fotka z /zdjecia/sobek.JPG

i

Autor: Archiwum Architektury

Taller: obiekt - ubranie

2010-10-05 2:00

Podnoszenie mody do rangi sztuki i wprowadzanie jej do muzeów stało się faktem. Przesunęły się granice obu dyscyplin, budynki stały się bardziej płynne, a stroje bardziej architektoniczne

Maryla Sobek Taller: obiekt – ubranie

wystawa czynna od 14 października do 21 listopada Muzeum Architektury we Wrocławiu / ul. Bernardyńska 5 / www.ma.wroc.pl

Projekt Maryli Sobek doskonale wpisuje się w ten proces, podważając tradycyjny model projektowania formy i struktury ubioru z perspektywy topologii ludzkiego ciała. Zaproponowane przez artystkę „ubiory-obiekty" nie powielają jego formy. Przeciwnie, są raczej „kopertami", otaczającymi ciało niczym najbliższe, indywidualne okrycie. Polimorficzny charakter projektów Maryli Sobek pozwala na noszenie ich na wiele sposobów, w zależności od inicjatywy i wyobraźni właścicieli. Każdy ubiór-obiekt nakłania więc do naturalnego współtworzenia go jako formy.

Wystawa w Muzeum Architektury, pokazywana wczesniej w Centrum Kultury Maisonneuve w Montrealu, prezentuje prace znajdujące się na pograniczu dwóch dyscyplin: architektury i mody. Autorka studiowała oba kierunki, pracowała jako stylistka w Balenciaga i Lanvin, obecnie jest profesorem w École du design (UQAM) w Montrealu. Przedmiotem jej pracy doktorskiej było badanie zbieżności, strukturalnych i artystycznych, pomiędzy ubiorem a obiektem architektonicznym. Jej studia nad zachodnią modą i architekturą w latach 1950-2000 potwierdziły, że w projektowaniu strojów i architektury występuje wiele analogi, zarówno na poziomie strukturalnym jak i formalnym. Badania podjęte w 2009 roku w regionie Dogonów w Mali zaowocowały nowatorskim podejściem do projektowania mody. Ekspozycja jest efektem owych poszukiwań i ma charakter interdyscyplinarny: odwołuje się do tańca, sztuki wideo i fotografii.

Wystawie towarzyszy anglojęzyczny katalog (z wkładką w języku polskim) zawierający teksty krytyczne dotyczące pracy Maryli Sobek. W komentarzu kuratorskim, Serge Allaire – kurator projektu - opisuje metody pracy artystki i proces związany z tworzeniem ubiorów-obiektów. Manon Levac przełożyła na słowa swoje doświadczenia choreografa i tancerki w projekcie, w którym „taniec służy ubiorowi". Maryla Sobek opisuje swoje doświadczenia z pracy w regionie Dogonów. Katalog został przygotowany przez Serge'a Rhéaume'a, studenta projektowania graficznego w UQAM, pod opieką prof. Nelu Wolfensohna, i został wydany wspólnie przez Presses de l'Université du Québec oraz grupę badawczą Taller Habitus.

fotka z /zdjecia/sobek.JPG

i

Autor: Archiwum Architektury