Muzeum Morskie w Danii

i

Autor: Archiwum Architektury Wnętrze doku – widok na most, w którym zlokalizowano audytorium. Fot. © Rasmus Hjortshoj

Duńskie Muzeum Morskie w Helsingør projektu Bjarke Ingels Group (BIG)

2014-08-01 17:21

Duńskie Muzeum Morskie powstało w obrębie 60-letniego doku ze ścianami o grubości 1,5 metra oraz 2,5-metrowej płycie dennej. Konstrukcję żelbetową oczyszczono, a stare muzy połączono stalowymi, przeszklonymi mostami. Budynek, który znalazł się wśród 5 finalistów nagrody im. Miesa van der Rohe zaprojektowała pracownia Bjarke Ingels Group (BIG).

Nazwa obiektuDuńskie Muzeum Morskie (Danish National Maritime Museum)
Adres obiektuHelsingør, Dania
AutorzyBjarke Ingels Group (BIG)
Generalny wykonawcaRambøll; ALECTIA
InwestorUrząd Miasta Helsingør, Muzeum Morskie w Helsingør
Powierzchnia całkowita6500.0 m²
Projekt2002
Data realizacji (koniec)2013
Koszt inwestycjiNie podano kosztów inwestycji
Architektura skandynawska, Narodowe Muzeum Morskie

i

Autor: Archiwum Architektury Narodowe Muzeum Morskie w Helsingør, Bjarke Ingels Group (BIG), 2013. Zdjęcie: © Rasmus Hjortshoj

Nowe Duńskie Muzeum Morskie powstało w obrębie nieużytkowanego suchego doku stoczni w Helsingør, w rejonie stanowiącym otoczenie wpisanego na listę UNESCO renesansowego zamku Kronborg z 1574 roku, w którym dotychczas mieściła się siedziba instytucji. Istniejącą żelbetową konstrukcję doku odczyszczono i wyeksponowano. Nowa została w nią wkomponowana w taki sposób, że żaden element nie wystaje ponad poziom otaczającego terenu. Zlokalizowany pod ziemią, tworzący zamkniętą pętlę zespół sal wystawowych, konferencyjnych i pomieszczeń pomocniczych doświetlono poprzez przestrzeń doku, nad którą rozpięto trzy mosty o konstrukcji stalowej. Kładki te umożliwiają przejście do części budynku, ale stanowią też skrót prowadzący na drugą stronę nabrzeża.

Duńskie Muzeum Morskie: konstrukcja

Zarówno górny, jak i dolny pas każdego z mostów jest stalowym dźwigarem skrzynkowym o wysokości dochodzącej do ok. 1,5 m. Wewnątrz dźwigarów rozprowadzono instalacje elektryczne, wodociągowe i wentylacji mechanicznej. Dolny pas podwieszony jest do górnego za pomocą łańcuchów stosowanych w przemyśle stoczniowym do kotwiczenia okrętów. Łańcuchy te zmniejszają odkształcenia obu deków i ograniczają ruchy całej konstrukcji. Nie zabezpieczano ich przeciwpożarowo. Boczne ściany Duńskiego Muzeum Morskiego mają wysokość dochodzącą do 7 m i są całkowicie przeszklone – również słupki konstrukcyjne, stabilizujące tafle, są wykonane ze szkła. Sekcje tych elementów ważyły od 26 do 105 ton i były produkowane w Chinach, a następnie transportowane do Helsingør drogą morską. Ustawiano je na czasowych podporach w docelowej pozycji i spawano. Elementy stalowe są kotwione bezpośrednio do istniejącej konstrukcji doku o wymiarach 150 x 25 m w rzucie i 8 m głębokości. Realizacja obejmująca ingerencje w istniejącą konstrukcję była o tyle trudna, że żelbetowe ściany doku mają 1,5 m, a płyta denna – 2,5 m grubości.