Architektura MuratorWydarzeniaZielony Wiedeń – zrównoważony transport stolicy Austrii. Jak to robią nad Dunajem?

Zielony Wiedeń – zrównoważony transport stolicy Austrii. Jak to robią nad Dunajem?

Z komunikacji publicznej korzysta dziś blisko 40% wiedeńczyków, a z samochodów zaledwie 27%. Jeszcze w 1993 roku ten stosunek wyglądał odwrotnie. Jak stolica Austrii promuje zrównoważony transport?

Zielony Wiedeń – zrównoważony transport stolicy Austrii. Jak to robią nad Dunajem?
Fot. Mobilitaetsagentur, Christian Fuerthner

Jak podaje Eurocomm-PR, spółka pośrednicząca w kontaktach wiedeńskiej administracji z mediami, rozbudowa sieci komunikacji publicznej i ścieżek rowerowych, wprowadzenie rocznego biletu w cenie 365 euro i ograniczenie ruchu samochodowego na niektórych ulicach Wiednia stopniowo przynoszą efekty. Badania ruchu komunikacyjnego w Wiedniu w latach 2010-2015 wskazują spadek udziału transportu samochodowego o 6,3 %. W ścisłym centrum miasta udział ten spadł o 11,2 %. W tym samym okresie odnotowuje się wzrost ruchu rowerowego i rekordowe liczby pasażerów komunikacji miejskiej – czytamy w informacji prasowej.

W 2016 roku liczba pasażerów komunikacji publicznej przekroczyła 950 mln (rok wcześniej było ich 939 mln). Według najnowszych danych w Wiedniu zarejestrowanych jest obecnie 685 tys. samochodów osobowych, czyli o 48 tys. mniej niż aktywnych rocznych biletów na transport miejski (733 tys.). W ubiegłym roku w stolicy Austrii wyraźnie wzrósł również ruch rowerowy. Automatyczne punkty pomiarowe odnotowały wzrost o 6,4% w stosunku do 2015 roku. Najpopularniejszą trasą był fragment słynnego wiedeńskiego ringu, przebiegający tuż obok gmachu opery (tzw. Opernring), z którego w ciągu roku skorzystało ponad 1,5 mln cyklistów. Stacja pomiarowa przy Opernring odnotowuje średnio 7880 rowerzystów w dni robocze. Najwyższy odczyt zanotowano tu 8 czerwca 2016 roku i była to liczba 10 253 rowerzystów – podaje Eurocomm-PR.

Źródło: Centrum Prasowe PAP

Strategia transportowa Warszawy Znajdziemy tam informacje nie tylko o budowie II linii metra czy mostu Północnego, ale także o tym jak może rozwijać się sieć ścieżek rowerowych czy komunikacji szynowej. Mieszkańcy mogą też sfotografować się „Autobusie” Edwarda Dwurnika. WIDEO!!