Architektura MuratorWydarzeniaPolska gościem honorowym na Vienna Design Week 2018

Polska gościem honorowym na Vienna Design Week 2018

Wirtualna gra poświęcona twórczości Tadeusza Kantora, 100 obiektów ilustrujących 100 lat historii polskiego wzornictwa czy najsłynniejsze logotypy i znaki graficzne to tylko niektóre z projektów reprezentujących nasz kraj podczas tegorocznego Vienna Design Week.

Polska gościem honorowym na Vienna Design Week 2018: co pokażemy podczas jednego z ważniejszych festiwali wzornictwa w Europie?
Design – Emergency Room, performatywna przestrzeń przygotowana na Vienna Design Week przez studentów Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; fot. serwis prasowy

To już 12 edycja Vienna Design Week. Przez 10 dni, od 28 września do 7 października, austriacka stolica ponownie stanie się centrum światowego wzornictwa, dając pole do ekspresji zarówno twórcom, jak i zwiedzającym. Prezentowane wystawy pokażą miejsce designu w otaczającej nas przestrzeni, codziennym życiu i w sztuce. W ramach polskiej prezentacji, współorganizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza i Instytut Polski w Wiedniu, międzynarodowa publiczność zobaczy m.in. ekspozycję „The ABCs of Polish Design”, na której zgromadzono 100 obiektów ilustrujących 100 lat historii polskiego wzornictwa. Wśród eksponatów znajdują się zarówno meble, szkło i porcelana, jak i przedmioty codziennego użytku, a także logotypy, kroje liter, zabawki. Wystawie towarzyszy także 100 graficznych interpretacji najważniejszych ikon polskiego designu, przygotowanych przez 25 polskich ilustratorów i grafików, m.in. Małgorzatę Gurowską, Dawida Ryskiego, Patryka Mogilnickiego, Emillę Dziubak. Kuratorką „The ABCs of Polish Design” jest Ewa Solarz. Ekspozycja, współorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza, Gdynia Design Days oraz Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, powstała w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.

Podczas Vienna Design Week zostanie zaprezentowana także VR „Cricoterie”, aplikacja oraz instalacja multimedialna przybliżająca świat Tadeusza Kantora. „Cricoterie” nie jest formą prostej gry sieciowej, a raczej zbiorem postaci i obiektów inspirowanych spektaklami eksperymentalnego teatru Cricot2, które mają rozbudzać twórczy potencjał osób wchodzących do wirtualnej rzeczywistości. Użytkownik VR „Cricoterie” staje na wirtualnej scenie, wcielając się w rolę reżysera – Tadeusza Kantora. Będzie mógł przy użyciu „kantorowskiego” instrumentarium tworzyć wizje własnych spektakli. VR „Cricoterie” został wyprodukowany przez Tale of Tales przy współpracy z Fundacją Tadeusza Kantora oraz Instytutem Adama Mickiewicza.

Specjalnie na Vienna Design Week studenci Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP opracowali scenariusz performatywnej przestrzeni „Design – Emergency Room”. Będzie to forma artystycznego działania interwencyjnego zmuszającego publiczność do debaty na temat najważniejszych problemów i sposobów ich rozwiązania. Emergency Room ma przypominać gabinet lekarski. Na jednej ze ścian umieszczone zostaną „szafki z lekarstwami”, czyli studenckimi projektami, rozwiązującymi poprzez design różne problemy społeczne.

Z kolei w galerii Instytutu Polskiego w Wiedniu zostanie zaprezentowana wystawa polskich symboli graficznych „Symbol to Logo”. Znajda się na niej projekty pokazywane w ramach dwóch edycji Ogólnopolskiej Wystawy Znaków Graficznych w 1969 i 2015 roku. Celem ekspozycji jest nie tylko popularyzacja polskiego projektowania graficznego, ale też analiza formy i funkcji znaku od roku 1945 aż do dziś. Program festiwalu obejmie ponadto m.in. prezentację współpracy Studia Rygalik z austriackim projektantem Jarosinski & Vaugoin, wystawę STUDIO PROTEST: DEMOKRACJA ILUSTROWANA & GRAFICZNE POGOTOWIE, przygotowaną przez zespół Vienna Design Week i austriackie studio buero bauer oraz rozmowy i panele dyskusyjne.

Projekt polskiej prezentacji jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.

Architektura odzyskanej niepodległości Rocznica stulecia odzyskania niepodległości – nie tylko nasza, ale i innych sąsiednich narodów – stała się pretekstem do zorganizowania w Krakowie wystawy Architektura niepodległości w Europie Środkowej. Klu-czem i motywem przewodnim ekspozycji jest słowo nowe, odmieniane przez wszystkie przypadki i stanowiące nagłówek kolejnych sekcji prezentacji: nowa geografia, nowe państwa, nowe domy, wreszcie nowy człowiek i nowa architektura – relacja Piotra Lewickiego i Kazimierza Łataka.
Sto budynków na stulecie niepodległości Setna rocznica odzyskania niepodległości skłania do podsumowań – jakie budynki zapisały się na trwałe w historii naszej architektury, które weszły do kanonicznego zbioru, a które zostały, może niesłusznie, pominięte. Zestawienie najważniejszych obiektów stulecia stworzyli specjalnie dla nas uznani polscy badacze, wykładowcy i krytycy, wszyscy będący architektami. Każdą z dekad powierzyliśmy innej osobie, zdając się na jej wybór oraz ocenę panujących w danym okresie trendów i społeczno-politycznego tła.
Nie tylko Polska – architektura niepodległości w Europie Środkowej Organizowana z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości nowa wystawa Międzynarodowego Centrum Kultury pokazuje różnice i podobieństwa w rozwoju architektury państw, które pojawiły się na mapie Europy po 1918 roku.