Architektura MuratorWydarzeniaPawilon wystawowy Expo 2015. Norman Foster projektuje dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Pawilon wystawowy Expo 2015. Norman Foster projektuje dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Projekt pawilonu wystawowego Zjednoczonych Emiratów Arabskich na wystawę światową Expo 2015 w Mediolanie przygotowała pracownia architektoniczna Foster + Partners. Wydłużona forma pawilonu ma być współczesną interpretacją miasta na pustyni

Pawilon wystawowy Expo 2015, Foster + Partners
Wizualizacja projektu pawilonu wystawowego Zjednoczonych Emiratów Arabskich na wystawę światową Expo 2015 w Mediolanie, © Foster + Partners

Pawilon wystawowy projektu Foster + Partners zostanie wzniesiony na wąskiej działce z uwzględnieniem warunków klimatycznych panujących w Mediolanie oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie zostanie zrekonstruowany po zakończeniu trwania wystawy światowej.

Projekt odwołuje się do tradycyjnej zabudowy miast pustynnych z charakterystyczną dla nich wydajnością energetyczną i dającymi cień wąskimi uliczkami. Wejście prowadzić będzie przez dwie falujące ściany o wysokości 12 metrów i skieruje zwiedzających do audytorium, przestrzeni wystawienniczych i restauracyjnych. Wzdłuż rampy przebiegać będą niebieskie linie symbolizujące akwedukty. Znajdą się tu również inne urządzenia przywołujące historię Emiratów. Na końcu ścieżki przewidziano zieloną oazę prowadzącą do kawiarni z restauracją na pierwszym piętrze i tarasu na dachu. Tereny wokół obiektu zaprojektowano tak, aby przypominały krajobraz i florę kraju. Faktura ścian pawilonu wystawowego odzwierciedlać będzie fakturę grzbietów pustyni, a kolory różne odcienie piasku spotykane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Przytwierdzone do stalowego stelażu betonowe płyty wzmocnione włóknem szklanym będą łatwe do demontażu i ponownego montażu w docelowej lokalizacji.

Pracownia Foster + Partners planuje wzniesienie pawilonu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz spełnienie standardów certyfikacji LEED gold. Do zaopatrzenia pawilonu wystawowego w energię i ciepłą wodę wykorzystane zostaną fotowoltaiczne panele oraz termiczne systemy solarne. Wybrano materiały pochodzące z recyclingu i posiadające zdolność pochłaniania dwutlenku węgla. Transport odbędzie się przy pomocy elektrycznych urządzeń, które nie emitują spalin.

Zleceniodawca: National Media Council
Zamówienie: 2013
Początek budowy: 2014
Zakończenie budowy: 2015
Powierzchnia terenu 4 368 m2
Powierzchnia przestrzeni wystawienniczych 175 m2
Liczba pięter: 2-3
Wysokość pawilonu: 17 m
Długość pawilonu: 140 m
Szerokość pawilonu: 40 m
Pojemność: 785 osób w ciągu godziny


Zespół: Norman Foster, David Nelson, Spencer de Grey, Gerard Evenden, Martin Castle, John Blythe, Andre Ford, Giovanna Skylos Labini, Ronald Schuurmans, Daniel Skidmore, Andrea Soligon
Architekt współpracujący: Marco Visconti
Inżynier do spraw konstrukcji: Foster + Partners
Inżynier do spraw elektryki i mechaniki: Foster + Partners, Manens-Tifs
Inżynier do spraw pożarowych: GAE Engineering S.r.l.
Specjalista do spraw kosztów: Fraser Randall
Konsultant do spraw krajobrazu WATG
Konsultant oświetlenia: David Atkinson
Konsultant do spraw akustyki: Sandy Brown Associates
Kierownik projektu: Fraser Randall

Materiały organiczne i zrównoważony rozwój we współczesnej architekturze. Młodzi architekci projektują dla MoMA PS1 Young Architects Program to laboratorium współczesnej architektury organizowane cyklicznie przez Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Tegoroczna letnia instalacja przed budynkeim MoMA PS1 powstanie z materiałów organicznych. Za projekt pawilonu odpowiada pracownia architektoniczna The Living
Chilijski architekt Smiljan Radic zaprojektuje pawilon letni Serpentine Gallery w Londynie Pawilony letnie Serpentine Gallery w Londynie projektowane są przez najbardziej znanych twórców architektury współczesnej. W tym roku autorem pawilonu będzie chilijski architekt Smiljan Radic
Tęczowa wieża w Mediolanie Do wykonania nowej elewacji betonowej wieży z 1964 roku wykorzystano około 100 tysięcy ceramicznych płytek w 14 kolorach. Dziś Torre Arcobaleno to jeden z symboli Mediolanu.
Czytelna idea – o polskim pawilonie na Expo Bartosz i Michał Haduchowie Zewnętrzna konstrukcja imitująca stosy drewnianych skrzynek na owoce to świetny konceptualny zabieg nawiązujący do programu pawilonu i tematyki wystawy, przywodzący też na myśl prace włoskiego ruchu arte povera czy popartu oraz formy ambalażu. Oryginalny pomysł na „opakowanie” budynku podkreśla również rolę naszego kraju jako wiodącego producenta oraz eksportera jabłek – piszą Bartosz i Michał Haduchowie.
Przestrzenny ciąg przeżyć – o polskim pawilonie na Expo Piotr Kuczia Architekci zaaranżowali w budynku przestrzenny ciąg przeżyć, prostymi środkami udało się im stworzyć sekwencję zaskakujących przestrzeni o dużej dramaturgii: silne piony „wąwozu” schodów przechodzą w rozległe poziomy ogrodu, otwarte place w ciemne pomieszczenia. Mimo swojej siły, architektura pawilonu pozostaje stale tłem. Ale tłem wyróżniającym się na tyle, że wychodząc z obiektu zapomnimy dosyć szybko o ekspozycji, a w pamięci pozostanie jego architektoniczna wizja – pisze Piotr Kuczia.
Tajemniczy ogród – o projekcie polskiego pawilonu na Expo pisze Piotr Musiałowski Plan pawilonu prowadzi przez symboliczny tajemniczy ogród z ciągnącymi się w nieskończoność szpalerami drzew. Jego obraz nie ukazuje się zwiedzającym od razu. Najpierw należy pokonać długą, zmieniającą kierunek i poziom drogę. Istotą wywoływanego odczucia jest kontrast pomiędzy wąską i wysoką przestrzenią szczeliny wejścia a horyzontalną przestrzenią ogrodu – pisze współautor projektu Piotr Musiałowski.
Pawilon Polski na Expo 2015 w Mediolanie Pierwsza międzynarodowa wystawa odbyła się w 1851 roku w Londynie. Pozostająca pod zaborami Polska nie miała swojego pawilonu narodowego, pokazywaliśmy się jednak pod flagami innych państw, często zdobywając też nagrody i wyróżnienia. Już na pierwszej w Londynie warszawski zegarmistrz Izrael Staffel otrzymał złoty medal za maszynę rachunkową. Na paryskiej, w 1855 roku, nagrodzono prace malarza Henryka Rodakowskiego, który wystąpił z ramienia Francji, a na wiedeńskiej, w 1873 roku, m.in. Jana Matejki i Wojciecha Gersona – pisze Tomasz Żylski.
Spacerem po Expo Dla zainteresowanych dobrą architekturą i pełnymi inwencji prezentacjami tegoroczne Expo w Mediolanie może stać się miejsce inspirującym – po najciekawszych pawilonach oprowadza architekt Piotr Kuczia.