Wnętrza Biblioteki Narodowej. Schody z ciemnej stali przełamują rytm biurek i regałów

2024-11-22 14:27

Wnętrza Biblioteki Narodowej w Warszawie. W miejscu dziedzińca i wentylatorowni architekci z Konior Studio zaprojektowali przekrytą świetlikiem, dwukondygnacyjną salę. Wykorzystali m.in. miedź, stal, naturalne drewno i kamień. Od wejścia uwagę zwraca sufit z miedzianej siatki i efektowna lada recepcyjna wyznaczająca granicę między strefą publiczną a strefą czytelni. Całość dopełniają wewnętrzne ogrody.

Spis treści

  1. Historia budowy Biblioteki Narodowej
  2. Konkurs i modernizacja czytelni
  3. Miedź, stal i naturalne drewno
  4. Zobacz piękne wnętrza biblioteki w Warszawie
Katowice Dworcowa. Tomasz Konior o kamienicach

Przeszklony dach nad przestronnym wnętrzem centralnej części budynku, będący współczesną reminiscencją dziedzińca, jest wyróżnikiem projektu i tworzy rozległą, dobrze oświetloną przestrzeń. Nowe materiały wykończeniowe, jak miedź, stal i drewno, harmonijnie współgrają z zachowanymi okładzinami kamiennymi. Po modernizacji budynek, zarówno w swojej zewnętrznej, jak i wewnętrznej formie i stylistyce, stanowi spójną całość, udowadniając, że możliwe jest udane rozwinięcie i reinterpretacja założeń projektowych z lat 60. XX wieku – to uzasadnienie jury, napisane, gdy w 2023 roku wnętrza Biblioteki Narodowej zdobyły Nagrodę Roku SARP w kategorii Architektura wnętrz.

To właśnie w tych wnętrzach, niemal trzy lata po otwarciu dla Czytelników po modernizacji, świętowaliśmy 30-lecie Architektury-murator. Swoją obecnością zaszczyciło nas wielu znanych architektów, w tym autor projektu wnętrz przy Niepodległości 213 - Tomasz Konior. Przypomnijmy zatem ten budynek.

Historia budowy Biblioteki Narodowej

Realizację Biblioteki Narodowej przy Polu Mokotowskim rozpoczęto w 1977 roku, by po 6 latach oddać do użytku pierwszy z trzech planowanych budynków. Drugą część ukończono w 1986 roku, a w 1995 roku udostępniono Czytelnię Ogólną. Jednak już w pierwszej dekadzie XXI wieku konieczne okazała się nie tylko zmiana przechowywania i udostępniania zbiorów, ale też warunków technicznych samego budynku.

Czytaj też i zobacz zdjęcia:

Biblioteka SGH w Warszawie

Konkurs i modernizacja czytelni

Modernizacja czytelni zajęła w sumie sześć lat. Konkurs na ich projekt został rozstrzygnięty w 2015 roku. Zwyciężyła pracownia Konior Studio.

- Przeprowadzone już na etapie konkursu analizy wykazały, że zunifikowany język modernistycznej architektury niesie za sobą pewne ograniczenia. Modułowość i powtarzalność wprowadza uporządkowanie, ale bez postawienia akcentów we właściwym miejscu jednakowa przestrzeń pozostaje niezrozumiała. Stało się oczywiste, że obiekt w dotychczasowej formie nie będzie funkcjonować jako współczesna czytelnia, z której można korzystać w wygodny sposób. Główną ideą stało się założenie, by budynek biblioteki zachował wszystkie dotychczasowe zalety i modernistyczny charakter, a jednocześnie stał się bardziej intuicyjny, ergonomiczny i ekologiczny.

Postanowiliśmy nadać wnętrzom czytelni nową, właściwą hierarchię, a dzięki użytym materiałom podkreślić rangę siedziby jednej z najważniejszych instytucji kultury w Polsce – pisali o koncepcji w „A-m” 12/2021 Tomasz Konior i Marcin Piotrowski.

Miedź, stal i naturalne drewno

Architekci założyli, że najważniejszą strefą biblioteki stanie się odtąd przestrzeń na przecięciu osi wejścia głównego oraz osi czytelni. W miejscu istniejącego dziedzińca V i wentylatorowni zaprojektowali przekrytą świetlikiem, dwukondygnacyjną salę o indywidualnym charakterze. Wykorzystali tu m.in. miedź, stal, naturalne drewno i kamień. Już od samego wejścia uwagę zwraca sufit z miedzianej siatki i efektowna lada recepcyjna wyznaczająca granicę między strefą publiczną a strefą czytelni. Całość dopełniają cztery wewnętrzne ogrody, każdy o odmiennej stylistyce, ze specjalnie dobraną roślinnością zmieniającą się wraz z porami roku.

Zobacz piękne wnętrza biblioteki w Warszawie

Architektura Murator Google News
Autor:
Flip Springer. Architektura ma kłopot
O niebudowaniu, nieznośnej konieczności porzucenia komfortu i wyprowadzaniu z równowagi świata architektury Arturowi Celińskiemu mówi Filip Springer. Przypominamy rozmowę nagraną w październiku ubiegłego roku ze względu na publikację książki Filipa "Szara godzina. Czas na nową architekturę".
Podcast miejski