Przestrzeń poruszeń – o Domu Kwadrantowym Marcin Szczelina
Jeśli spojrzymy na architekturę jako na naukę o przekształcaniu przestrzeni, okaże się, że ruch jest jej nieod-łącznym elementem. Im bardziej daje się przekształcać, tym lepiej odpowiada na zmieniające się potrzeby. Ruchome części to potencjał. Dzięki ich obecności tworzy się silniejsza interakcja między użytkownikami a budynkiem – pisze Marcin Szczelina.
Widok z lotu ptaka. Fragment Domu Kwadrantowego podąża za słońcem; Fot. Jarosław Syrek
Nieruchomość to w języku polskim synonim budynku. Jeśli spojrzymy na architekturę jako na naukę o przekształcaniu przestrzeni, okaże się, że ruch jest jej nieodłącznym elementem. Im bardziej daje się przekształcać, tym lepiej odpowiada na zmieniające się potrzeby. Robert Konieczny tworzy budynki, składające się z ruchomych części. Projektuje obiekty, w których można dokonywać przesunięć, a co za tym idzie – zmieniać otaczającą przestrzeń. Prędkość, czas, topografia i materialność są punktami wyjścia do poszukiwań nowych rozwiązań. Ruchome elementy to potencjał. Dzięki ich obecności tworzy się silniejsza interakcja między użytkownikami a budynkiem.
Widok z ruchomej części Domu Kwadrantowego. Po lewej stronie widoczna część spa, po prawej salon; Fot. Juliusz Sokołowski
W pracowni Roberta Koniecznego nie ma jednej określonej filozofii projektowania. Architekci stawiają na różnorodność i odwagę zaczynania od początku. Tylko w ten sposób, bez bagażu w postaci zbytniego przywiązania do wcześniejszych rozwiązań, wykluwają się świeże idee. W konceptualne podejście do projektowania wpisuje się nieortodoksyjne nastawienie do własnych pomysłów. Oznacza to, że idea nigdy nie ma końca – każda, nawet ta zrealizowana, może być dalej rozwijana. Prace Koniecznego tworzą swoiste ścieżki projektowe, gdyż są stale udoskonalane. Nowym ruchomym obiektem autorstwa pracowni KWK Promes jest miejska willa w centralnej Polsce. Wyzwanie polegało na tym, aby w zależności od potrzeb uzyskać pełne nasłonecznienie lub cień wewnątrz budynku. W naszej szerokości geograficznej słońca jest tak niewiele, szczególnie jesienią i zimą, że inwestor chciał, aby dom łapał światło dzienne o każdej możliwej porze. Nasłonecznienie we wnętrzu można regulować na różne sposoby: stosując przeszklenia na całej powierzchni ścian, używając zasłon, rolet czy też ruchomych przysłon zainstalowanych na fasadach. Żadne z powszechnych rozwiązań nie odpowiadało w pełni na zadanie, jakie przyszli mieszkańcy postawili przed architektami. Trzeba było pójść o krok dalej i opracować innowacyjny sposób na regulowanie światła w otwartej strefie dziennej umieszczonej na parterze willi. Inspiracją stał się kwadrant – przyrząd służący dawniej do wyznaczania pozycji gwiazd. Istotę nowej koncepcji stanowi więc ruchomy taras. Skrzydło domu, a w zasadzie jego część, porusza się po torze niczym przeziernik w kwadrancie, kreśląc swoim ruchem ćwiartkę koła. Taras pozwala regulować ilość promieni słonecznych wpadających do przestrzeni, z którymi się łączy. W zależności od położenia ruchomy element domyka część dzienną lub rekreacyjną – domowe spa. Domownicy mogą zacienić wybraną strefę lub otworzyć ją w stronę słońca. Bryła willi składa się z dwóch nałożonych na siebie prostopadłościanów, tak że parter i piętro tworzą kąt prosty – oglądane z lotu ptaka przypominają literę L. Krótsze ramię domu osłania podwórko od ulicy, zapewniając mieszkańcom intymność. Przestronny salon połączony z kuchnią i jadalnią otwiera się na ogród. Dzięki precyzyjnie zaprojektowanemu usytuowaniu obiektu na działce mieszkańcy mogą czuć się swobodnie. Nawet wówczas, gdy parter jest w dużym stopniu przeszklony, a budynek jest częścią osiedla domów jednorodzinnych. Monolityczną bryłę uwydatnia biały kolor zastosowany na elewacji i połaciach dachu. Całość dopełnia minimalistyczny projekt wnętrz autorstwa pracowni Pulva. Tu także dominuje biel subtelnie przełamana szarościami i czernią. W tej aranżacji intensywne barwy zarezerwowane są dla dzieł sztuki: obrazów i rzeźb. Konieczny jest jednym z tych projektantów, którzy przedkładają koncept nad upodobania stylistyczne. Dzięki temu jego realizacje nie hołdują jednej obranej formie, ale są nieustającym poszukiwaniem „architektonicznego ideału”. Projekty KWK Promes udowadniają, że elementy składające się na architekturę to coś więcej niż ściany, drzwi, okna i stropy. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że ruchome części są efektownymi gadżetami służącymi do zabawy. Nic bardziej mylnego – każde z rozwiązań jest uzasadnione, funkcjonalne i wynikające z eksplorowanych w śląskiej pracowni ścieżek projektowych, prowadzących do innowacyjnych pomysłów.
Widok z lotu ptaka. Fragment Domu Kwadrantowego podąża za słońcem; Fot. Jarosław Syrek
Widok z lotu ptaka; Dom Kwadrantowy znajduje się w okolicy zabudowanej typowymi, przeważnie dwukondygnacyjnymi domami; Fot. Jarosław Syrek
Widok od strony ulicy. Parter Domu Kwadrantowego wydziela intymną strefę ogrodu. Hybrydowe połączenie wymaganego przez prawo budowlane dachu dwuspadowego z dachem płaskim, którego życzył sobie inwestor, nadało obiektowi charakterystycznego wyglądu; Fot. Jarosław Syrek
Widok z ruchomej części Domu Kwadrantowego. Po lewej stronie widoczna część spa, po prawej salon; Fot. Juliusz Sokołowski
Hol na piętrze, odwzorowujący wewnątrz kształt dachu Domu Kwadrantowego; Fot. Juliusz Sokołowski
Wieczorny widok z ruchomej części Domu Kwadrantowego podczas jej przemieszczania; Fot. Juliusz Sokołowski
Widok z salonu w kierunku spa. Ruchoma część Domu Kwadrantowego po zaparkowaniu przedłuża pokój dzienny; Fot. Juliusz Sokołowski
Widok z salonu w kierunku spa. Ruchoma część Domu Kwadrantowego po zaparkowaniu przedłuża pokój dzienny; Fot. Juliusz Sokołowski
Inspirowane kwadrantem skrzydło Domu Kwadrantowego porusza się także wieczorem, powiększając przestrzeń salonu lub spa; Fot. Juliusz Sokołowski
Ruchoma część Domu Kwadrantowego dojeżdżająca do spa; Fot. Juliusz Sokołowski
Moment dojeżdżania ruchomej części Domu Kwadrantowego do salonu; Fot. Juliusz Sokołowski
Detal szyny, po której porusza się mobilna część Domu Kwadrantowego. Dzięki stałemu przemieszczaniu się elementu może pod nim rosnąć naturalna trawa; Fot. Juliusz Sokołowski
Od południowej strony bryła Domu Kwadrantowego jest prosta z płaskim dachem; Fot. Juliusz Sokołowski
System szkleń parkujących we wnękach umożliwia całkowite otwarcie salonu z dwóch stron. W tym rozmiarze rozwiązanie to było prototypem, które później firma Skyframe wdrożyła do systemowej produkcji; Fot. Juliusz Sokołowski
Detal zawiasów ruchomej części Domu Kwadrantowego; mechanizmy, dzięki którym część budynku się porusza wykonała firma Comstal; Fot. Juliusz Sokołowski
Widok Domu Kwadrantowego od strony zachodniej na intymną strefę ogrodu. Trzy charakterystyczne położenia tarasu - przedłużenie spa, salonu oraz jedna z pozycji ruchu za słońcem; Fot. Juliusz Sokołowski
Widok Domu Kwadrantowego od strony zachodniej na intymną strefę ogrodu. Trzy charakterystyczne położenia tarasu - przedłużenie spa, salonu oraz jedna z pozycji ruchu za słońcem; Fot. Juliusz Sokołowski
Widok Domu Kwadrantowego od strony zachodniej na intymną strefę ogrodu. Trzy charakterystyczne położenia tarasu - przedłużenie spa, salonu oraz jedna z pozycji ruchu za słońcem; Fot. Juliusz Sokołowski
Widok salonu Domu Kwadrantowego od strony wschodniej. Ruchoma część budynku kontroluje ilość wpadającego do niego światła; Fot. Juliusz Sokołowski
Widok salonu od strony wschodniej. Ruchoma część Domu Kwadrantowego kontroluje ilość wpadającego do niego światła; Fot. Juliusz Sokołowski
Punktem wyjścia do projektu Domu Kwadrantowego była działka o regularnym kształcie, położona na przedmieściach wśród przeciętnej zabudowy jednorodzinnej; Il. Archiwum KWK PROMES
Usytuowano na niej prostopadłościenną bryłę, odpowiadającą życzeniom inwestorów pod względem programu funkcjonalnego; Il. Archiwum KWK PROMES
Następnie obrócono część należącą do parteru, aby uzyskać możliwie jak największą prywatność od strony drogi. W „wyciętej” przestrzeni został zlokalizowany salon zadaszony piętrem, a w prostopadle ułożonej bryle znalazła się strefa spa; Il. Archiwum KWK PROMES
Plan miejscowy narzucał dach skośny, jednak inwestorzy chcieli, aby był płaski. W celu spełnienia tych podwójnych wymagań zaprojektowano dach dwuspadowy od strony ulicy, a poziomy od podwórza; Il. Archiwum KWK PROMES
W projekcie ruchomej części Domu Kwadrantowego wykorzystano motyw kwadrantu – dawnego przyrządu służącego do wyznaczania pozycji gwiazd. W wyniku tego część budynku reaguje na słońce i podąża za nim; Il. Archiwum KWK PROMES
Dom w zagrodzie od NA NOWO architekci to projekt obejmujący odbudowę i adaptację opuszczonych zabudowań gospodarczych – przedwojennej stodoły oraz ruin dawnego budynku mieszkalnego. Znajdują się one na rozległej działce położonej w jednej z zabytkowych dolnośląskich wsi. Jej historia sięga średniowiecza, a cała wieś objęta jest strefą ochrony konserwatorskiej.
Tuż przy granicy z Czechami, w malowniczej okolicy jednej z miejscowości Beskidu Śląskiego, powstaje Dom 40i4 projektu krakowskiej pracowni Autograf Studio. Nadwieszona nad terenem podłużna bryła mierzyć będzie 40 metrów długości i 4 metry szerokości.
Architekci wykorzystali cegłę ze starej poniemieckiej stodoły, tworząc współczesny dom dla młodej rodziny z dwójką dzieci inspirowany tradycyjnym budownictwem Wielkopolski.
Wśród heterogenicznej zabudowy willowej dzielnicy Warszawy powstał neomodernistyczny dom obłożony białym klinkierem. Za projekt obiektu odpowiada pracownia Paweł Lis Architekci.
Dom na skarpie to jedna z ostatnich realizacji warszawskiej pracowni MAG Architekci. Wkomponowany w zbocze budynek, otwiera się dużym przeszkleniem na malowniczy krajobraz starorzecza Wisły.