Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston
Pod względem rozwiązań technicznych na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja półprzeźroczystej fasady oraz wielokrzywiznowego zadaszenia. O Nancy and Rich Kinder Museum Building MFAH w Houston projektu Steven Holl Architects pisze Radosław Stach.
Nancy and Rich Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston (MFAH), proj. Steven Holl Architects; fot. Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects
Przebudowa kampusu wchodzącego w skład Muzeum Sztuki Współczesnej w Houston jest obecnie największą inwestycją dla instytucji kultury w Ameryce Północnej. Celem nowego założenia urbanistycznego jest dopełnienie przestrzenne sąsiadujących historycznych obiektów, takich jak kościół z 1924 roku, budynek Miesa van der Rohe czy park rzeźb projektu Isamu Noguchi. Częścią kampusu jest również nowy budynek o powierzchni ponad 22 000 m2, mieszczący kolekcje sztuki współczesnej, nazwany od patronów muzeum Nancy i Richa Kinderów. Na trzech poziomach rozmieszczonych wokół przestrzeni centralnej rozlokowano sale wystawiennicze, audytorium dla 225 gości, kawiarnie, restaurację, parking podziemny ze 115 miejscami oraz tunele dla pieszych pomiędzy Szkołą Artystyczną Glassell oraz budynkiem prawa Caroline Weiss.
Projekt zlecono pracowni Steven Holl Architects, znanej m.in. z realizacji kompleksu mieszkaniowego Linked Hybrid w Pekinie („A-m” 11/09), Muzeum Sztuki Współczesnej w Richmond czy przebudowy Muzeum Sztuki Nelson Atkins w Kansas City. Założeniem koncepcyjnym było wpisanie się w kontekst istniejących budynków – zamkniętej, kamiennej formy projektu Rafaela Moneo oraz stalowo-szklanego obiektu Miesa van der Rohe. Zaproponowany projekt – prosty geometrycznie, z masywną, półprzeźroczystą fasadą – stworzył balans pomiędzy wcześniej wspomnianymi budynkami. Półtransparentna elewacja, zbudowana z elementów w kształcie połowy walca, stanowi ekran dla gry światła i cienia drzew z parku rzeźb.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”. Chcesz dalej czytać ten tekst?
Nancy and Rich Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston (MFAH), proj. Steven Holl Architects; fot. Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects
Nancy and Rich Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston (MFAH), proj. Steven Holl Architects; fot. Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects
Nancy and Rich Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston (MFAH), proj. Steven Holl Architects; fot. Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects
Nancy and Rich Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston (MFAH), proj. Steven Holl Architects; fot. Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects
Nancy and Rich Kinder Building przy Museum of Fine Arts w Houston (MFAH), proj. Steven Holl Architects; fot. Richard Barnes / dzięki uprzejmości pracowni Steven Holl Architects
Prosta forma budynku bazuje na regularnych kwadratowych modułach, rozmieszczonych symetrycznie w ortogonalnej siatce alejek, w których zaprojektowano różne funkcje – o meksykańskiej realizacji pracowni Estudio MMX pisze Wiktor Kowalski.
Z dystopijnej scenerii terenów po zburzonej hucie wyłonił się nowoczesny budynek muzeum, który harmonijnie łączy historię z nowoczesnością. O nowej realizacji BLANK_architekci pisze Justyna Swoszowska.
Powstał obiekt mocno zapadający w pamięć, nasycony treściami symbolicznymi i wydobywający piękno przemysłowej architektury międzywojnia. O nowej realizacji Pracowni Projektowej ARKON Jana Kabaca pisze Konrad Kucza-Kuczyński.
Z uwagi na skalę obiektu sklepienia wykonano w konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami pochodzącymi m.in. z rozebranych okolicznych pieców do wypalania ceramiki. O technicznych aspektach realizacji Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Peipisze Wiktor Kowalski.
Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, nowej realizacji pracowni BDR Architekci, pisze Marcin Kwietowicz.
Poznaliśmy projekt Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach. Obiekt w miejscu urodzenia legendarnego kapelana „Solidarności” powstanie według koncepcji biura Nizio Design International.