Architektura MuratorRealizacjeSiedziba tygodnika „Wiadomości Wrzesińskie”

Siedziba tygodnika „Wiadomości Wrzesińskie”

Architekci zaprojektowali optymalne środowisko pracy dla kreatywnego zespołu. Dodatkowy atut stanowi przenikająca się z obiektem przestrzeń publiczna, która może zmienić siedzibę lokalnej gazety w ważny element lokalnej tożsamości – pisze Krzysztof Mycielski.

Budynek tygodnika kreuje nową przestrzeń publiczną
Budynek tygodnika kreuje nową przestrzeń publiczną przy uczęszczanym skrzyżowaniu; ustawiony został w taki sposób, aby uwolnić miejsce pod kameralny placyk z zielenią i zewnętrznym tarasem; otwarty na tę stronę parter mieścić ma klubokawiarnię. Fot. Jakub Certowicz
Siedziba tygodnika „Wiadomości Wrzesińskie” Września, ul. Kaliska 1d
AutorzyUltra Architects, architekci Marcin Kościuch, Tomasz Osięgłowski
Współpraca autorskaarchitekt Łukasz Piszczałka
Zespół projektowyarchitekci Przemysław Fedorczuk, Kamila Dębińska
Architektura wnętrzUltra Architects
Architektura krajobrazuUltra Architects
KonstrukcjaPMB Piotr Kosz
Generalny wykonawcasystem gospodarczy
InwestorWydawnictwo Kropka, Jolanta i Waldemar Śliwczyńscy
Powierzchnia terenu1106.0 m²
Powierzchnia zabudowy406.0 m²
Powierzchnia użytkowa567.0 m²
Powierzchnia całkowita825.0 m²
Kubatura1579.0 m³
Projekt (data)2013
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycji3 200 000 PLN

Gdy w 2002 roku udało się Jemsom zrealizować siedzibę Agory, był to pierwszy w pełni demokratyczny budynek w Polsce. Transparentność gmachu odnosiła się do etosu społeczeństwa obywatelskiego. Bezkompromisowa jednoprzestrzenność wnętrz, zarówno w poziomie, jak i w pionie, pomiędzy kondygnacjami, miała służyć wymianie poglądów i informacji między osobami pracującymi w wielkim wydawnictwie. Budynek zrobił ogromne wrażenie na architektach i pracownikach redakcji w całej Polsce, ale ze względu na swoją niszową lokalizację w poprzemysłowej części Warszawy, nie zaoferował wiele mieszkańcom miasta. Pomimo wyjątkowości, nie przełożył się też na powszechną świadomość kreowania środowiska pracy za pomocą architektury.

Autorzy siedziby tygodnika „Wiadomości Wrzesińskie” w 14 lat później przenieśli ideę gmachu Agory do średniej wielkości miasta w Wielkopolsce. Zaprojektowali miejsce pracy dla redakcji wydającej lokalną gazetę o kilkutysięcznym nakładzie. Wyrazisty budynek użyteczności publicznej ma kubaturę większego domu jednorodzinnego. Wpisuje się w skalę sąsiedniej zabudowy oraz utrzymuję linie dwóch pierzei, ale też – co najważniejsze – kreuje przestrzeń publiczną przy licznie uczęszczanym przez pieszych skrzyżowaniu.

Siedziba tygodnika „Wiadomości Wrzesińskie” z lotu ptaka
Kubatura obiektu zbliżona jest do większego domu i wpisuje się w skalę sąsiedniej zabudowy; il. Skyflash/dzięki uprzejmości Ultra Architects

Budynek ustawiony został w taki sposób, aby uwolnić miejsce pod kameralny placyk z zielenią i zewnętrznym tarasem. Otwarty na niego parter mieścić ma klubokawiarnię. W przyszłości będzie ją można powiększyć o zajmujący pozostałą część dział ogłoszeń, gdy usługa ta w całości przeniesie się do sieci. Pierwsze piętro, gdzie zlokalizowano redakcję, również nie jest odgrodzonym od miasta światem. Gdy w nocy wypełnia je sztuczne światło, cała kondygnacja staje się dobrze widoczna dla przechodniów.

Podobnie jak w siedzibie Agory, miejsce pracy jest niemal jednoprzestrzenne, ze schodami otwierającymi się na wnętrze i stanowiącymi kluczowy element struktury budynku. Ponieważ obrys piętra jest mniejszy niż parteru, udało się wygospodarować przestrzeń na obszerny taras służący integracji i pożądanym w redakcji rozmowom podczas pracy. Przyjazny klimat wzmocniony jest zaprojektowaną na dachu ekstensywną zielenią. W analogiczny sposób zorganizowano drugie piętro z kolejnym tarasem, obejmujące studio telewizyjne i mieszkanie dla gości.

O w pełni autorskim charakterze tej budowli decyduje jej konstrukcja i sposób zaprojektowania elewacji. Dolny i górny strop pierwszego piętra, a także najwyższa kondygnacja, trzyma się na wyeksponowanej od strony wnętrza stalowej kratownicy biegnącej wzdłuż zewnętrznej ściany. Charakterystyczny kształt tej konstrukcji, przywołujący zwielokrotnioną literę W, nawiązuje do nazwy wydawanej tu gazety. Podobno analogia stanowi przypadek, ale motyw wykorzystali tutejsi PR-owcy i logo z podwójnym W to dziś rozpoznawalny symbol tygodnika.

Beton architektoniczny z surową fakturą ścian konstrukcyjnych oraz odsłonięte instalacje pod sufitami stanowią optymalne tło dla najprostszych mebli oraz zawieszanego notatkami i grafikami wnętrza redakcji. Perforowane elewacje zaprojektowano na prośbę redaktorów, by ochronić wnętrza przed nadmierną ilością światła słonecznego. Przesłonę dla szkła stanowią tu białe płyty z alucobondu podziurawione rytmem niewielkich otworów. Na pełnych fragmentach fasad ich dopełnieniem są panele z siatki cięto-ciągnionej, również o monochromatycznej barwie, nadającej budynkowi graficzny charakter.

Warszawski gmach Agory i kameralna siedziba wrzesińskiej redakcji to budynki trudno porównywalne, choćby z powodu ich skrajnie różnej skali. Jednak łączy je podobny sposób myślenia o wnętrzu jako optymalnym środowisku dla kreatywnego zespołu, w którym pracownicy mogą czuć się upodmiotowieni. We Wrześni dodatkowy atut stanowi przenikająca się z obiektem przestrzeń publiczna, która może zmienić siedzibę redakcji lokalnego tygodnika w ważny element lokalnej tożsamości.

Siedziba tygodnika „Wiadomości Wrzesińskie”
Siedziba tygodnika „Wiadomości Wrzesińskie”.  Schodkowy układ budynku wynika z redukcji i optymalizacji programu funkcjonalnego. Fot. Jakub Certowicz

Założenia autorskie

Projekt nowej siedziby „Wiadomości Wrzesińskich” zdefiniowały dwa główne czynniki: wielkość budżetu oraz idea transparentności rozumianej tutaj zarówno dosłownie, jak i symbolicznie. Projektując ten niewielki biurowiec, musieliśmy przede wszystkim zmieścić się w budżecie, jakim dysponowali inwestorzy. Osiągnęliśmy to, redukując i optymalizując program funkcjonalny, a także stosując proste i tanie materiały.

Siedziba tygodnika „Wiadomości Wrzesińskie”. Open space na pierwszym piętrze budynku
Open space na pierwszym piętrze budynku; dolny i górny strop pierwszego piętra, a także najwyższa kondygnacja, trzyma się na wyeksponowanej od strony wnętrza masywnej stalowej kratownicy biegnącej wzdłuż zewnętrznej ściany; charakterystyczny kształt tej konstrukcji, przywołujący zwielokrotnioną literę W, nawiązuje do nazwy wydawanego tu tygodnika. Fot. Jakub Certowicz

Eliminując niepotrzebne pomieszczenia, otrzymaliśmy charakterystyczny, schodkowy kształt budynku. Dużym wyzwaniem było zaprojektowanie piętra redakcji. Wraz z inwestorem chcieliśmy, żeby wnętrze obiektu i toczące się w nim życie były widoczne dla mieszkańców miasta. To symboliczne odniesienie do idei jawności i przejrzystości dziennikarstwa. Redakcja została więc ulokowana od strony ulicy Kaliskiej. Niestety, jest to jednocześnie południowa strona działki, co wiąże się z nadmiernym prześwietlaniem wnętrza. Z tego powodu fasada została pokryta panelami przeciwsłonecznymi, których perforacja inspirowana jest wyglądem szpalt gazety, pełni więc również funkcję identyfikacji wizualnej obiektu. Wieczorem, gdy w budynku zostaje włączone oświetlenie, panele stają się prawie niewidoczne. A trzeba dodać, że przygotowując kolejne wydanie gazety, redakcja dość często pracuje do późnych godzin. 

Marcin Kościuch, Tomasz Osięgłowski

Biuro coworkingowe The Nest w Warszawie Celem projektu było stworzenie atrakcyjnego wizualnie wnętrza z możliwością realizacji różnych modeli pracy. Klienci w zależności od potrzeby mogą wybrać biurko we wspólnej przestrzeni lub prywatny gabinet – pisze Olga Strużyna-Mazurkiewicz.
Biuro i hurtownia farmaceutyczna w Piszu Wbrew wyobrażeniom o architekturze przemysłowej najważniejszą inspiracją dla projektantów stała się natura. Wątek mazurskiej zieleni, drewna oraz kamieni przewija się w każdym detalu w sposób subtelny i nowoczesny – pisze Jerzy S. Majewski.
Woodi To krzesła z siedziskiem wykonanym ze sklejki i podstawą z aluminium. Sprawdzą się zarówno w salach konferencyjnych jak i gabinetach. Dostępne w kilku opcjach: różnych wykończeniach sklejki i tapicerki, kilku typach stelaża oraz kolorystyce elementów. Ich wzornictwo pasuje do wnętrz klasycznych, jak i nowoczesnych.
Siedziba biura JLL w Warsaw Spire Koncepcja warszawskiego biura JLL opiera się na założeniu, że najważniejsze są potrzeby i wygoda pracowników. Dzisiaj pracują w oryginalnie i ergonomicznie zaprojektowanej kreatywnej przestrzeni – pisze Dominika Olszyna.
1200 m² dobrze zaprojektowanej przestrzeni. Grupa Nowy Styl na targach ORGATEC Premierowe produkty światowych projektantów, najnowsze badania i technologie – w dniach 25–29 października na targach ORGATEC Grupa Nowy Styl zaprezentuje nie tylko komfortowe wyposażenie miejsc pracy, ale także swoją wiedzę na temat ich aranżowania.
Nowe Piętro Młoda architektura, grafika i wzornictwo. Cykl spotkań 2010 „Architektury-murator” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Gośćmi wieczoru byli: Front Architects, Paweł Grobelny i Jan Dziaczkowski.