Salon sprzedaży świec Message Candles i sklep komputerowy Jabłka Adama w Poznaniu

i

Autor: Archiwum Architektury Rzut wnętrza. Oznaczenia: 1 – strefa sprzedaży i prezentacji produktów; 2 – biuro; 3 – strefa produkcyjna; 4 – zaplecze kuchenne

Salon sprzedaży świec Message Candles i sklep komputerowy Jabłka Adama w Poznaniu

2015-08-20 18:23

Sklepy stacjonarne przyciągają klientów nie tylko asortymentem, ale też atrakcyjnie zaprojektowanymi wnętrzami. Prezentowane przykłady pokazują, że duży budżet nie jest konieczny, by wyróżnić się na rynku – pisze Katarzyna Gucałło.

Message Candles

Salon sprzedaży i produkcji świec Message CandlesPoznań, ul. 27 grudniaAutorzy: PL.architekci, architekci Bartłomiej Bajon, Katarzyna Cynka, Marcin KozierowskiWspółpraca autorska: architekt Joanna Sypniewska Wykonawca: Message Candles Inwestor: Message Candles Powierzchnia użytkowa: 80 m² Kubatura: 240 m³Projekt: 2014 Realizacja: 2015Nie podano kosztu inwestycji

Salon produkcji i sprzedaży świec zlokalizowany jest w jednej z oficyn poznańskiego Centrum. Nie ma przeszklonej witryny więc klienci z ulicy tu nie zaglądają. Po umówieniu spotkania trafia się do wnętrza wypełnionego zapachem olejków naturalnych, w którym wygodnie można zająć się interesami. Pierwsze wrażenie jest zaskakujące – trudno zgadnąć, czy mamy przed sobą las ustawionych na sztorc desek czy pionowe żaluzje z tkaniny doskonale imitującej drewno. Podczepione do szyn na suficie pasy forniru stanowią najważniejszy element wystroju. Za jego pomocą podzielono jednoprzestrzenne wnętrze na trzy przeplatające się strefy – miejsce spotkań, biuro i część produkcyjną z zapleczem. Pomysł na użycie tego materiału podsunęły projektantom z pracowni PL.architekci wizytówki i pudełka do pakowania świec ozdabiane przez manufakturę kawałkami surowego forniru orzechowego. We wnętrzu zdominowanym przez brąz forniru, czerń sufitu, szarość laminatowej połogi i biel prostych mebli biurowych, wyrazistym akcentem są cztery zielone fotele w salce spotkań. Projektantom zależało na zbudowaniu przestrzeni, którą można utożsamić z powstającym na miejscu produktem. Ekologiczne woski wlewane są tu do białych lub czarnych świeczników ze szkła w cylindrycznych formach. Stąd we wnętrzu na czarnym okrągłym dywanie znalazł się biały stoliczek w kształcie walca oraz meble ekspozycyjne o różnej wysokości i podobnej stylistyce. Pod lampami sufitowymi zainstalowano rozpraszające światło okręgi obleczone czarną tkaniną. Miejscami nakładają się na siebie dzięki czemu przepuszczają światło o różnym natężeniu. Powstająca gra światłocieni zgonie z zamierzeniem PL.architektów przywodzi na myśl migotliwy płomień świecy.

Salon sprzedaży świec Message Candles i sklep komputerowy Jabłka Adama w Poznaniu

i

Autor: Archiwum Architektury Rzut wnętrza. Oznaczenia 1 – ściany pokryte papierowymi torbami; 2 – lada sprzedażowa; 3 – ekspozycja; 4 – ława do siedzenia

Jabłka Adama

Salon sprzedaży Jabłka AdamaPoznań, ul. Ogrodowa 14Autorzy: mode:lina architekci; architekci Paweł Garus, Jerzy Woźniak, Kinga Kin . Współpraca: Minima Advertising People (branding) Communication Strategy, Naming, Claim, Key Visual, Corporate Identity, Website (RWD), BTL Materials Inwestor: Jabłka Adama Wykonawca: Jabłka Adama Powierzchnia użytkowa: 60 m² Projekt: 2013-2014 Realizacja: 2014 Nie podano kosztu inwestycji

Pracownia mode:lina architekci, podeszła do aranżacji wnętrza salonu sprzedaży Jabłka Adama w Poznaniu w bardzo dosłowny sposób. Jest stragan, są skrzynki na owoce i papierowe torebki. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że tu nie sprzedaje się jabłek, tylko komputery firmy Apple. Dla architektów motywem przewodnim projektu stały się skojarzenia z handlem owocami. Centralne miejsce wnętrza o powierzchni 60 m² zajmuje drewniana konstrukcja na kółkach formą przypominająca najzwyklejszy stragan. Prezentują się na nim komputery. Zamiast tradycyjnych regałów sklepowych we wnękach ściennych poustawiane zostały drewniane skrzynki, z których zazwyczaj sprzedaje się jabłka. Nawet drzwi prowadzące na zaplecze wyglądają jakby zostały zdjęte z ogrodowego składziku. Na ich prostej powierzchni z surowego drewna, z wyraźnymi metalowymi zawiasami i zasuwą zamiast klamki wygrawerowano dużą literę A (do wyboru: od imienia właściciela salonu – Adam lub angielskiego jabłka – Apple) z listkiem jabłoni zapożyczonym z logo firmy komputerowej. Do tego logotypu nawiązują też umieszczone na regale, w oknach i na jednej ze ścian zdjęcia ludzi trzymających nadgryzione jabłka. Torebki z papieru pakowego, w które na targu można włożyć owoce, wykorzystano do stworzenia ściennej instalacji. Przymocowane niczym łuski do dwóch przeciwległych ścian i fragmentu sufitu imitują rysunek muru. Na ich tle stoją drewniane lady. Jedna z nich służy jako stół ekspozycyjny. Druga, na kółkach, to kasa. Część kasową dodatkowo podkreślono przez dwie wiszące lampy, których skomplikowana forma kontrastuje z prostym wyposażeniem wnętrza. Realizacja zdobyła międzynarodową nagrodę EuroShop RetailDesign Award 2015, którą architekci odebrali w Szanghaju, pokonując projektantów pracujących dla takich firm jak Karl Lagerfeld, Dilmah, Rockar, Rose Bikes czy Comerzbank.