Nazwa obiektu | Sala wielofunkcyjna w Muzeum Katyńskim |
Adres obiektu | Warszawa, ul. Jana Jeziorańskiego 4 |
Autorzy | BBGK Architekci, architekci Jan Belina Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki |
Współpraca autorska | Marek Sobol, Marcin Szulc |
Konstrukcja | Biuro Bezpieczeństwa Konstrukcji Piotr Szczepański |
Generalny wykonawca | AluGlass-Realizacja |
Inwestor | Muzeum Wojska Polskiego |
Powierzchnia użytkowa | 71.0 m² |
Powierzchnia całkowita | 96.0 m² |
Kubatura | 238.0 m³ |
Projekt | 2018 |
Data realizacji (koniec) | 2020 |
Pomimo upływu sześciu lat od otwarcia Muzeum Katyńskiego jego architektura nic się nie zestarzała i wciąż wywiera wrażenie swoją świeżością i prostotą. Znakomicie wkomponowana w ceglane mury Cytadeli Warszawskiej, operuje współczesnym językiem i czystą formą. Porusza ekspresją i symboliką. Wolna jest przy tym od nieznośnego, pseudopatriotycznego kiczu.Muzeum Katyńskie w odróżnieniu od większości tego rodzaju placówek powstało daleko od miejsca zbrodni. Dawna rosyjska twierdza mająca terroryzować buntowniczą Warszawę, dziś zmieniająca się w „wyspę muzeów”, jest jednak doskonałą lokalizacją. Muzeum zajmuje południowo-wschodni narożnik Cytadeli z półbastionem, działobitnią barkową i kaponierą, czyli ogromną ceglaną budowlą obronną flankującą fosę. To właśnie w kaponierze znajduje się główna ekspozycja pomieszczona na dwóch kondygnacjach tego dzieła obronnego z pierwszej połowy XIX wieku.Powierzchnia użytkowa i wystawiennicza we wtopionej w skarpę półbastionu kaponierze teraz powiększyła się dzięki dobudowaniu do niej nowej sali wielofunkcyjnej. Znalazła się ona w amfiladzie sal wystawowych drugiej kondygnacji kaponiery, jednak już poza obrysem tego ceglanego obiektu. Sala została wkopana w półbastion i ukryta pod zwałami ziemi.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”.Chcesz dalej czytać ten tekst?