnej bramy wjazdowej zaprojektowano duże okno pozwalające przechodniom na wgląd do pracowni.

Wydział Rzeźby ASP w Warszawie

i

Autor: Archiwum Architektury Wszystkie pracownie na drugiej kondygnacji doświetlone są przez świetliki dachowe, w których zainstalowano automatyczne rolety oraz przez otwory na wschodniej elewacji; każda z tych pracowni ma swoją loggię. Fot. Marcin Czechowicz

Już przystępując do konkursu na projekt obiektu, zdecydowaliśmy się na użycie mało jeszcze wówczas rozpowszechnionej technologii BIM. W toku dalszych prac uznaliśmy, że również wszystkie projekty branżowe powinny powstać w BIM. Udało nam się zebrać zespół, który był na tyle otwarty, by wziąć udział w tym pionierskim przedsięwzięciu. Pomimo trudności z adaptacją nowej technologii, ostatecznie jesteśmy bardzo zadowoleni, bo dzięki niej tak naprawdę udało nam się zrealizować budynek w takiej formie, w jakiej chcieliśmy. Możliwość wykorzystania pełnego modelu 3D bardzo ułatwiła nam wprowadzanie szybkich korekt i zmian również na budowie, co przy skomplikowanej bryle obiektu, którego konstrukcja jest całkowicie betonowa, było nieocenione.