Transmigracje

i

Autor: Archiwum Architektury

TRANSMIGRACJE. MYSŁOWSKI, PUNTOS

2011-02-01 1:00

Transmigracje - oddaje ruchliwość, nieuchwytność, płynność. Przepływ ludzi, myśli, idei. Zmieniamy miejsca, a one zmieniają nas. Wystawa konfrontuje dzieła dwóch artystów współczesnych, których twórczość wpisuje się w to zjawisko. Na wystawie zobaczymy między innymi projekty Manhattan Chairs, w których artysta odwołuje się zarówno do geometrycznej, jak i organicznej struktury Manhattanu

21 stycznia – 6 marca 2011 MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KULTURY Kraków, Rynek Główny 25

Wystawa konfrontuje dzieła dwóch artystów współczesnych, których doświadczenie życiowe i twórcze wpisuje się w kwestię transmigracji. Malarz, grafik, rzeźbiarz, autor instalacji i fotografik Tadeusz Mysłowski jest polskim twórcą mieszkającym w Nowym Jorku. Jani Konstantinovski Puntos to uprawiający grafikę, sztukę instalacji artysta pochodzenia greckiego tworzący w Polsce i USA. Artyści znają się i przyjaźnią od lat, parokrotnie konfrontowali swoje dzieła przy okazji wspólnych wystaw. Obaj pojmują transmigrację nie tylko jako fizyczny aspekt przemieszczania się artysty i jego dzieł, ale także jako migrację myśli, konotacji, pamięci, źródeł inspiracji. Mają świadomość nieustającego „transmigrowania”, czego dali wyraz w 2004 roku nowojorską wystawą w Taller Boricua Gallery.

Na wystawie zobaczymy m.in. słynne Krzesła-trony tworzone przez Mysłowskiego w hołdzie dla artystów, których twórczość go inspirowała. Szczególnie intrygujące są ostatnie projekty Manhattan Chairs, w których artysta odwołuje się zarówno do geometrycznej (grid), jak i organicznej struktury Manhattanu. Na wystawie nie zabraknie nagrodzonej podczas ostatniej edycji Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie (2009) pracy On i Ona. Odnowa – ogromnych drzeworytów tworzących dyptyk z postaciami kobiety i mężczyzny – jakby zapisanych w geometrycznym kodzie. Dla Mysłowskiego niezwykle ważny jest proces twórczy można go prześledzić wczytując się w kilkumetrowy wydruk zapisu tworzenia, zawierający m.in. notatki, szkice, pierwsze wizualizacje, który pokazuje skąd zrodził się pomysł dzieła i jak przebiegał proces projektowania.

Puntos prezentuje w Galerii MCK specjalnie przygotowane na tę okazję instalacje tzw. site-specific. Przestrzeń sali z arkadami zainspirowała go do stworzenia Ikonostasu złożonego z monitorów skupionych wokół macedońskiej ikony Matki Boskiej Źródła Życia z XVIII w. Motywem przewodnim pracy Pole medytacji stał się posąg Buddy (wypożyczony ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie), który skonfrontowany został z monitorem, stając się niejako symbolem rozważań na temat siły buddyzmu we współczesnym świecie.

Dr Monika Rydiger – kuratorka wystawy pisze w katalogu: Transmigracje – to słowo, które dobrze oddaje charakter naszej współczesnej egzystencji. Ruchliwość, nieuchwytność, płynność. Przepływ ludzi, myśli, idei. Zmieniamy miejsca, a one zmieniają nas. Nasza mobilność ciągle konfrontowana jest z mobilnością otoczenia. Stąd znamienny dla naszych czasów relatywizm wszelkich zjawisk. Przekraczamy granice – pomiędzy krajami, kontynentami, kulturami, ale i gatunkami w sztuce, spuścizną, którą dziedziczymy po minionych pokoleniach, a nowymi sposobami ekspresji, mediami, za pomocą których opowiadamy o naszej własnej sytuacji. Poruszamy się w tym obszarze, przemierzamy go, wypełniamy.

***

Tadeusz Mysłowski – malarz, grafik, fotografik. Urodził się w 1943 roku w Piotrkowie koło Lublina. Absolwent malarstwa i grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1970 roku pracuje w Nowym Jorku. Od lat pozostaje wierny estetyce abstrakcji geometrycznej, wprowadza do niej jednak nowe wątki, nowe media i materiały. Inspiracji dla jego eksperymentów formalnych dopatrzyć się można przede wszystkim w tradycji konstruktywizmu – w twórczości Pieta Mondriana, Kazimierza Malewicza, Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego, Wacława Szpakowskiego, Henryka Berlewiego, Ludwiga Miesa van der Rohe.

Jani Konstantinovski Puntos uprawia grafikę i sztukę instalacji. Urodził się w 1961 r. w Wałbrzychu, gdzie osiedliła się jego grecka rodzina, kiedy miał 11 lat wrócił z bliskimi do Macedonii. Zaczynał od tradycyjnej grafiki warsztatowej, w której szkolił się na wydziale grafiki krakowskiej ASP. Podyplomowe studia scenograficzne a także artystyczne kontakty z Jerzym Nowosielskim, Tadeuszem Kantorem, Emilem Kustricą, Joelem Shapiro odcisnęły piętno na jego wyobraźni. Tworzy w Polsce i w USA, wciąż podróżuje, odkrywając dla siebie nowe terytoria podczas długich pobytów w krajach Europy, Azji, Ameryki (m.in. w Macedonii, Włoszech, Grecji, Australii, Indiach, Syrii, Emiratach Arabskich, Chinach, Japonii, Jordanii i USA).

Tadeusz Mysłowski – Krzesła-tronyfot. P. Mazur

fotka z /zdjecia/Myslowski_fot_P_MazurPM3_5075.jpg

i

Autor: Archiwum Architektury