fotka z /zdjecia/za_zelazna_brama_01.jpg

i

Autor: Archiwum Architektury

Heidrun Holzfeind. ZA ŻELAZNĄ BRAMĄ. instalacja wideo

2010-05-12 2:00

Tematem artystycznych poszukiwań Heidrun Holzfeind jest życie codzienne warszawskiego osiedla Za Żelazną Bramą. Istotnym wymiarem pracy, ukazanie kolejnych warstw i sięgnięcie w historię miejsca.

Otwarcie wystawy: 14.05.2010, godz. 19.00 Wystawa czynna do 13.06.2010 Kuratorka: Ika Sienkiewicz-Nowacka Galeria Wejście

Program towarzyszący: sobota 15 maja, godz. 22.00, Laboratorium PRZESTRZENIE MIESZKALNE / LIVING ENVIROMENTS, plenerowy pokaz krótkich filmów o architekturze modernistycznej (w języku angielskim)

Wprowadzenie: Ruth Kaaserer (Wiedeń)

Filmy: Sabine Bitter / Helmut Weber, Living Megastructures, 2003/4; Lotte Schreiber, Quadro, 2006; Ursula Mayer, Interiors, 2006; Solmaz Shahbazi, Persepolis, 2005; Domenec, Unite Mobile (roads are also places), 2005; Heidrun Holzfeind, Corviale il serpentone, 2001.

Podczas pokazu odbędzie się prezentacja najnowszej publikacji Heidrun Holzfeind pt. "Za Żelazną Bramą", zawierającej film wideo oraz broszurę z tekstami Grzegorza Piątka i Gabrieli Świtek, wydanej nakładem CSW Zamek Ujazdowski.

Tematem artystycznych poszukiwań Heidrun Holzfeind w Warszawie jest życie codzienne osiedla Za Żelazną Bramą. Artystka przeprowadziła rozmowy z mieszkańcami bloków i pracownikami ich punktów usługowych, nagrała ścieżkę dźwiękową w i dookoła bloków, na klatkach schodowych, w mieszkaniach, przedsionkach, sklepach, parkingach, trawnikach, placach zabaw; szukała fragmentów filmów i seriali z lat 70., w których pojawia się to osiedle. Zaprojektowane na racjonalnych zasadach konstrukcyjnych socjalistyczne bloki Za Żelazną Bramą zbudowano tuż obok Ogrodu Saskiego (to jego brama dała nazwę osiedlu), na ruinach tzw. małego getta zlikwidowanego w 1942. Jego tereny były przed drugą wojną światową centrum życia społeczności żydowskiej. Od 1989 pomiędzy blokami zaczęły powstawać inne budynki: postmodernistyczne apartamentowce, biurowce, hotele, które niszczą tereny zielone i oryginalny układ przestrzenny osiedla. Istotnym wymiarem pracy Heidrun Holzfeind jest ukazanie kolejnych warstw, sięgnięcie w historię miejsca. Artystka, która zazwyczaj pracuje na styku rzeźby, architektury i społecznej historii miejsc, na wystawiw w CSW prezentuje instalację wideo inspirowaną przemianami tkanki fizycznej i społecznej blokowiska od czasu, gdy w latach 60. wprowadzili się tu pierwsi mieszkańcy.

Heidrun Holzfeind urodziła się w Austrii, pracuje w Nowym Jorku. Jej prace były pokazywane, m.in., w MOMA, Nowy Jork (Documentary Fortnight 2008); Galerie im Taxispalais, Grazer Kunstverein, Festival der Regionen, Austria (2007); European Media Arts Festival, Osnabruck (2007); Exit Art, Nowy Jork; Architecture Museum, Bazylea; White Box, Nowy Jork; Salzburger Kunstverein; MUCA Museum, Meksyk; Artists Space, Nowy Jork; Bronx Museum of the Arts, Nowy Jork; W139, Amsterdam; Transmediale Festival, Berlin; Impakt Festival, Utrecht; Videoart Center, Tokio; BAK, Utrecht. www.heidrunholzfeind.com

Projekt zrealizowany podczas rezydencji Heidrun Holzfeind w studiach a-i-r laboratory w CSW Zamek Ujazdowski w latach 2007-2008.


Informacje: CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ZAMEK UJAZDOWSKI ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa www.csw.art.pl

fotka z /zdjecia/za_zelazna_brama.jpg

i

Autor: Archiwum Architektury