Architektura MuratorWydarzeniaFestiwal New Generations w Warszawie

Festiwal New Generations w Warszawie

W listopadzie ubiegłego roku w Warszawie odbyła się piąta edycja festiwalu New Generations pod hasłem Building the Atlas. Organizatorami byli włoski architekt i założyciel platformy Itinerant Office Gianpiero Ven-turini, architektka krajobrazu i producentka Katarzyna Dorda oraz Miasto Stołeczne Warszawa. 25 prelegentów z Europy podzieliło się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi obecnej roli architektów w procesie projektowym i inwestycyjnym. Prezentacje, warsztaty i panele dyskusyjne odnosiły się do trzech głównych zagadnień: organizacji, biznesu i mediów – relacja Damiana Przybyły.

Festiwal New Generations w Warszawie
Inauguracja piątej edycji festiwalu New Generations; Fot. Kuba Mazolewski/serwis prasowy

New Generations Festival jest organizowanym przez New Generations Cultural Association cyklicznym wydarzeniem, którego celem jest stworzenie europejskiej platformy dla młodych architektów. Pierwsza edycja odbyła się w Mediolanie (2013), kolejne we Florencji (2014), Genewie (2016) i Rzymie (2017). W listopadzie ubiegłego roku w Warszawie uczestnicy mieli okazję spotkać się po raz piąty. Organizatorami wydarzenia, zatytułowanego Building the Atlas, byli włoski architekt i założyciel platformy Itinerant Office Gianpiero Venturini, architektka krajobrazu i producentka Katarzyna Dorda oraz Miasto Stołeczne Warszawa. Wykłady i spotkania moderował holenderski architekt, wykładowca i kurator Chris Luth. Wraz z najnowszą warszawską edycją festiwalu podjęliśmy ważny krok związany z poszerzeniem formatu New Generations. Polega on na wzmocnieniu sieci międzynarodowej wymiany i współpracy – podkreślał Gianpiero Venturini. 25 prelegentów z Europy podzieliło się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi obecnej roli architektów w procesie projektowym i inwestycyjnym.

Festiwal New Generations w Warszawie
Warsztaty Re-imaging Warsaw; Fot. Kuba Mzolewski/serwis prasowy

Na Building the Atlas złożyły się prezentacje, warsztaty i panele dyskusyjne odnoszące się do trzech głównych zagadnień: Organizacja, Biznes i Media. Wybór najciekawszych biur z całej Europy dał możliwość podjęcia debaty na tematy, które dotyczą wszystkich architektów – dużo rozmawialiśmy o finansach, sposobach organizacji, wykorzystaniu mediów w pracy, ale też o odpowiedzialności i moralności – podsumowywała Katarzyna Dorda. Zaprezentowane zostały między innymi różne sposoby tworzenia zespołów projektowych. Jednym z pomysłów była kooperatywa – forma o płaskiej strukturze organizacyjnej umożliwiająca wspólne decydowanie o podejmowanych zleceniach, dzielenie się pomysłami, ale też odpowiedzialnością za poszczególne tematy. Prezentacje w części Biznes stanowiły analityczne spojrzenie na realia gospodarcze i finansowe towarzyszące pracy architekta. Prelegenci opowiedzieli o własnych budżetach, rozwiązaniach pozwalających na ustabilizowanie i wzmocnienie pozycji na rynku i próbach dotarcia do nowych odbiorców. Interesujące były pomysły na pozyskiwanie zleceń projektowych i dyskusje na temat plusów i minusów konkursów architektonicznych. Jedna z pojawiających się refleksji to teza o zmianie roli architekta, który coraz częściej staje się mediatorem między grupami specjalistów uczestniczących w procesie inwestycyjnym. Panel Media dotyczył sposobów i narzędzi, z pomocą których architekci mogą komunikować swoje pomysły. Podczas prezentacji przytoczone zostało między innymi pojęcie the most Instagramfriendly architecture – architektury najchętniej „szerowanej” na tym portalu społecznościowym. Prelegenci zaprezentowali też swoje projekty na styku działań architektonicznych i redakcyjnych. Głównymi gośćmi festiwalu były Ethel Baraona Pohl, dyrektor DPR-Barcelona – platformy skupionej na badaniu relacji pomiędzy architekturą, polityką, technologią, ekonomią i sprawami społecznymi oraz Claudia Pasquero, współzałożycielka londyńskiego biura projektowego i badawczego eco- LogicStudio. Jednym z najbardziej wartościowych aspektów festiwalu okazała się możliwość poznania ważnych dla branży architektonicznej zagadnień i spojrzenia na nie z perspektywy młodych pracowni z całej Europy. Poruszane kwestie inspirują do przemyśleń na temat zawodu architekta – trendów i nowych możliwości.

Tagi:
Wiemy, jak będzie wyglądała Skra po modernizacji W ramach I etapu modernizacji warszawskiej Skry powstanie stadion treningowy z zapleczem oraz strefa rekreacyjno-sportowa. Miasto przygotowało animację, która pokazuje, jak w przyszłości będą wyglądać tereny przy ul. Wawelskiej.
Fabryka Norblina – wyjątkowa realizacja z ekologicznymi sufitami Hunter Douglas Fabryka Norblina, popularne i modne miejsce spotkań na warszawskiej Woli, to zespół handlowo-usługowo-rozrywkowy o industrialnym charakterze z bogatą historią w tle. Znajdują się tu m.in. biura, sklepy, restauracje, ekologiczny bazar, kino oraz muzeum. Autorzy kompleksu z pracowni PRC Architekci zastosowali w projekcie specjalny system sufitowy firmy Hunter Douglas.
Pałac Zamoyskich: siedziba SARP bez Endorfiny i po remoncie Zakończył się kolejny etap remontu elewacji Pałacu Zamoyskich w Warszawie, w którym mieści się siedziba Stowarzyszenia Architektów Polskich. Podczas prac konserwatorzy dokonali ciekawego odkrycia.
Nowa ambasada Egiptu w Warszawie. Wiemy, jak będzie wyglądać Budowana na Wilanowie nowa ambasada Egiptu nawiązuje do gmachu ambasady egipskiej w Waszyngtonie. Autorzy zastosowali tu podobne, pionowe pasy okien, przywodzące na myśl kolumnadę, silnie zaakcentowane gzymsy o antycznych formach i strefę wejściową ukształtowaną na wzór pylonu.
Kompleks biurowy VIBE: nowy wieżowiec na warszawskiej Woli projekt PIG Architekci Firma Ghelamco zaprezentowała pierwsze wizualizacje swojej najnowszej inwestycji w biznesowym centrum Warszawy. To zespół biurowy VIBE projekt pracowni PIG Architekci. Jak zapowiada deweloper, kompleks jako pierwszy w Polsce otrzyma własną, dźwiękową tożsamość. Za jej powstanie odpowiada kompozytor Wojciech Urbański. „To jedno z najciekawszych muzycznych wyzwań, z jakim miałem okazję się zmierzyć. Architektura zawsze była dla mnie pewną inspiracją, ale aż tak blisko jeszcze jej nie byłem” – mówi Urbański.
Zielony plac Trzech Krzyży. Konserwator zgodził się na 28 nowych drzew Trwa remont stołecznego placu Trzech Krzyży. Wbrew początkowym sprzeciwom, ostatecznie mazowiecki konserwator zabytków zgodził się na zazielenienie tej przestrzeni i nowe nasadzenia, a władze miasta zapowiadają kolejny konkurs na zagospodarowanie placu.