Architektura MuratorWydarzeniaFestiwal New Generations w Warszawie

Festiwal New Generations w Warszawie

W listopadzie ubiegłego roku w Warszawie odbyła się piąta edycja festiwalu New Generations pod hasłem Building the Atlas. Organizatorami byli włoski architekt i założyciel platformy Itinerant Office Gianpiero Ven-turini, architektka krajobrazu i producentka Katarzyna Dorda oraz Miasto Stołeczne Warszawa. 25 prelegentów z Europy podzieliło się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi obecnej roli architektów w procesie projektowym i inwestycyjnym. Prezentacje, warsztaty i panele dyskusyjne odnosiły się do trzech głównych zagadnień: organizacji, biznesu i mediów – relacja Damiana Przybyły.

Festiwal New Generations w Warszawie
Inauguracja piątej edycji festiwalu New Generations; Fot. Kuba Mazolewski/serwis prasowy

New Generations Festival jest organizowanym przez New Generations Cultural Association cyklicznym wydarzeniem, którego celem jest stworzenie europejskiej platformy dla młodych architektów. Pierwsza edycja odbyła się w Mediolanie (2013), kolejne we Florencji (2014), Genewie (2016) i Rzymie (2017). W listopadzie ubiegłego roku w Warszawie uczestnicy mieli okazję spotkać się po raz piąty. Organizatorami wydarzenia, zatytułowanego Building the Atlas, byli włoski architekt i założyciel platformy Itinerant Office Gianpiero Venturini, architektka krajobrazu i producentka Katarzyna Dorda oraz Miasto Stołeczne Warszawa. Wykłady i spotkania moderował holenderski architekt, wykładowca i kurator Chris Luth. Wraz z najnowszą warszawską edycją festiwalu podjęliśmy ważny krok związany z poszerzeniem formatu New Generations. Polega on na wzmocnieniu sieci międzynarodowej wymiany i współpracy – podkreślał Gianpiero Venturini. 25 prelegentów z Europy podzieliło się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi obecnej roli architektów w procesie projektowym i inwestycyjnym.

Festiwal New Generations w Warszawie
Warsztaty Re-imaging Warsaw; Fot. Kuba Mzolewski/serwis prasowy

Na Building the Atlas złożyły się prezentacje, warsztaty i panele dyskusyjne odnoszące się do trzech głównych zagadnień: Organizacja, Biznes i Media. Wybór najciekawszych biur z całej Europy dał możliwość podjęcia debaty na tematy, które dotyczą wszystkich architektów – dużo rozmawialiśmy o finansach, sposobach organizacji, wykorzystaniu mediów w pracy, ale też o odpowiedzialności i moralności – podsumowywała Katarzyna Dorda. Zaprezentowane zostały między innymi różne sposoby tworzenia zespołów projektowych. Jednym z pomysłów była kooperatywa – forma o płaskiej strukturze organizacyjnej umożliwiająca wspólne decydowanie o podejmowanych zleceniach, dzielenie się pomysłami, ale też odpowiedzialnością za poszczególne tematy. Prezentacje w części Biznes stanowiły analityczne spojrzenie na realia gospodarcze i finansowe towarzyszące pracy architekta. Prelegenci opowiedzieli o własnych budżetach, rozwiązaniach pozwalających na ustabilizowanie i wzmocnienie pozycji na rynku i próbach dotarcia do nowych odbiorców. Interesujące były pomysły na pozyskiwanie zleceń projektowych i dyskusje na temat plusów i minusów konkursów architektonicznych. Jedna z pojawiających się refleksji to teza o zmianie roli architekta, który coraz częściej staje się mediatorem między grupami specjalistów uczestniczących w procesie inwestycyjnym. Panel Media dotyczył sposobów i narzędzi, z pomocą których architekci mogą komunikować swoje pomysły. Podczas prezentacji przytoczone zostało między innymi pojęcie the most Instagramfriendly architecture – architektury najchętniej „szerowanej” na tym portalu społecznościowym. Prelegenci zaprezentowali też swoje projekty na styku działań architektonicznych i redakcyjnych. Głównymi gośćmi festiwalu były Ethel Baraona Pohl, dyrektor DPR-Barcelona – platformy skupionej na badaniu relacji pomiędzy architekturą, polityką, technologią, ekonomią i sprawami społecznymi oraz Claudia Pasquero, współzałożycielka londyńskiego biura projektowego i badawczego eco- LogicStudio. Jednym z najbardziej wartościowych aspektów festiwalu okazała się możliwość poznania ważnych dla branży architektonicznej zagadnień i spojrzenia na nie z perspektywy młodych pracowni z całej Europy. Poruszane kwestie inspirują do przemyśleń na temat zawodu architekta – trendów i nowych możliwości.

Tagi:
Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949. Jak naprawdę wyglądała odbudowa stolicy? Marmur karraryjski w Rzymie, wapień portlandzki w Londynie czy „kamień paryski” w Paryżu – historie wielu europejskich stolic można odczytać poprzez przyglądanie się materiałom, z których zostały zbudowane. W drugiej połowie XX wieku Warszawę również zaczął wyróżniać jej unikalny materialny charakter: miasto zostało odbudowane z gruzu – mówi Adam Przywara, kurator wystawy.
Budynek Olbrachta 24 w Warszawie Architektura budynku jest odzwierciedleniem modułowej struktury mieszkań oraz ich nietypowego na rynku warszawskim dwupoziomowego układu – o realizacji pracowni Pole Architekci pisze Krzysztof Mycielski.
O zespole Varso Place Agnieszka Kalinowska-Sołtys Obiekt jest świetnym przykładem współpracy architektów z różnych pracowni z inwestorem, który jasno określał swoje cele na kolejnych etapach projektowych. Varso Tower mimo dużej wysokości nie zdominowało otoczenia. Sprytnie zaprojektowane podziały elewacji optycznie zmniejszają budynek, przez co wpasowuje się on w skalę miasta – o realizacjach pracowni Foster + Partners i HRA Architekci pisze Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
O zespole Varso Place Grzegorz Buczek Czy dobra jakość projektu architektonicznego wystarczy do złagodzenia ewidentnej porażki planistyczno–urbanistycznej? Rozwiązania przyziemia północnego frontu Varso Place poprawiają co prawda jakość lokalnej przestrzeni publicznej, jednak skala nowej zabudowy jest wręcz destrukcyjna dla skali ulicy, a niespójne z kontekstem skosy elewacji wprowadzają niepokój w śródmiejską lokalność.
Nowy biurowiec MSZ w alei Armii Ludowej w Warszawie Projekt nowego gmachu dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych opracowało biuro DA Dziuba Architekci. Pięciokondygnacyjny budynek o przeszklonych elewacjach przesłoniętych żyletkami z piaskowanego betonu stanie w sąsiedztwie głównej siedziby resortu przy al. Szucha.
Opera o odbudowie Warszawy na motywach bestsellerowej książki Grzegorza Piątka! Sinfonia Varsovia wraz z instytucjami partnerskimi pracuje nad pierwszą operą warszawską. Libretto oparte będzie na książce „Najlepsze miasto świata” Grzegorza Piątka.