Helsinki design week

i

Autor: Archiwum Architektury Na Helsinki design week 2016 złożyły się m.in. dyskusje pod hasłem Sauna talks organizowane w saunach. Jedna z nich odbyła się w otwartej w tym roku saunie projektu Avanto Architects; fot. Kuvio.com/serwis prasowy

Projektowanie w Helsinkach

2016-11-30 11:48

Hasło tegorocznej edycji festiwalu projektowania w Helsinkach, Lepiej, można było odczytywać jako obietnicę dla odwiedzających, jak i podwyższenie poprzeczki dla uczestników i organizatorów. W 2016 roku świat jest pełen rzeczy. Projektant stoi przed poważnym moralnym dylematem: co upoważnia nas, by projektować więcej? Każda nowość musi być lepsza niż wszystko, co zrobiliśmy do tej pory – deklarował Kari Korkman, dyrektor tygodnia dizajnu. Wspomniany nadmiar wpływa na zmieniającą się rolę projektowania, które już dawno nie ogranicza się do tworzenia pięknych i użytecznych przedmiotów na każdą kieszeń. Dziś dizajn przechodzi do skali makro, stając się sposobem systemowego rozwiązywania problemów – relacja Agnieszki Skolimowskiej.

W dziedzinie dizajnu Helsinki mają nie tylko duże ambicje, ale i znaczące sukcesy. W 2012 roku miasto nosiło tytuł Światowej Stolicy Dizajnu, a od 2014 roku należy do sieci Kreatywnych Miast UNESCO. Od 12 lat organizuje też swój festiwal poświęcony projektowaniu. Hasło tegorocznej edycji brzmiało zobowiązująco – tytuł Lepiej można odczytywać jako obietnicę dla odwiedzających, jak i podwyższenie poprzeczki dla uczestników i organizatorów. W 2016 roku świat jest pełen rzeczy. Projektant stoi przed poważnym moralnym dylematem: co upoważnia nas, by projektować więcej? Każda nowość musi być lepsza niż wszystko, co zrobiliśmy do tej pory – deklarował Kari Korkman, dyrektor tygodnia dizajnu. Wspomniany nadmiar wpływa na zmieniającą się rolę projektowania, które już dawno nie ogranicza się do tworzenia pięknych i użytecznych przedmiotów na każdą kieszeń. Dziś dizajn przechodzi do skali makro, stając się sposobem systemowego rozwiązywania problemów. A dowodem na to jest utworzenie w Helsinkach stanowiska miejskiego projektanta (Chief Design Officer), którym od września jest Anne Stenros.

Odpowiadając na nowe wyzwania festiwal wyszedł poza zamknięte hale i zajął wiele lokalizacji w mieście. W centrum pojawiło się 12 tymczasowych instalacji. Największą z nich była nadmuchiwana ciepłym powietrzem „bańka” z półprzezroczystego tworzywa (projekt: Plastique Fantastique). We wnętrzu zaaranżowano wielofunkcyjną przestrzeń, w której można było posłuchać wykładów lub odpocząć od zgiełku ulicy. Jeszcze jednym dowodem na rosnącą rolę dizajnu w Finlandii było jego wkroczenie do „sfery dyplomacji”. Seria spotkań w rezydencjach ambasadorów dała szansę odwiedzenia miejsc zazwyczaj niedostępnych, ale także poznania po jednym projektancie z Finlandii i kraju goszczącego, którzy wymieniali uwagi podczas towarzyskiej gry karcianej. Największym wydarzeniem festiwalu były targi Habitare.

Produkty zaprezentowały tu znane fińskie marki, takie jak Marimekko czy Isku. Ta ostatnia pokazała projekty wyłonione w konkursie zorganizowanym z okazji setnej rocznicy niepodległości Finlandii. Główną nagrodę otrzymał fotel Isohali z szerokim siedziskiem i otwartymi niczym do uścisku ramionami. Stałym punktem programu jest też Architecture Day organizowany we współpracy z Muzeum Fińskiej Architektury oraz firmą Ruukki. Wśród zaproszonych gości była Spela Videcnik ze słoweńskiej pracowni Ofis. Oprócz projektów budynków socjalnych, stadionów i instytucji kultury, zaprezentowała koncepcję rewitalizacji domu będącego przykładem zanikającej tradycyjnej architektury drewnianej. Z kolei Duńczyk Kasper Jensen, dyrektor pracowni GXN i starszy partner w eksperymentalnym studio 3XN, mówił o innowacjach w architekturze. Jego wykład dotyczył m.in. możliwości wykorzystania materiałów organicznych, takich jak wysuszone łodygi pomidorów czy algi. Pracownia stworzyła nawet internetową wyszukiwarkę, w której można zdobyć informacje o nietypowych budulcach. Temat znaczenia dizajnu dla fińskiej tożsamości zostanie przedstawiony na wystawie Echoes przygotowanej z okazji przypadającej na 2017 rok setnej rocznicy niepodległości kraju. Pierwsza jej odsłona będzie miała miejsce w styczniu w warszawskim Muzeum POLIN, którego siedzibę zaprojektowało fińskie biuro Lahdelma & Mahlamäki (Kuryłowicz & Associates ze strony polskiej).