Architektura MuratorTechnikaWarsztatSzkło we współczesnej architekturze - MOCAK i Podziemia Rynku w Krakowie

Szkło we współczesnej architekturze - MOCAK i Podziemia Rynku w Krakowie

Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK i Podziemia Rynku to krakowskie obiekty użyteczności publicznej odwiedzane rocznie przez tysiące gości. W obu obiektach zastosowano szkło marki Saint-Gobain, dzięki któremu uzyskano przestrzenie komfortowe, bezpieczne oraz efektowne pod względem architektonicznym.

Szkło we współczesnej architekturze - MOCAK i Podziemia Rynku w Krakowie
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie Fot. Saint Gobain

Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK

Program działającego od 1 lutego 2010 roku Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK obejmuje prezentację międzynarodowej sztuki najnowszej, edukację oraz projekty badawcze i wydawnicze. Główna fasada, po stronie południowej, zdominowana jest przez częściowo przeszkloną ścianę, tak by polepszyć wydajność energetyczną budynku w miesiącach zimowych oraz uczynić obiekt zachęcającym i atrakcyjnym. Muzeum znajduje się w dawnych halach Fabryki Schindlera. Działalność wystawiennicza MOCAK-u skupia się głównie na sztuce dwóch ostatnich dziesięcioleci. Idea powstania Muzeum była od wielu lat szeroko dyskutowana w środowisku artystycznym. W 2004 roku Gmina Miejska Kraków wykupiła i przejęła budynki oraz grunty na terenie dawnej Fabryki Schindlera przy ul. Lipowej 4, przeznaczając je na potrzeby budowy Muzeum. Projektantem jest włoski architekt Claudio Nardi, a szkło zastosowane na fasadzie to SGG COOL-LITE SKN 174 II.

Podziemia Rynku

Muzeum Historyczne Miasta Krakowa zostało założone w 1899 roku. Jego główna siedziba mieści się w Pałacu pod Krzysztofory przy Rynku Głównym 35 w Krakowie. Natomiast w czerwcu 2010 roku we wschodniej części Rynku Głównego publiczności została udostępniona podziemna trasa turystyczna Śladem europejskiej tożsamości Krakowa, czyli Podziemia Rynku. Muzeum opracowało projekt ekspozycji będącej połączeniem rezerwatu archeologicznego z nowoczesną, multimedialną ekspozycją. Od kilku lat trwają intensywne prace remontowo-konserwatorskie w Pałacu Krzysztofory, który w roku 2009 w całości przeszedł w posiadanie Muzeum. Zakończenie tych prac planowane jest na rok 2015, a ich ukoronowaniem będzie otwarcie nowej wystawy stałej o historii i kulturze Krakowa. Zastosowane szkło to SGG STADIP 61212.44.

Muzeum Czartoryskich: nowy wyraz narodowej wypowiedzi Muzeum w swojej nowej odsłonie jest realizacją wyrafinowaną i stonowaną – to warunki dla ponadczasowości, o które w architekturze zawsze chodzi najbardziej. W Polsce szukamy ciągle wyrazu dla tego, co patriotyczne i narodowe. Rzadko wyraz ten jest osiągany przez dzieła eleganckie, ustępując taniej symbolice i rozgadanej, pseudohistorycznej architekturze. Muzeum Czartoryskich w Krakowie jest wyznacznikiem nowego wyrazu narodowej wypowiedzi.
Otwarcie Obiektu Niemożliwego w Krakowie Z okazji 25-lecia „Architektury-murator” redakcja zaprosiła trzech wybitnych architektów, by zmierzyli się z pojęciem niemożliwości i spróbowali, poprzez symboliczną przestrzenną instalację, wyrazić istotę swoich zmagań w architekturze. Krakowski obiekt został zaprojektowany przez prof. Dariusza Kozłowskiego. Według niego „architektura to budowanie rzeczy fikcyjnych tak, by wyglądały jak prawdziwe”. Tę maksymę wykorzystał, odwołując się do opowiadania Nieśmiertelny Jorge Luisa Borgesa. Zrealizował betonowy, symboliczny tron, idealną formę której jedynym przeznaczeniem jest podziwianie. Uroczyste otwarcie Obiektu Niemożliwego odbyło się 18 października 2019 roku.
Otwarcie Obiektu Niemożliwego w Krakowie [GALERIA] Przed Wydziałem Architektury Politechniki Krakowskiej stanął betonowy fotel, który odwołuje się do opowiadania Nieśmiertelny Borgesa. Autorem Obiektu Niemożliwego jest profesor Dariusz Kozłowski.
Hotel Cracovia i Kino Kijów na fotografiach Na wystawie Dawny Hotel Cracovia zostaną zaprezentowane fotografie zgromadzone przez Muzeum Historyczne Krakowa oraz nadesłane przez uczestników konkursu fotograficznego. Organizatorzy wydarzenia czekają na nie do końca sierpnia.
Galeria Wnętrz w Krakowie Architekt musiał poradzić sobie z klasyczną sytuacją wschodnioeuropejskiego nie-miejsca: zaprojektować salon meblowy obok czteropasmowej drogi, naprzeciwko salonu konkurencji, nieopodal zabudowy jednorodzinnej. O projekcie Atelier Loegler pisze Grzegorz Stiasny.
Dom jednorodzinny w Krakowie Autorka dystansuje się od wzorca domu stodoły, który wydaje się inspiracją formalną. Ten dom to abstrakcyjna bryła odpowiadająca zapisanemu w wymogach planu miejscowego archetypowi domu z dwuspadowym dachem – pisze Marcin Brataniec.