Architektura MuratorTechnikaWarsztatBudowa Muzeum Wojska Polskiego

Budowa Muzeum Wojska Polskiego

Charakterystycznym elementem Muzeum Wojska Polskiego jest fasada wykonana z betonu architektonicznego barwionego w masie na ceglasty kolor, z przestrzennym wzorem – szewronem – występującym, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. O wyzwaniach związanych z realizacją Muzeum Wojska Polskiego pisze Paweł Wolanin.

Budowa Muzeum Wojska Polskiego
Budynek południowy Muzeum Wojska PolskiegoWarszawa, Cytadela Warszawska
AutorzyWXCA
KonstrukcjaBuro Happold
InstalacjeBuro Happold
Generalny wykonawcaIDS-bud + MAR-bud
InwestorMuzeum Wojska Polskiego
Powierzchnia użytkowa10965.0 m²
Projekt2015-2016
Data realizacji (początek)2018
Data realizacji (koniec)2021

Historia Muzeum Wojska Polskiego

Muzeum Wojska Polskiego, obchodzące w tym roku 100 lat działalności, wkrótce przeniesie się do nowej siedziby zlokalizowanej na terenie Cytadeli Warszawskiej. Powstający tam kompleks muzealny realizowany jest na podstawie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej pracowni WXCA wyłonionej w konkursie w 2009 roku. Projekt polega m.in. na odtworzeniu dawnego układu urbanistycznego koszar Gwardii Pieszej oraz skupieniu budynku głównego i dwóch flankujących go pawilonów wystawowych wokół placu Gwardii. Założenie urbanistyczne pozostało aktualne, ale rozwiązania architektoniczne uległy weryfikacji. Zmieniono strukturę funkcjonalną, m.in. za sprawą przeniesienia na teren Cytadeli Muzeum Historii Polski, które zajmie budynek główny. Pawilony podniesione do rangi pełnoprawnych budynków będą przeznaczone dla Muzeum Wojska Polskiego. Budynek południowy MWP będzie charakteryzował się monumentalnością określoną w przestrzeni płaszczyznami ścian, tworzącymi spójną kompozycję ośmiu bloków funkcjonalnych, spiętych masywem dachu. Pięć z nich zajmie ekspozycja o łącznej powierzchni prawie 6 tys. m2. Zaplanowano tu również blok z salą audiowizualną, którą można będzie wykorzystywać niezależnie od ekspozycji. Całość dopełnia blok usługowo-biurowy i techniczno-magazynowy.

Naszym celem było zapewnienie jak największej swobody w kształtowaniu ekspozycji Muzeum Wojska Polskiego. Konstrukcję dachu stanowi stalowa struktura kratowa podparta na pojedynczych słupach i żelbetowych ścianach. Rozpiętości sięgają 18 m, dzięki czemu największa sala o wymiarach 50,4 x 54 m, o powierzchni 10 kortów tenisowych, będzie podparta tylko na czterech słupach. Ściany będą wykonane z betonu architektonicznego barwionego w masie na ceglasty kolor, nawiązujący barwą do murów Cytadeli. Surowość ich powierzchni przełamaliśmy subtelną strukturą, zaprojektowanym specjalnie dla muzeum przestrzennym wzorem nazywanym szewronem. Jest on obecny na wszystkich fasadach, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Ponad nimi, w pasie attyki, znajdą się ogromne prefabrykaty z betonu o gładkim licu, które będą stanowić kompozycyjne domknięcie i kontrapunkt dla koronkowości wzoru. Światło i cień grające na fasadach mają nadać im niepowtarzalny efekt wizualny o każdej porze roku. Dzięki dużym przeszkleniom zatrze się granica między wnętrzem a zewnętrzem, otaczającym założenie parkiem. Otwarte przestrzenie pomiędzy blokami posłużą odwiedzającym jako miejsca kontemplacji i odpoczynku.

Z betonu architektonicznego zaprojektowaliśmy również prefabrykaty sufitowe w salach wystawy stałej Muzeum Wojska Polskiego. Wyposażono je w otwory do montażu poszczególnych instalacji, tworzące razem regularną siatkę. W każdym z elementów przewidziano przewody stanowiące system grzewczo-chłodniczy, będący uzupełnieniem analogicznego systemu w posadzce. Jest to innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu widoczność instalacji została ograniczona do minimum, a masa termiczna betonu pozwoli na redukcję zużycia energii. Źródłem ciepła i chłodu będą pompy ciepła oraz wymiennik gruntowy w postaci 91 sond o głębokości 150 m.

Tagi:
Płaszczyzna porozumienia: rozmowa z Martą Sękulską-Wrońską Dzięki temu, że kobiety są teraz bardziej widoczne, łatwiejsze staje się znalezienie płaszczyzny porozumienia – zarówno na budowie, jak i w debacie publicznej. Ważne, żeby przy tym pamiętać, że się różnimy. W pracowni mamy inwestorów, którym lepiej się rozmawia ze mną i takich, którym lepiej rozmawia się z mężczyznami – nie widzę w tym problemu. Prezes warszawskiego oddziału SARP i partnerka w biurze WXCA o swojej drodze architektki.
Muzeum Ziem Wschodnich w Lublinie – wyniki konkursu Warszawska pracownia WXCA we współpracy z nowojorskim biurem Ralph Appelbaum Associates zwyciężyła w konkursie na projekt Muzeum Ziem Wschodnich Dawnej Rzeczypospolitej w Lublinie. Na potrzeby nowo utworzonej placówki przeznaczono zabytkowy Pałac Lubomirskich.
Przebudowa Teatru Żeromskiego w Kielcach – rozmowa ze Szczepanem Wrońskim i Moniką Lemańską z WXCA W połowie 2020 roku powinna się rozpocząć długo wyczekiwana przebudowa Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach według konkursowego projektu biura WXCA. O wyzwaniach związanych z modernizacją historycznego budynku, współpracy z użytkownikami i konserwatorem oraz projektowaniu z wykorzystaniem technologii BIM rozmawiamy ze współautorami koncepcji, Szczepanem Wrońskim i Moniką Lemańską.
Leonardo 2019 – WXCA z nagrodami na Biennale Młodych Architektów w Mińsku Pracownia WXCA zdobyła trzy nagrody na Międzynarodowym Biennale Młodych Architektów w Mińsku. To nie pierwszy sukces warszawskiego biura podczas tego wydarzenia.
Pracownia WXCA wygrała konkurs na projekt biurowca we Wrocławiu Warszawskie studio WXCA zwyciężyło w konkursie inwestorskim na projekt nowego biurowca na terenie Portu Popowice we Wrocławiu. Kolejne miejsca zajęły lokalna pracownia 3XA oraz PORT Józefa Franczoka i Marcina Kolanusa.
WXCA zwycięzcą konkursu na Muzeum Powstania Wielkopolskiego Pracownia architektoniczna WXCA sp. z o.o. z Warszawy wygrała konkurs na projekt budynku nowego Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919! Dziś w Muzeum Powstania Wielkopolskiego w Odwachu ogłoszono wyniki konkursu.