Rewitalizacja i rozbudowa Renomy we Wrocławiu

i

Autor: Archiwum Architektury

Rewitalizacja i rozbudowa "Renomy" we Wrocławiu

2009-05-05 2:00

Inwestycja przywróciła świetność historycznemu obiektowi, przy zachowaniu współczesnych standardów nowoczesnej galerii handlowej. (Autorzy: Maćków Pracownia Projektowa)

AutorzyMaćków Pracownia Projektowa z Wrocławia, Pracownia Benoy z Londynu, Ove Arup & Partners International Limited
Generalny wykonawcaWarbud S.A.
InwestorCentrum Development & Investments S.A.
Powierzchnia całkowita99000.0 m²
Projekt2003
Data realizacji (koniec)2009

W 1930 roku otwarto we Wrocławiu sztandarowy dom handlowy firmy Wertheim - najnowocześniejszy i największy w owym czasie w tej części Europy.W późniejszych latach mieszkańcy w plebiscycie postanowili nadać mu nazwę "Renoma", a sam budynek został wpisany do rejestru zabytków jako sztandarowe dzieło modernizmu europejskiego. Architekt Hermann Dernburg, projektując dom towarowy dla Wertheima zaplanował możliwość dobudowania nowego skrzydła w rejonie pl. Czystego.

Renowację zabytkowego budynku przeprowadzono w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków. Obok zachowania głównego układu struktury wewnętrznej, szczególnie ważnym było przywrócenie oryginalnego wyglądu zewnętrznego z reprezentacyjnym wejściem głównym od ulicy Świdnickiej oraz charakterystycznymi detalami elewacji, jak ceramiczne płytki czy elementy dekoracyjne w postaci zdobionych złotem główek i kwiatonów.

Inwestycja objęła rozbudowę Renomy o nową część oraz renowację zabytkowego budynku z zachowaniem historycznego wyglądu, a także nową aranżację powierzchni handlowych wewnątrz obu części połączonych w nową całość. Renoma po rozbudowie uzyskała dwukrotnie większą powierzchnię całkowitą - niemal 100 tys. mkw. Galeria handlowa na 5 kondygnacjach pomieści ok. 120 sklepów markowych i butików na powierzchni 31 tys. mkw.Trzy górne piętra zabytkowej części to ponad 10 tys. mkw. nowoczesnych powierzchni biurowych.

Nowa część, autorstwa Pracowni Projektowej Maćków, we współpracy z londyńskim specjalistą od wnętrz - firmą Benoy oraz projektantem konstrukcji i instalacji - firmą Arup, nawiązuje do charakteru zabytkowego budynku horyzontalnymi podziałami elewacji ukształtowanymi przez szereg gzymsów, których forma i gabaryty kojarzyć się mogą ze "skrzydłami". Projekt w oparciu o współczesne elementy architektoniczne, kontynuuje oryginalny zamysł, tworząc nową jakość.

Aranżacja wnętrz nawiązuje do dziedzictwa ekskluzywnego stylu domu handlowego. Zaplanowano przestronne powierzchnie sklepowe w obu skrzydłach budynku, nowoczesne wykończenie z użyciem szlachetnych materiałów - szkła, drewna i stali, a także dużą ilość przeszklonych przestrzeni zapewnia dostęp światła dziennego - w zabytkowej części obok okien na całej elewacji są to wewnętrzne dziedzińce nakryte szklanymi świetlikami, a także nowe przeszklone atrium, które łączy reprezentacyjną, frontową stronę nowego skrzydła z historycznym budynkiem.

Renoma wpisała się w proces przywracania ulicy Świdnickiej jej tradycyjnej funkcji handlowej, stając się elementem nadającym nową jakość przestrzeni publicznej całej okolicy. Dodatkowo, inwestor zadba też o najbliższe otoczenie - wyremontuje ulicę Czystą i fragment ulicy Podwale, a także uporządkuje i zaaranżuje publiczny zielony skwer.


Inwestor: Centrum Development & Investments S.A. (http://www.centrumdi.com/)Autorzy projektu: Maćków Pracownia Projektowa z Wrocławia (http://www.mackow.pl/);Pracownia Benoy z Londynu (www.benoy.com); Ove Arup & Partners International Limited (http://www.arup.com/)Zarządzający Projektem: Ove Arup & Partners International Limited (http://www.arup.com/)Generalny wykonawca: Warbud S.A. (http://www.warbud.pl/)Powierzchnia całkowita: 99 500 m2Powierzchnia handlowa (5 kondygnacji): 31 000 m2Powierzchnia biurowa (3 kondygnacje): 10 068 m2Projekt: 2003Otwarcie inwestycji: 25 kwietnia 2009Koszt inwestycji: ponad 100 mln euro