fotka z /zdjecia/Ingarden_art.jpg

i

Autor: Archiwum Architektury

Matryca przestrzeni

2009-05-18 2:00

Tematem wykładu Krzysztofa Ingardena w toruńskiej „Wozowni” będzie m.in. poszukiwanie własnych korzeni kulturowych i indywidualnego języka artystycznego.

18.05.2009Galeria Sztuki Wozownia, ul. Ducha Św. 6, Toruń

Dokonania architektoniczne Krzysztofa Ingardena bardzo często wiąże się z jego realizacjami, które łączą w sobie dwie tradycje kulturowe: polską i japońską. W 2002 roku rząd Japonii mianował architekta Generalnym Konsulem Honorowym Japonii w Krakowie, stawiając go w rzędzie takich ambasadorów kultury japońskiej, jak dawniej Feliks Jasieński-Manggha (kolekcjoner sztuki japońskiej), czy dziś Andrzej Wajda, twórca Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”.

Tematem wykładu Krzysztofa Ingardena w toruńskiej „Wozowni” będzie m.in. poszukiwanie własnych korzeni kulturowych i indywidualnego języka artystycznego.

Zderzenie polskiej rzeczywistości architektonicznej z wielokulturową otwartą przestrzenią informacyjną zmusza do zastanowienia się nad swoją własną kondycją - możliwościami i ograniczeniami. Eksperymenty formalne i „myślenie globalne” odnieść należy do własnego języka, krajobrazu i historii, a co najważniejsze, do własnego obrazu świata głęboko odciśniętego w naszej psychice. Tego obrazu, nie sposób oszukać, implantować, wymienić. Oparcie się na nim w pracy projektowej uchronić może od eksperymentowania w pustce za pomocą języka pozbawionego swojego właściwego poziomu i przedmiotu odniesienia. Po zastosowanej kuracji pacjent powinien przeżyć – co znaczy, że stosowany przez architekta język architektonicznego przekazu, ten poszukujący i eksperymentalny, winien być czytelny, zrozumiały i adekwatny do kulturowych okoliczności. Mam nieodparte wrażenie, że język ten może być zrozumiały dla odbiorcy jedynie wtedy, gdy i dla architekta będzie on zrozumiały i naturalny – będzie językiem jego wewnętrznej matrycy przestrzeni. (Krzysztof Ingarden)

Krzysztof IngardenArchitekt. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Pracował w biurach Arata Isozaki w Tokio i J.S.Polshek&Partners w Nowym Jorku.Od 2002 roku profesor i prodziekan Wydziału Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Szkoły Wyższej im. A.F. Modrzewskiego. Założyciel biura JET Atelier (1991) i Ingarden & Ewy, Architekci (1998). Wykłada gościnnie w zagranicznych szkołach architektonicznych, laureat wielu nagród i wyróżnień. Ważniejsze realizacje: Pawilon Polski na Światowej Wystawie EXPO 2005 w Aichi, Japonia (1 Nagroda-Contractworld Award, Hanower, Niemcy; Nagroda SARP-Projekt Roku 2005); Ambasada RP w Tokio (Medal Europejski–Nagroda BCC 2001, nagroda SARP–Projekt Roku 1995); Szkoła Języka Japońskiego („Realizacja Roku 2004”) oraz Pawilon Herbaciany przy Centrum „Manggha”; współpraca z Arata Isozaki przy realizacji Centrum „Manggha” w Krakowie; Pawilon „Wyspiański 2000” w Krakowie (nagroda „Lider Małopolski” 2007); Małopolski Ogród Sztuk i Rondo Biznes Park w Krakowie.


Autorka cyklu wykładów o architekturze współczesnej: Teresa Dudzińska (teressad@wp.pl), www.wozownia.pl

fotka z /zdjecia/Ingarden_art.jpg

i

Autor: Archiwum Architektury