Polska scenografia. Wystawa

i

Autor: Archiwum Architektury Jerzy Gurawski, Podłoga. Dziady studium przestrzeni gry, szkic do spektaklu Dziady według Adama Mickiewicza, reż. Jerzy Grotowski, Teatr 13 Rzędów, Opole, 1961, tusz, papier fotograficzny

Historia scenografii polskiej. Wystawa w Zachęcie

2019-11-26 17:18

„Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku” jest czwartą w historii Zachęty przeglądową wystawą poświęconą scenografii teatralnej. Tym razem można zobaczyć także prace architekta Jerzego Gurawskiego, współtwórcy opolskiego Teatru 13 Rzędów.

Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku jest czwartą w historii Zachęty przeglądową wystawą poświęconą scenografii teatralnej. Jej koncepcja to autorska wizja Roberta Rumasa — artysty wizualnego i scenografa. Kurator prowadzi widzów przez 100 lat historii, budując narrację w oparciu o układ problemowo-tematyczny. Obszarem zainteresowań są m.in. pielgrzymki papieskie, wydarzenia o charakterze propagandowym i sportowym oraz protesty. Społeczny wymiar scenografii po raz pierwszy został ukazany tu razem z polską scenografią teatralną.

Wśród autorów, których prace zobaczymy na wystawie jest architekt Jerzy Gurawski, współtwórca opolskiego Teatr 13 Rzędów. Prezentowane szkice i projekty dokumentują zmienne układy przestrzeni zrealizowane w spektaklach Jerzego Grotowskiego, ale też koncepcję „teatru idealnego”, będącą podsumowaniem studiów architekta na Politechnice Krakowskiej. W realizacji „Dziadów” według Adama Mickiewicza (premiera 18.06.1961) architekt wykorzystał prostokątną podłogę teatru. Różnicując jej płaszczyznę podestami o eliptycznych konturach, stworzył otwarty układ przestrzeni łączącej scenę z widownią. Miejsca gry rozmieszczone między krzesłami dla widzów były wyznaczane światłem punktowym. Koncepcja architektoniczna, formalnie nawiązująca do plastycznych dzieł surrealistów, ideowo wynikała z przekonania, że w teatrze najpiękniejsza jest pusta przestrzeń. Architektura Jerzego Gurawskiego zrealizowana w Teatrze 13 Rzędów w 1961 roku wyprzedziła rozwój Drugiej Reformy Teatru, czerpiącej z idei pustej sceny i potencjału zawartego w rytualnym kręgu – czytamy w informacji prasowej.

Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wiekuKiedy: do 19 styczniaGdzie: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa