Architektura MuratorWydarzeniaMatryca przestrzeni

Matryca przestrzeni

Tematem wykładu Krzysztofa Ingardena w toruńskiej „Wozowni” będzie m.in. poszukiwanie własnych korzeni kulturowych i indywidualnego języka artystycznego.

 

18.05.2009
Galeria Sztuki Wozownia, ul. Ducha Św. 6, Toruń

Dokonania architektoniczne Krzysztofa Ingardena bardzo często wiąże się z jego realizacjami, które łączą w sobie dwie tradycje kulturowe: polską i japońską. W 2002 roku rząd Japonii mianował architekta Generalnym Konsulem Honorowym Japonii w Krakowie, stawiając go w rzędzie takich ambasadorów kultury japońskiej, jak dawniej Feliks Jasieński-Manggha (kolekcjoner sztuki japońskiej), czy dziś Andrzej Wajda, twórca Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”.

Tematem wykładu Krzysztofa Ingardena w toruńskiej „Wozowni” będzie m.in. poszukiwanie własnych korzeni kulturowych i indywidualnego języka artystycznego.

Zderzenie polskiej rzeczywistości architektonicznej z wielokulturową otwartą przestrzenią informacyjną zmusza do zastanowienia się nad swoją własną kondycją - możliwościami i ograniczeniami. Eksperymenty formalne i „myślenie globalne” odnieść należy do własnego języka, krajobrazu i historii, a co najważniejsze, do własnego obrazu świata głęboko odciśniętego w naszej psychice. Tego obrazu, nie sposób oszukać, implantować, wymienić. Oparcie się na nim w pracy projektowej uchronić może od eksperymentowania w pustce za pomocą języka pozbawionego swojego właściwego poziomu i przedmiotu odniesienia. Po zastosowanej kuracji pacjent powinien przeżyć – co znaczy, że stosowany przez architekta język architektonicznego przekazu, ten poszukujący i eksperymentalny, winien być czytelny, zrozumiały i adekwatny do kulturowych okoliczności. Mam nieodparte wrażenie, że język ten może być zrozumiały dla odbiorcy jedynie wtedy, gdy i dla architekta będzie on zrozumiały i naturalny – będzie językiem jego wewnętrznej matrycy przestrzeni. (Krzysztof Ingarden)

Krzysztof Ingarden
Architekt. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Pracował w biurach Arata Isozaki w Tokio i J.S.Polshek&Partners w Nowym Jorku.
Od 2002 roku profesor i prodziekan Wydziału Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Szkoły Wyższej im. A.F. Modrzewskiego. Założyciel biura JET Atelier (1991) i Ingarden & Ewy, Architekci (1998). Wykłada gościnnie w zagranicznych szkołach architektonicznych, laureat wielu nagród i wyróżnień. Ważniejsze realizacje: Pawilon Polski na Światowej Wystawie EXPO 2005 w Aichi, Japonia (1 Nagroda-Contractworld Award, Hanower, Niemcy; Nagroda SARP-Projekt Roku 2005); Ambasada RP w Tokio (Medal Europejski–Nagroda BCC 2001, nagroda SARP–Projekt Roku 1995); Szkoła Języka Japońskiego („Realizacja Roku 2004”) oraz Pawilon Herbaciany przy Centrum „Manggha”; współpraca z Arata Isozaki przy realizacji Centrum „Manggha” w Krakowie; Pawilon „Wyspiański 2000” w Krakowie (nagroda „Lider Małopolski” 2007); Małopolski Ogród Sztuk i Rondo Biznes Park w Krakowie.


Autorka cyklu wykładów o architekturze współczesnej: Teresa Dudzińska (teressad@wp.pl), www.wozownia.pl

fotka z /zdjecia/Ingarden_art.jpg
Ingarden & Ewý: trzy dekady w projektach Rektor Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego prof. nadzw. dr Klemens Budzowski zaprasza na wernisaż wystawy „Ingarden & Ewý”. Na ekspozycji zobaczymy m.in. najnowsze projekty i najbardziej znane realizacje pracowni.
Krzysztof Ingarden z Orderem Wschodzącego Słońca Architekt Krzysztof Ingarden został uhonorowany prestiżowym Orderem Wschodzącego Słońca, jednym z najważniejszych odznaczeń Japonii.
Centrum kultury dla masowego odbiorcy - o ICE Kraków Antoni Domicz Projekt gmachu jest efektem wieloletniej, tytanicznej wręcz pracy wykonanej przy współudziale ponad stu inżynierów różnych specjalności, a przy tym znakomicie odpowiada na potrzeby nowego odbiorcy, ukształtowanego przez wielkopowierzchniowe galerie handlowe i spragnionego udziału w spektakularnych widowiskach – pisze architekt Antoni Domicz.
Wykorzystanie walorów widokowych - o projekcie ICE Kraków Krzysztof Ingarden Idea projektu opiera się na czterech kluczowych dyspozycjach. Pierwszą i najważniejszą była decyzja o wykorzystaniu walorów widokowych. Wielokondygnacyjny hol umieściliśmy po wschodniej stronie działki, skąd roztacza się panorama Starego Miasta z Wawelem w centrum i Kazimierza z wieżami kościoła na Skałce. Foyer takie staje się dodatkową widownią – ale i sceną: miejscem, z którego podziwia się Kraków i które oświetlone wieczorem jest doskonale widoczne z pobliskich bulwarów i z wawelskiego wzgórza – pisze główny projektant budynku Krzysztof Ingarden.
Budynek domaga się kontekstu - o ICE Kraków Krzysztof Bojanowski Architektura budynku, będąc swoistym kontrapunktem dla wzgórza wawelskiego, otwiera nowe wyzwanie dla samorządu krakowskiego, związane z potrzebą urbanistycznego uporządkowania jego najbliższego sąsiedztwa – pisze architekt i urbanista Krzysztof Bojanowski.
Małopolski Ogród Sztuki wyróżniony w konkursie A'Design Zaprojektowany przez Krzysztofa Ingardena i Jacka Evý Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie został wyróżniony w międzynarodowym konkursie A'Design