Architektura MuratorWydarzeniaARCHITEKST. Czytając współczesną architekturę

ARCHITEKST. Czytając współczesną architekturę

NIEMIEJSCA. ARCHITEKTURA PRZEPŁYWÓW Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprasza na cykl wykładów.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Pańska 3, WARSZAWA

8 wykładów prezentujących 8 najważniejszych zjawisk w nowej architekturze oraz teorii na styku z socjologią, ekonomią, filozofią, popkulturą i polityką.
Autorski cykl Grzegorza Piątka obejmie serię wykładów poświęconych najciekawszym zjawiskom najnowszej architektury w szerokim ujęciu teoretycznym i kulturowym. Posługując się licznymi przykładami (realizacji, teorii i postaw) cykl ten będzie próbą wpisania refleksji architektonicznej w debatę na temat współczesnej kultury.

ARCHITEKTURA JAKO PROCES. KU NAPRAWDĘ DYNAMICZNEJ ARCHITEKTURZE
Kurator trwającego w Wenecji XI Biennale Architektury, Aaron Betsky, nawołuje do rozszerzenia definicji architektury. Według niego architektura to nie tylko budynki, ale „wszystko co pozwala nam się poczuć na świecie jak w domu”. Jeśli tak, to architekturą są też działania niebudowlane, niewidoczne, a architekci nie muszą pracować wyłącznie z materią. Mogą uruchamiać procesy, aktywizować ukryty potencjał miejsca, dopuszczać działanie przypadku, akceptować tymczasowość i spontaniczne zmiany. Czasami architekturą jest też wymowne powstrzymanie się od budowania.

CZY MODERNIZM UMARŁ?
Ponad trzydzieści lat temu ogłoszono jego śmierć. Mimo to w latach 90. myśl modernistyczna stała się inspiracją dla nowego pokolenia architektów, a modernistyczna estetyka częścią języka komercyjnego budownictwa, kolejnym cytowanym stylem historycznym. Co nam zostało po modernizmie? Które wątki są jeszcze żywe, a które zostały zredukowane do stylistycznego schematu?

POKOLENIE STARCHITEKTÓW. SKĄD SIĘ WZIĄŁ GWIAZDOZBIÓR I DLACZEGO SIĘ CHWIEJE
Pierwsze lata XXI wieku zostaną zapamiętane jako czas bezprecedensowej emancypacji zawodu architektów, których nazwiska stały się pożądanymi markami, podlegającymi mechanizmom promocji i autokreacji. Dlaczego właśnie to pokolenie architektów doznało takiej nobilitacji, dlaczego flirtuje z popkulturą, kto na tym bardziej korzysta i jak długo jeszcze konstelacja ta może się utrzymać.

DATAIZM. ARCHITEKTURA POPRZEZ STATYSTYKĘ
Większość tego, co projektują architekci na każdym kroku podlega weryfikacji ekonomicznej. Dysponujemy teraz możliwościami obliczeniowymi, które pozwalają wykalkulować najbardziej ekonomiczne formy i obliczyć to, co poprzednie pokolenia mogły jedynie założyć. Czy architekturę można oczyścić z przypadkowości i niedoskonałości? Czy może stać się ona bezwzględnym odbiciem liczb? Czy oparta na liczbach wciąż pozostanie sztuką?

IKONY I LOGOMANIA. ARCHITEKTURA JAKO ZNAK, ZNAK JAKO ARCHITEKTURA
Erick van Egeraat zaprojektował na Morzu Czarnym sztuczny archipelag w kształcie Federacji Rosyjskiej. BIG proponuje u wybrzeży Chin wyspę w kształcie gwiazdy. Wychowani w szacunku dla abstrakcyjnej formy i w pogardzie dla łatwej symboliki, w pierwszym odruchu odrzucamy taką dosłowność. Tymczasem architektura jest coraz częściej przeniesieniem czytelnego symbolu graficznego na przestrzeń trójwymiarową. Skąd się wzięła ta logomania? Czy to ostateczne stadium rozwoju ikony, ślepa uliczka ewolucji, czy zapowiedź głębszej zmiany?

SZTUCZNATURALNOŚĆ. ZNIKAJĄCA GRANICA MIĘDZY NATURĄ A SZTUCZNOŚCIĄ
Natura manipulowana, coraz chętniej zaprzęgana bywa w służbie architektonicznego spektaklu zarówno przez artystów, jak i przez architektów. Architektura, najczęściej w imię ochrony krajobrazu, zlewa się z nim kreując nowe typologie. Sztuczne elementy są coraz doskonalsze, coraz lepiej udające naturę. Gdzie jest granica między sztucznością i naturalnością, czy te pojęcia dziś jeszcze coś znaczą?

11.05, g. 18.00

NIEMIEJSCA. ARCHITEKTURA PRZEPŁYWÓW
Idealne produkty globalizacji, nie tylko kapitału, ale i myśli architektonicznej. Lotniska, centra handlowe, hotele sieciowe– to wszystko miejsca przepływu i regulacji mas, oderwane od kontekstu, samoistne. Łączą się z problemem globalizacji języka architektury, ale i języka teorii architektonicznej. Do czego to prowadzi?

4.06, g. 18.00

NESKAPIZM.UCIECZKA W SZTUCZNOŚĆ
To zespół zjawisk kreujących miejsca oferujące natychmiastową satysfakcję i szybką ucieczkę od rzeczywistości, miejsca „stematyzowane”, to także zespól zjawisk wpływających na tematyzację miejsc istniejących, zanurzających nas w spektaklu, sztuczności zalewającej przestrzenie od sakralnych przez handlowe po muzealne chcące działać na wszystkie zmysły (muzea motoryzacji, eksploratoria naukowe, etc).


Grzegorz Piątek (1980) - krytyk architektury związany z miesięcznikiem "Architektura-murator" (od 2005), współkurator wystawy "Hotel Polonia. Budynków życie po życiu" nagrodzonej Złotym Lwem za najlepszy pawilon narodowy na XI Biennale Architektury w Wenecji (2008), koordynator części architektonicznej polskiego sezonu kulturalnego w Wielkiej Brytanii (2009-10).

SARP Warszawa: Urban Laboratory, czyli drugie polsko-szwajcarskie warsztaty urbanistyczne Warszawski oddział SARP, Ambasada Szwajcarii oraz magazyn Hochparterre zapraszają na drugie polsko-szwajcarskie warsztaty urbanistyczne Urban Laboratory, które odbędą się w dniach 10-14 kwietnia 2014  
Nowe inwestycje i kultura. Cykl Mobilne idee Projektowanie instytucji kultury – pod takim hasłem odbędzie się w piątek 24 stycznia 2014 pierwsze spotkanie z cyklu Mobilne idee. W debacie wezmą udział m.in. Zenon Butkiewicz, Grzegorz Piątek, Aleksandra Wasilkowska
Brzydka nasza Polska cała? Debata o reklamie zewnętrznej w radiowej Dwójce Debata dotycząca zanieczyszczenia polskiej przestrzeni publicznej reklamami nagrywana będzie w poniedziałek w studiu im. Władysława Szpilmana. Radiowa dwójka zaprasza do udziału w spotkaniu. Na temat reklamowego chaosu dyskutować będą m.in. Olgierd Dziekoński, Grzegorz Piątek, Andrzej Pągowski i Krzysztof Trebunia-Tutka
AR/PS Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka Łukasz Wojciechowski recenzuje książkę AR/PS Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Wydana nakładem Centrum Architektury publikacja przedstawia nie tylko historię Dworca Centralnego i innych dworców kolejowych, ale też problemy projektantów i użytkowników
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie: nowy projekt W piątek 13 września 2013 roku rozpoczyna się nowy etap w historii Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W centrum Warszawy powstać mają dwa budynki: siedziba MSN oraz Teatru TR. Nowa inwestycja na placu Defilad zrealizowana zostanie według projektu wyłonionego w tzw. procedurze negocjacji z ogłoszeniem
Grzegorz Piątek. Centra kultury - nowa mapa Warszawy Dziś punktami orientacyjnymi są w Warszawie symbole polityczne (Pałac Kultury, siedziby władzy) albo ekonomiczne (wieżowce, centra handlowe), a kultura pozostaje stosunkowo niewidoczna. Czy centra kultury mogą stworzyć nową mapę Warszawy i sieć punktów orientacyjnych, nowy wizerunek i tożsamość miasta?