Architektura MuratorWydarzeniaFestiwal New Generations w Warszawie

Festiwal New Generations w Warszawie

W listopadzie ubiegłego roku w Warszawie odbyła się piąta edycja festiwalu New Generations pod hasłem Building the Atlas. Organizatorami byli włoski architekt i założyciel platformy Itinerant Office Gianpiero Ven-turini, architektka krajobrazu i producentka Katarzyna Dorda oraz Miasto Stołeczne Warszawa. 25 prelegentów z Europy podzieliło się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi obecnej roli architektów w procesie projektowym i inwestycyjnym. Prezentacje, warsztaty i panele dyskusyjne odnosiły się do trzech głównych zagadnień: organizacji, biznesu i mediów – relacja Damiana Przybyły.

Festiwal New Generations w Warszawie
Inauguracja piątej edycji festiwalu New Generations; Fot. Kuba Mazolewski/serwis prasowy

New Generations Festival jest organizowanym przez New Generations Cultural Association cyklicznym wydarzeniem, którego celem jest stworzenie europejskiej platformy dla młodych architektów. Pierwsza edycja odbyła się w Mediolanie (2013), kolejne we Florencji (2014), Genewie (2016) i Rzymie (2017). W listopadzie ubiegłego roku w Warszawie uczestnicy mieli okazję spotkać się po raz piąty. Organizatorami wydarzenia, zatytułowanego Building the Atlas, byli włoski architekt i założyciel platformy Itinerant Office Gianpiero Venturini, architektka krajobrazu i producentka Katarzyna Dorda oraz Miasto Stołeczne Warszawa. Wykłady i spotkania moderował holenderski architekt, wykładowca i kurator Chris Luth. Wraz z najnowszą warszawską edycją festiwalu podjęliśmy ważny krok związany z poszerzeniem formatu New Generations. Polega on na wzmocnieniu sieci międzynarodowej wymiany i współpracy – podkreślał Gianpiero Venturini. 25 prelegentów z Europy podzieliło się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi obecnej roli architektów w procesie projektowym i inwestycyjnym.

Festiwal New Generations w Warszawie
Warsztaty Re-imaging Warsaw; Fot. Kuba Mzolewski/serwis prasowy

Na Building the Atlas złożyły się prezentacje, warsztaty i panele dyskusyjne odnoszące się do trzech głównych zagadnień: Organizacja, Biznes i Media. Wybór najciekawszych biur z całej Europy dał możliwość podjęcia debaty na tematy, które dotyczą wszystkich architektów – dużo rozmawialiśmy o finansach, sposobach organizacji, wykorzystaniu mediów w pracy, ale też o odpowiedzialności i moralności – podsumowywała Katarzyna Dorda. Zaprezentowane zostały między innymi różne sposoby tworzenia zespołów projektowych. Jednym z pomysłów była kooperatywa – forma o płaskiej strukturze organizacyjnej umożliwiająca wspólne decydowanie o podejmowanych zleceniach, dzielenie się pomysłami, ale też odpowiedzialnością za poszczególne tematy. Prezentacje w części Biznes stanowiły analityczne spojrzenie na realia gospodarcze i finansowe towarzyszące pracy architekta. Prelegenci opowiedzieli o własnych budżetach, rozwiązaniach pozwalających na ustabilizowanie i wzmocnienie pozycji na rynku i próbach dotarcia do nowych odbiorców. Interesujące były pomysły na pozyskiwanie zleceń projektowych i dyskusje na temat plusów i minusów konkursów architektonicznych. Jedna z pojawiających się refleksji to teza o zmianie roli architekta, który coraz częściej staje się mediatorem między grupami specjalistów uczestniczących w procesie inwestycyjnym. Panel Media dotyczył sposobów i narzędzi, z pomocą których architekci mogą komunikować swoje pomysły. Podczas prezentacji przytoczone zostało między innymi pojęcie the most Instagramfriendly architecture – architektury najchętniej „szerowanej” na tym portalu społecznościowym. Prelegenci zaprezentowali też swoje projekty na styku działań architektonicznych i redakcyjnych. Głównymi gośćmi festiwalu były Ethel Baraona Pohl, dyrektor DPR-Barcelona – platformy skupionej na badaniu relacji pomiędzy architekturą, polityką, technologią, ekonomią i sprawami społecznymi oraz Claudia Pasquero, współzałożycielka londyńskiego biura projektowego i badawczego eco- LogicStudio. Jednym z najbardziej wartościowych aspektów festiwalu okazała się możliwość poznania ważnych dla branży architektonicznej zagadnień i spojrzenia na nie z perspektywy młodych pracowni z całej Europy. Poruszane kwestie inspirują do przemyśleń na temat zawodu architekta – trendów i nowych możliwości.

Tagi:
Bliżej Wisły: Krzysztof Mycielski o Elektrowni Powiśle Projektanci zadbali, aby czytelna była tu każda epoka minionego stulecia, która odcisnęła piętno na architekturze zabytku oraz by nowe budynki stylistycznie tkwiły we współczesności. O nowej realizacji biura APA Wojciechowski pisze Krzysztof Mycielski.
Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy 2020 – nominacje Inicjatywa Architekci dla Klimatu, modernizacja Muzeum Woli, dom przy Potockiej, kompleks P4 z hotelem Vienna House, EKOpark w Ursusie czy nowe stacje  metra na Targówku: po wielu spotkaniach i wizytach studyjnych w terenie jury VI edycji konkursu o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta Warszawy wyłoniło 18 realizacji nominowanych do nagród głównych. Teraz głos mają mieszkańcy.
Allegro największym najemcą Fabryki Norblina Firma Allegro wynajęła prawie 16 200 m kw. w Fabryce Norblina w Warszawie.  Projektem wnętrz nowego biura zajęła się warszawska pracownia architektoniczna The Design Group.
Budynki Varso 1 i 2 w Warszawie Obiekty Varso 1 i Varso 2 autorstwa biura HRA Architekci wraz z wieżą projektu Foster + Partners i ogólnodostępnymi pasażami tworzyć będą nową miastotwórczą przestrzeń w samym centrum stolicy.
Hala Gwardii do remontu: miasto ogłasza kolejny przetarg w formule PPP Władze Warszawy szykują wielki remont Hali Gwardii. Właśnie ogłosiły postępowanie na wybór partnera, który wykona prace projektowe i remontowe, a docelowo zajmie się utrzymaniem wschodniej Hali Mirowskiej – tzw. Hali Gwardii.
Plany na przyszłość: 25. edycja wystawy 115 projektów dla Warszawy, w tym 29 koncepcji studenckich. Do 18 października w pawilonie ZODIAK można oglądać 25. edycję wystawy „Plany na przyszłość”. „Architektura-murator” tradycyjnie jest patronem medialnym ekspozycji.